NOVÝ ZÁKON NA OCHRANU KOMUNISTŮ,
MILICIONÁŘŮ, ESTÉBÁKŮ A DALŠÍCH ZLOČINCŮ
POZNÁMKY
K ZÁKONU „NA OCHRANU OSOBNÍCH ÚDAJŮ“
Výňatky a poznámky k rozhovoru: „LIDÉ BY NEMĚLI DÁVAT
OSOBNÍ DATA NA POTKÁNÍ“ - Šéf odboru ochrany údajů Úřadu pro státní informačni
systém Karel Neuwirth. Autorky rozhovoru: Naďa Adamičková Marie Königová
CITÁT ROZHOVORU: „ ...kontrola se bude řídit
kontrolním řádem. Musí jí předcházet podezření, že se s daty někde děje něco
nekalého, že unikla data. Mohou vzniknout i situace, kdy bude nutné zakročit
bezodkladně ...“ „ ... kdy půjde o ilegální databázi porušující práva občanů a
jejich soukromí ...“ POZNÁMKA: Je součástí zákona zmíněný „kontrolní
řád“? Byla zveřejněna jeho ustanovení? Na základě kterých konkrétních
ustanovení zákona a jakých nutných faktů může „pojmout Úřad podezření“,
rozhodnout, že právě v určitém okamžiku JIŽ nastala „situace, kdy je nutné
zakročit bezodkladně“ a rovněž tak i rozhodnout, že daná databáze PRÁVĚ JIŽ
naplnila skutkovou podstatu porušování práv občanů a jejich soukromí?
CITÁT ROZHOVORU: „... Vstup do databáze je až v
další linii ...“
POZNÁMKA: Vstup do databáze i za účelem pouhého
jejího zkopírování vyžaduje vstup do objektu či bytu majitele datbáze. Zákon
zde zřetelně zavádí novou formu domovní prohlídky mimo oblast ustanovení
stávajícího trestního řádu. Jsou zákonem definovány náležitosti tohoto postupu?
CITÁT ROZHOVORU: Otázka: Týká se tedy i údajů
podniku o svých zaměstnancích? Odpověď: „Samozřejmě. Pouze s tou
výjimkou, že nemusí takovou databázi hlásit úřadu ...“
POZNÁMKA: VÝJIMKA ZE ZÁKONA, vynucená
skutečností, že VŽDY PŘEDTÍM vedli zaměstnavatelé karotéky zaměstnanců na svých
personálních a účetních útvarech. Zákon nezabrání firmám, aby nevedly další
neoficiální databáze zaměstnanců, které budou obsahovat další údaje, které
firmy považují za důležité. Databáze nemusí přitom být vůbec umístěny v
budovách firem.
CITÁT ROZHOVORU: Otázka: Co databáze, které si
vede podnikatel o svých zákaznících?
Odpověď: „Takovou databázi podnikatel oznámit
úřadu musí. Registr správců databází bude veřejný“.
POZNÁMKA: Také zde platí totéž, co již bylo
podotknuto o neoficiálních databázích ...
CITÁT ROZHOVORU: ... „Údaje z takových databází jsou
ale snadno zneužitelné a mohou být i předmětem obchodů“ ... „... Jsem
přesvědčen, že úřad bude tím nejméně rizikovým místem ...
POZNÁMKA: Je zde opět potvrzen NOVÝ DALŠÍ
PROSTOR PRO KORUPCI, VYTVOŘENÝ PŘÍMO ZÁKONEM! Prostor pro korupci nejen externě
pracujících kontrolorů, ale i přímo na půdě Úřadu. ... Věta „Jsem přesvědčen,
že úřad bude tím nejméně rizikovým místem.“ je jednoznačným zamlžováním problému
formou zbožného přání pana úředníka. Žádný státní aparát není nikdy Z PRINCIPU
schopen přímo kontrolovat sám sebe. Základní slabina každého zákona tohoto
typu, charakteristická pro nedemokratické totalitní státy. Jiná modelová
situace: Na základě udání konkurenční firmy (či například vlivem korupce) bude
Úřadem či policií určité firmě zabavena zákaznická databáze. Firma tím utrpí
škodu, nebude moci prodávat výrobky. Bude muset vynaložit náklady na obnovení
databáze zákazníků. Nebo zavřít firmu a jít do likvidace. Teprve třeba i až po
roce (možná) soud nařídí navrácení dat firmě, přičemž již data nebudou
aktuální. Firmě škodu neuhradí ani stát, ani udavač. Zákon s možností
takovýchto případů nepočítá. Při stavu našeho právního systému jim rovněž nijak
nezabrání, naopak je může ještě více umožnit. Viz podobnost: současný případ
Microsoft - Mironet - Policie ČR.
