Rehabilitační komise
při Tvůrčím centru Asociace hudebních
umělců a vědců v Brně
Obracím se v krátké
době znovu na Rehabilitační komisi,
tentokrát se žádostí o projednání řádné a úplné rehabilitace.
Úvodem chci komisi poděkovat
za kladnou reakci na můj
předcházející dopis ve formě rozhodnutí povolit
mně nahlédnout
do dokladů bývalého Svazu českých
skladatelů a koncertních
umělců, aby rehabilitace proběhla co nejobjektivněji.
Tuto žádost o rehabilitaci koncipuji v rozsáhlejším
tvaru, než
jsem původně zamýšlel, především kvůli
komplexnímu prošetření
represivních akcí bývalého SČSKU, mj. formou dotazů
a návrhů na
další činnost Rehabilitační komise. Protože
na základě Výzvy
Pracovní skupiny pro kulturu Občanského fóra v Brně
k uměleckým
a kulturním institucím z
1.2.1990 (zveřejněna v Brněnském
Večerníku dne 8.2.1990) předpokládám možnost
publikování části
této mé žádosti o rehabilitaci
v tisku a jiných veřejných
sdělovacích prostředcích, uvádím zde
i stručné chronologické
údaje diskriminací bývalého SČSKU vůči mé osobě
a mé umělecké
činnosti, podložené citacemi ze
zápisů z jednání a schůzí
komisí, výborů i sjezdů a z různých dalších dokladů.
Tyto údaje
ve své většině budou členové Rehabilitační komise
již znát.
Nepředpokládám, že tato žádost
je úplná ve formě, jak ji
předkládám. Řada dokladů chybí, některé
zřejmě omylem nebyly
zařazeny anebo se pomocí někoho úmyslně "ztratily".
Přesto tato
zpráva může posloužit jako základní přílohový
materiál také pro
rehabilitace jiných umělců, diskriminovaných
bývalým SČSKU. A
samozřejmě také může a chce sloužit jako podklad
k prošetřování
protiumělecké činnosti bývalého
SČSKU a některých jeho
funkcionářů.
Nejprve tedy stručná chronologická
data a údaje doplněné
komentářem pro rehabilitaci:
1. od r.1967 jsem byl čekatelem, kandidátem
a řádným členem
Svazu československých skladatelů (legitimace
č.1182); aktivně
jsem pracoval jako člen Komise pro elektronickou
hudbu - tato
organizace byla zrušena r.1970
2. r.1973 jsem žádal o přijetí do nového SČSKU v
Praze - 7 roků
se o mé přihlášce vůbec nejednalo
- viz. zápis ze schůze
Tvůrčí komise skladatelů vážné
hudby Krajské pobočky Brno
(dále jen TK) z 26.2.1985; já
jsem si z morálních důvodů
nedovolil urgovat tuto přihlášku, protože
do SČSKU nebyli v té
době přijati ani takové významné osobnosti
české hudby jako
Kabeláč, Vostřák, Kapr, Ištvan, Piňos a
mnozí další
4. v r.1979 jsem opětovně žádal o přijetí,
tentokrát SČSKU v
Brně, především kvůli možnosti častějšího
provádění skladeb na
veřejných koncertech
5. TK na své schůzi 19.2.1980 si vyžádala 5 partitur
k posouzení
mé skladatelské práce, přestože jsem
již v r.1967 byl za
skladatele uznán - vadilo snad,
že to bylo v době před
prokomunistickou "normalizací"?
...
9. následující zápis z téže schůze: "...autorovi
sdělit písemně,
že komise dosud jednání neuzavřela a
že žádá o předložení
dalších skladeb, neboť tvorba R.Růžičky je
žánrově širší..." -
bylo třeba u čtyřicetiletého autora, jehož
tvorbu komise znala
(jak vyplývá ze zápisu) a jenž měl v
té době zkomponovaných
téměř 80 skladeb a přes
30 natočených a vysílaných Čs.
rozhlasem a přitom již oficiálně
uznaného za skladatele v
r.1967? - postupně si TK vyžádala 33 (třicet
tři!) skladby a
jejich nahrávky - nešlo jen o záměrné
šikanování nebo snahu
oddálit přijetí z konkurenčních důvodů,
jak se dělo i v řadě
jiných případů?