CITÁT ROZHOVORU: Otázka: „Velice citlivými databázemi
obsahujícími osobní data jsou i archívy novinářů. Budou podléhat tomuto
zákonu?“ Odpověď: „To je složitější. U novinářů jde většinou o tzv. nahodilý
sběr. Bude proto třeba posuzovat, zda se na ně zákon vztahuje. Ten se týká jen
systematického shromažďování údajů. A zde bude problém zajistit, aby byl občan
o sběru údajů o něm předem informován. Všechny výjimky ze zákona na ochranu
osobních údajů - např. týkající se bankovnictví, policie, zdravotnictví - budou
řešeny dalšími právními předpisy. Stejně tak by se měl přizpůsobit i zákon o
tisku. V něm by mělo být řečeno kdy se obecný zákon nevztahuje na novinářskou
práci. Domnívám se ale, že než někdo řekne, že novinář nelegálně shromažďuje
osobní data, tak to už musí být safra kauza“.
POZNÁMKA: Z odpovědi úředníka vyplývají
existující evidentní konflikty s tiskovým zákonem, zákony o bankovnictví, policii
a zdravotnictví. Znovu se uzákoňuje klasická metodika sovětského komunistického
práva, používaná dodnes v současném Rusku. Zákonem je ustanovena mlhavě
definovaná metoda subjektivního „posuzování“ jakési společenské nebezpečnosti
dané databáze. Rovněž tak posuzování, zda se na něco již tento zákon vztahuje
či ne, zde provádí ze zákona úředníci, teprve v další fázi, je-li proti
rozhodnutí odpor (t.j. má-li postižený dostatek peněz na advokáty a soudní
poplatky) věc má posuzovat soud. Další brána ke korupci úředníků Úřadu,
vystavěná zákonodárcem státu. Z odpovědi úředníka rovněž vyplývají existující
další VÝJIMKY ZE ŠPATNÉHO ZÁKONA, potvrzující, že zákon od samého začátku nebyl
schopen se vyrovnat s faktem, že v určitých oborech lidské činnosti vždy byly a
budou nutné evidence. Opět brána ke korupci „kontrolních“ orgánů. Výjimky buď
vždy potvrzují a dokazují nesmyslnost daného zákona, pakliže vůbec zjevně
neposkytují prostor pro nějaké VÝHODY pro jakýkoliv subjekt. Zákon, který
poskytuje prostor pro KORUPCI nebo JAKÉKOLIV výhody, je zákon nemravný. „ ...
někdo řekne, že novinář nelegálně shromažďuje osobní data“ ... Další prvek
bývalého sovětského práva. „Někdo“ (zde především úředník Úřadu) - nikoliv
PŘEDEVŠÍM soud - opět bude subjektivně posuzovat jakousi „nelegálnost“, navíc
se v rozhodování bude pohybovat mezi platnými zákony tiskovým a dalšími a tímto
zákonem, které jsou vzájemně v rozporu.
CITÁT ROZHOVORU: OTÁZKA: „Kdo by v takovém případě
prokazoval neoprávněnost shromažďování dat? ...“ ODPOVĚĎ: „Posuzovat, kdy
jde o nahodilý sběr, bude nejprve Úřad pro ochranu osobních údajů, pokud se k
němu dotčený obrátí, případně soud ...“ „... Např. v Senátu byly obavy, že
každá čistírna, která vede evidenci zákazníků, se bude muset hlásit u úřadu. To
je zbytečné, zákon se vztahuje jen na systematický sběr. Mohou vzniknout
situace na rozmezí, ale nebude jich moc ...“
POZNÁMKA: Úředník se v odpovědi zřetelně vyhnul
otázce. Z odpovědi plyne, že zákon umožňuje prakticky libovolné rozhodování o
tom, co je a co není „nahodilý sběr dat“ na základě úvahy úředníků. Zákon není
schopen vyloučit ani zabránit jejich případnému nesprávnému rozhodnutí,
motivovanému korupcí, nebo vyšším politickým rozhodnutím. Je třeba si položit
otázku: Je tento zákon schopen svým nějakým ustanovením ZASTAVIT VÝKON
NESPRÁVNÉHO ROZHODNUTÍ úředníka onoho Úřadu? Příklad s čistírnou je typická
ukázka vydávání černého za bílé. Když ona čistírna nepovede SYSTEMATICKOU
evidenci, logicky nemůže znát, komu zakázky vydat a komu účtovat peníze. Podle
úředníka Neuwirtha jsou však evidence v čistírnách zbytečné. Možná při svém
vysokém platu špinavá saka rovnou zahazuje ... „Mohou vzniknout situace na
rozmezí, ale nebude jich moc.“ ... Tato odpověď úředníka je dalším dokladem
vědomě uzákoněné nedokonalé právní normy a vědomě uzákoněné následné praxe
subjektivního rozhodování a tím i vědomě uzákoněného prostoru pro korupci.
CITÁT ROZHOVORU: Otázka: Nyní by měly následovat
změny dalších zákonů včetně tiskového, které budou reagovat na nové skutečnosti
v ochraně údajů? Odpověď: „Ano, s tím se zákon o ochraně osobních dat
projednával i ve vládě. Bylo nemožné zajistit ochranu všech údajů jedním
zákonem ...“
POZNÁMKA: Typický důkaz zajímavě podivného
faktu, jak bylo s vydáním zákona naspěch. Přes neexistující souvisící právní
normy síly zákona o zdravotnictví, bankovnictví, policii atd. byl tento zákon
rychle přijat. Nejsou například dosud veřejně definovány ani připravované
budoucí změny stávajícího, ne tak dávno přijatého, tiskového zákona, které si
tento zákon vynutí, nemá-li dojít ke konfliktu obou zákonných norem.
POZNÁMKA: Dotaz novinářky „Postihuje zákon
nějak občany, kteří poskytují firmám osobní údaje o dalších lidech?“ byla
namířena na to nejméně etické v celé problematice. Zákon - opět podivně a
zajímavě - však takovéto jednání nepostihuje. Občana před t.zv. nabídkovými
letáky zákon rovněž evidentně neochrání. Podle sdělení úředníka takto se
provinivší firmy v takovém případě obdrží pouze dopis typu „Ty, ty, ty, to bys
neměl ...“ Pan úředník podal skvělý důkaz směšnosti argumentů, že by zákon
chránil řadové a slušné občany. Naopak poskytl svými výroky jasný důkaz o tom,
že zákon, který nepostihuje nemravné jednání, je zákon nemravný a zbytečný.
ZÁVĚR: Lze položit otázku: Komu může sloužit policejní zákon „sovětského typu“,
který je charakteristický množstvím vědomých současných i budoucích výjimek,
vágních formulací a možností státních úředníků k použití prakticky libovolného
jeho subjektivního výkladu? Čím je pro slušné občany užitečný zákon, typický
svou vědomou slabostí vůči firmám, shromažďujícím adresy? Lze si však i položit
opačnou otázku: Jak může uškodit občanovi adresný dopis např. Českého výboru
pro Unicef se žádostí o příspěvek na nemocné děti v Africe? Možná tím, že by v
množství podobných dopisů občan přehlédl dopis z berního úřadu? To snad ...
Ledaže by Český výbor pro Unicef byl podvodník ... Lze se tedy k tomuto zákonu
právem tázat: Cui prodest? DODATEK: Obchodní rejstřík rovněž obsahuje osobní
údaje (jméno, příjmení bydliště, rodné číslo). Bude zajímavé sledovat, jak brzy
bude zrušen, nebo event. prohlášen za státní tajemství. Pak by se občan ale
musel tázat dále: Jak si oveřím, že například právě organizace, zvaná „Český
výbor pro Unicef“ je či není podvodník?
Autor analýzy:
Ing. Václav Čechura,
e-mail: vaclavcechura@seznam.cz
Původní
rozhovor zveřejnilo Rudé právo, 26. 5. 2000