Pokud se tyto úvahy zdají
být ničím nepodložené, uvádím
doslovný text projevu předsedy
Kontrolní a revizní komise
SČSKU dr.Sauera na posledním IV.sjezdu
SČSKU v dubnu 1987, kde
při informaci o tom, že
120 uchazečů o členství podalo
stížnosti a odvolání, řekl: "...ponechat
"zlobivé" uchazeče u
ledu? Nebo ty významnější, kteří
byli členy svazu, nechat
nadále stranou, aby třeba neujídali
z bochníku hájené či
přísně střežené dramaturgie?..." (viz.
IV.sjezd Svazu českých
skladatelů a koncertních umělců. Knižnice
Hudebních rozhledů,
sv.1, Praha 1988, str.175-6) -
je to otřesné přiznání z
vlastních řad o odsouzeníhodném
jednání, které nepotřebuje
komentář
...
11. dne 19.5.1982 po předložení Ištvanových posudků
na schůzi TK
došlo podle informací
bývalého předsedy TK A.Parsche k
hlasování o mém přijetí do SČSKU
s výsledkem, který uvádí
zápis z této schůze: "...komise zatím
nedoporučuje k přijetí,
žádat o průběžné informování
o skladatelské tvorbě, o
předložení dalších skladeb..."; schůze
se zúčastnili: Parsch,
Blatný, Křivinka, Řehoř, Řezníček,
Werner, Zámečník, Majer
...
16. počátkem roku 1983 jsem osobně jednal s tajemníkem
pražského
SČSKU V.Kučerou, který mě odkázal
na nového předsedu výboru
Krajské organizace v Brně V.Winklera
(zápis ze schůze výboru
z 21.4.1983); tomu jsem předal řadu
originálních materiálů k
prosazení mého přijetí do SČSKU na schůzích
výboru; s.Winkler
nejen že nic nepodnikl pro nápravu diskriminace,
ale postavil
se na stranu represivních
opatření SČSKU, které jako
stranický funkcionář nekriticky obhajoval;
materiály, které
jsem mu jako nenahraditelné doklady
svěřil, "ztratil"; když
jsem je žádal zpět (zápis ze schůze
výboru z 29.3.1984), tak
mě před kolegy pedagogy a studenty JAMU
vyhodil; na můj dopis
z 13.12.1984, žádající
vrácení materiálů mně dones
neodpověděl (dosud je také
nemám) - byly mu snad jako
komunistickému funkcionáři tyto postupy
doporučeny nebo jen
se nechtěl do "něčeho" zaplést a jako
organizátor ve funkci
předsedy neuspěl?
...
19. začal jsem se postupně obracet na
různé nadřízené orgány
brněnské organizaci SČSKU: Krajský
výbor KSČ, Kontrolní a
revizní komisi SČSKU,
Ministerstvo kultury, Výbor lidové
kontroly aj.; vše zcela zbytečně;
zjistil jsem v zápisech ze
schůzí výboru, že
se různí funkcionáři dokonce osobně
zúčastňovali těchto i jiných diskriminačních
akcí SČSKU - to
vše jen vedlo k dalším průtahům
...
22. konečně za necelých 8 měsíců dne 24.10.1985
se objevuje v
zápisu ze schůze TK: "...komise doporučuje
jeho přijetí do
SČSKU /hlasováním/. Zdůvodnění vypracuje
s.Parsch."; v tomto
zdůvodnění je mj. uvedeno: "...Skladby
pro tradiční obsazení
/mimo elektroakustické/ byly lektorovány,
stanovisko lektorů
bylo vesměs negativní..." - proč se
opět objevují omyly nebo
záměrné nepravdy o příznivosti posudků
(bod 15)? - proč je
zatajováno, že byly posuzovány
i skladby elektroakustické
(body 6, 8)? - proč se ve zdůvodnění
neobjevuje informace o
získání 1.ceny ve skladatelské soutěži
v Paříži, když je tam
zmínka o československé soutěži?
- je to úmysl nebo jen
opomenutí?
Nemohu si zde odpustit poznámku,
že TK zjistila již po
necelých osmi měsících, že se z "neschopného"
skladatele stal
na základě ideového výběru "schopný"
skladatel podle stanov
SČSKU; přitom musím konstatovat,
že na větší orchestrální
skladbě pracuji 2 roky i déle.
23. tímto neuvěřitelné diskriminační akce nekončí,
ale začínají
se stupňovat; vše se
přenáší do schůzí výboru brněnské
odbočky SČSKU; dne 14.11.1985 dochází
na schůzi výboru ke
kurioznímu postupu: za přítomnosti jednoho
skladatele soudobé
vážné hudby dochází k rozhodnutí zrušit
doporučení odborné TK
k přijetí do SČSKU (bod 22) formou hlasování,
při kterém je:
"...1 hlas pro přijetí, 3 hlasy proti
přijetí, 5 hlasů se
zdrželo hlasování..."; přítomni byli:
Linhartová, Řezníček,
Pečman, Pančík, Parsch, Werner, Bártová,
Blaha, Dlouhý a za
KV KSČ Gotzinger
- jak si mohl dovolit výbor změnit
rozhodnutí odborné skladatelské komise?
- k čemu byla potom
taková komise vytvořena?
- byl nutný takový obzvláště
odsouzeníhodný postup celé brněnské
odbočky?
24. opět se odvolávám a text
odvolání tentokrát zasílám k
publikování i do zahraničí - nemám
již co ztratit; navazuji
styk s aktivními disidenty
z oblasti kulturní činnosti;
věnuji se nadále jen pedagogické
a skladatelské práci a
popularizaci svých děl
pomocí samizdatově vydávaných
nahrávek; svůj zájem o provádění
skladeb a jejich uplatnění
směřuji do ciziny
25. brněnský výbor SČSKU jednal 4.9.1986 se
závěrem: "...Výbor
konstatuje, že se nemůže jeho přihláškou
opět zabývat neboť
nepředložil nové partitury či mechanické
záznamy skladeb k
posouzení..." - opět se ptám: jak
si mohl výbor osvojovat
právo skladatelské komise vyžadovat
a kontrolovat skladby
soudobého skladatele? - samozřejmě jsem
žádnou skladbu výboru
neposlal, čekal jsem již jen
na pád komunistického režimu
(vedení SČSKU jistě
bylo informováno o mé disidentské
činnosti po vyšetřování Státní bezpečností)
- chtěli mě snad
donutit k emigraci jako mnoho jiných
umělců?
26. bez jakéhokoliv dalšího mého přičinění dne 3.11.1987
Tvůrčí
komise vážné hudby SČSKU v Praze rozhoduje:
"...po diskusi se
při hlasování přihlásila nadpoloviční
většina členů TK k
názoru brněnské prac. skupiny - TK tedy
doporučuje přijmout
R.Růžičku do řad členů SČSKU." - bylo
nutné dojít tak daleko?
- musela Praha rozhodnout proti názoru
Brna?
27. 2.6.1988 téměř po dvou letech
"mlčení", vyplněných mou
usilovnou prací ve formě seminářů, přednášek
a koncertů u nás
(ne však na půdě SČSKU) a
hlavně v zahraničí se rozhodl
výbor: "...doporučuje k přijetí do SČSKU
R.Růžičku. 8 hlasů,
proti 1; 2 se zdrželi..."
- proti byl podle získaných
informací jen předseda výboru
s. Majer - byl snad Majer
nejlepší "odborník" na soudobou, hlavně
elektroakustickou a
počítačovou hudbu?
28. předposlední akcí brněnské odbočky SČSKU
byl po více než
jednoročním otálení posudek
s datem 12.9.1989, podepsaný
dr.Dlouhým, kde se opět objevuje
záměrné zkreslování: zase
ani slovo o získání 1.ceny ve skladatelské
soutěži v Paříži
(oznámení o ceně bylo v denním tisku,
ze kterého si SČSKU
pořizuje výstřižky; informace o této
soutěži se objevila i v
oficiálním časopise SČSKU, v Hudebních
rozhledech), o účasti
na festivalech Ars
Electronica v Linci, přednáškách na
kursech v Darmstadtu a předsednictví
mezinárodní konference s
tématem počítačové hudby AI'89 v Praze,
jak bylo uvedeno ve
speciálním hudebním časopise Opus
Musicum, vydávaném přímo
brněnskou pobočkou SČSKU, ani nemluvě
- byl to opět úmysl
nebo "opomenutí"?
29. konečně poslední akcí "zdechající
kobyly, která nejvíc
kope", jak často říkával M.Ištvan,
je zápis ze schůze výboru
dne 14.9.1989, kdy jsem měl (po
založení pražské Pracovní
skupiny pro elektroakustickou hudbu,
kde jsem zastupoval Brno
spolu s A.Piňosem) rozhodnutím brněnských
členů vést Pracovní
skupinu pro elektroakustickou a počítačovou
hudbu při SČSKU v
Brně; výbor celou
akci zastavil rozhodnutím: "...výbor
doporučuje, aby ve vedoucích funkcích
skupiny byli nominováni
členové svazu..."
30. vyřešení členství v SČSKU jsem se už nedočkal
- za 2 měsíce
a 3 dny po tomto výroku brněnského
výboru jsme se všichni
dočkali historického 17.listopadu,
sametové revoluce (někdy
až příliš "sametové");
zapojil jsem se do práce Rady
koordinačního centra Občanského fóra
v Brně, Parlamentu OF,
Pracovní komise pro kulturu OF, za OF
jsem byl kooptován jako
poslanec Národního výboru města
Brna, pracuji v kulturní
komisi NVMB - vše ve
prospěch nápravy v oblasti řízení
brněnské kultury; při
tom padlo vedení SČSKU, všichni
funkcionáři, celá organizace, která
napáchala tolik zla
Nově ustavená Asociace hudebních umělců a
vědců si vzala za
svůj prvořadý úkol rehabilitovat všechny
bývalé členy SČS a
automaticky je přijala za
své řádné členy. Ze svých řad
vyloučila nejzkompromitovanější funkcionáře.
Při Asociaci vznikla Společnost pro elektroakustickou
hudbu, do
jejíhož čela v Brně jsem byl opět zvolen.
Návrhy Rehabilitační komisi
při Tvůrčím centru Asociace
hudebních umělců a vědců
v Brně pro realizaci nápravných
rehabilitačních opatření:
I. J.Majer, V.Werner, V.Winkler (uvedeno v
abecedním pořadí) -
vyloučit z řad členů Asociace
se všemi důsledky mj. ve formě
zákazu uvádění skladeb a vystupování
na koncertech Asociace
II. P.Blatný, J.Dlouhý, A.Parsch, P.Řezníček,
E.Zámečník - zákaz
výkonu funkcí v
Asociaci, omezení provádění skladeb na
koncertech Asociace
na úkor dříve diskriminovaných
skladatelů
III. V.Riedelbauch, B.Řehoř - požádat Tvůrčí
centrum Asociace v
Praze o stejnou nápravu
uvedenou v bodu II.
IV. ostatní členové bývalého výboru Krajské pobočky
SČSKU v Brně
- zákaz výkonu funkcí v
Asociaci (mj. také v souladu s
Výzvou Pracovní skupiny pro kulturu
OF - viz. úvod této
zprávy)
Oddůvodnění návrhů:
Neoprávněná a bezdůvodná diskriminace jiného
hudebního tvůrce s
odlišnými uměleckými názory;
vědomá snaha o odstranění
konkurence formou funkcionářského nátlaku a nepravdivými
údaji o
společenské neperspektivnosti elektroakustického
a počítačového
umění; neschopnost činnosti ve vedoucích funkcích;
kolaborace s
vládnoucími komunistickými orgány v oblasti direktivního
řízení
umění a kultury
Tyto postupy bývalého SČSKU vedly v mém
případě k represím,
z nichž vybírám:
A. kromě zákazu provádění mých skladeb na koncertech
a besedách
SČSKU bylo omezováno natáčení skladeb
v rozhlase, televizi,
gramofonových deskách, vydavatelstvích
a pod.
B. jako oficiální státní organizací neuznaný skladatel
jsem měl
potíže se zaměstnáním na JAMU i jinde
- dokonce v září 1981
odmítlo vedení JAMU uzavřít se mnou
pracovní smlouvu bez mého
řádného členství v SČSKU
C. znemožnění nebo alespoň omezení odborného
uplatnění formou
odmítnutí povolení k výjezdu do zahraničí
(mj. na jubilejní
10. Mezinárodní konferenci o počítačové
hudbě v Paříži, 6.
Mezinárodní kolokvium o hudební informatice
v Neapoli, 33.
Mezinárodní kurzy pro Novou hudbu v
Darmstadtu, účast v jury
Mezinárodní skladatelské soutěže počítačové
hudby "NEWCOMP" v
Bostonu,...)
D. prokazatelný ekonomický postih při počtu objednávek,
tvůrčích
stipendií a tvůrčích
odměn (včetně diskriminace při
povolování pobytů v Domovech skladatelů)
u Českého hudebního
fondu v Praze, spjatého s příkazy bývalého
SČSKU
E. zásluhou pokynů SČSKU došlo v roce 1987 (dokonce
s dvouletou
zpětnou platností) i ke zrušení
mého povinného sociálního
zabezpečení umělců u ČHF, samozřejmě
se všemi následky jako
oficiálně nezaměstnané a pro nemoc
nepojištěné osoby
F. v Ochranném svazu autorském byla dodatečně
snížena bodová
hodnota mých skladeb (s příslušným
ekonomickým dopadem při
vyúčtování) na základě pokynů funkcionářů
bývalého SČSKU
Závěr:
Všechny materiály (kopie zápisů
ze schůzí, doklady, dopisy
apod.), které mám k disposici, jsem kdykoliv
ochoten předložit
Rehabilitační komisi k ověření,
posouzení a k případnému
uveřejnění.
Ve zprávě se často objevují otázky,
na které zřejmě kvůli
časovému odstupu již nikdo neodpoví a
také otázky, na které
nikdo z řad bývalých vedoucích funkcionářů
ani nebude chtít
odpovědět. Řada otázek má také formu otázek řečnických,
na které
ani není nutno odpovědět.
Tato zpráva má sloužit také k obžalobě systému,
který umožnil a
podporoval činnost oficiální nátlakové
umělecké organizace a
jejích nekonečně mocných funkcionářů, kteří mysleli
více na sebe
než na blaho těch, které zastupují
a na blaho celé hudební
umělecké tvorby.
Na základě kritiky nekonformního způsobu tvorby,
kterou vedoucí
funkcionáři prosazovali ve formě hesel o záštitě
socialistického
realismu v období reálného socialismu pod ideovým
vedením KSČ,
se dopouštěla celá společnost pomocí víceméně
souhlasného mlčení
likvidace těch směrů hudební
tvorby, které bojovaly za
samostatnost, svébytnost, umělecké uplatnění a
světovost české a
slovenské hudby. Týká se to nejen především soudobých
hudebních
kompozičních směrů (mj. také
elektroakustické a počítačové
hudby), ale i zcela jiných hudebních oblastí (např.
jazzu).
Při své činnosti navrhuji Rehabilitační komisi,
aby vzala úvahu
Stanovisko Pracovní skupiny pro kulturu OF v
Brně z 18.1.1990
(uveřejněné v Brněnském večerníku ve dnech 23.-25.1.1990)
a již
výše citovanou Výzvu této
Pracovní skupiny. Oba dokumenty
přikládám pro potřeby Rehabilitační komise
jako přílohu této
zprávy.
Zádám tímto, aby Rehabilitační
komise zabránila svým
rozhodnutím plánované likvidaci
zápisů ze schůzí, posudků,
dokladů a j. materiálů, které by do budoucna
mohly sloužit ke
studijním účelům a k vytvoření komplexní zprávy
o neblahém vlivu
bývalého SČSKU na hudební umění u nás.
Znovu připomínám Rehabilitační komisi
můj návrh, obsažený v
minulém dopise, že uvítám, když budu přizván
ke všem jednáním
komise, pokud se bude týkat
projednávání mých záležitostí.
Odstraní se tak základní chyby, kterých
se dopustili různým
způsobem utajování své činnosti funkcionáři
a orgány bývalého
SČSKU.
Rudolf Růžička
Brno, dne 5. května 1990
|