CAUSA
JOSEF LUX: KLAMAT PŘED MAJESTÁTEM SMRTI JE HŘÍCH
Křesťanský
rituál popeleční středy se hluboce vryl do mé paměti. Křížek na čele se slovy
„pomni člověče, že prach jsi a v prach se obrátíš“ byl pro dětskou duši
hlubokým zážitkem. Obřad a jeho poselství mi zůstal v záhybech mozku. V
Kritických okamžicích se vynořuje a hrozí mi.
Považuji za naplnění své pozemské
pouti to, že v aktivním životě jsem se dožil rozpadu Sovětské říše i konec
komunismu v Čechách. Jako tisíce jiných jsem dostal příležitost účastnit
se a vidět prvé činy a kroky, kterými jsme měli obnovit svébytnost našeho
občanského i státního společenství. Zkušenost deseti let není povznášející. Nepřekročili
jsme stín přízemního vyžírkovství, osamělé hlasy volající po vyrovnání s
minulostí a obnově morálních hodnot přehlušil ryk honu na majetek.
Odpor ve mně vyvolávají
mravnostní kázání pana prezidenta. Muže, který v klíčovém historickém okamžiku
se stal nejvyšší institucí země. Každé slovo, čin, osobní postoj člověka, v
takovém postavení a době může ovlivnit směřování země na léta. Václav Havel
kázal morálku. Svými činy zpochybnil vyrovnání s minulostí, lustrace,
legitimizoval Chemapol. V osobní životě se nechoval příkladně. Učinil velmi
mnoho, aby zpochybnil sebe i svůj úřad. Zpochybnil hodnoty, o kterých tak často
mluvil a psal.
Václav
Klaus je ztělesněná fráze. Kázal soukromé vlastnictví a
virtuální realitu trhu. Vědomě počítal s prostředím, které vytvořilo půl
století totalitních režimů, kdy téměř neexistovalo kdyby a proč. Prosadil
umělou fikci kapitalismu a pravice. Fikci, ve které pojmy právo a zodpovědnost
neměly žádné místo. Byly veteší pro hlupáky, v horším případě nebezpečné
heretiky. Václav Klaus se stal tvůrcem a reprezentantem kasty vzmohlíků
vyrostlých mentálně v totalitním režimu komunismu. Privatizace bez morálky,práva
a důsledného vymáhání zákonnosti dala těm lidem obrovské majetky i moc. Majetky
získaně pochybnými převody listin, podpisy, nebo i jen obyčejnou loupeží. K
získání postavení i majetku nebylo zapotřebí dlouhodobé práce a odříkání. Česká
republika, její hmotné bohatství i obyvatelstvo se stalo pro dnešní „vyšší
společnost“, ve smyslu staroruském „Votčinou“. Mohou je propít , zapálit,
obyvatele prodat do otroctví - mají na to svaté právo.
Přece jen žijeme v humánním
dvacátého století. K zajištění svého „svatého práva vlastnictví“ nepotřebují
již instituce „Opričniny“, kterou v krutém ruském středověku vytvořil Ivan
Hrozný. Stačí dohody o podílu na moci, formální manipulace s demokratickými
pravidly a všudypřítomná lež, had na tři, na kterého Václav Klaus, coby
premiér české vlády, ve sněmovně s viditelným potěšením syčel, po odchodu do
věčných lovišť se stal státníkem.
V umělém světě a realitě,
kde slova ztratila konkrétní a přesný hodnotový obsah a význam, se tak řeč
stává sérií zvuků, které nesou jedinou zprávu. Některý veliký Big Bongo hájí
své teritorium.
Meze
uvěření možného překročila mediální tryzna k úmrtí Josefa Luxe. Zvuky,
které vyšly z úst pomazaných hlav českého státu a bohužel i úst hlavy katolické
církve jsou tragickým obrazem vnitřní konzistence osob současné veřejné elity.
Jako
člen zemědělského výboru poslanecké sněmovny jsem měl možnost velmi zblízka
poznat politickou i lidskou osobnost politika Josefa Luxe. Josef Lux
byl v zemědělské politice reprezentantem družstevní loby, ze které vyrostl.
Hovořil o restitucích, o tom, že co bylo ukradeno musí být vráceno. Opakované
snahy o novelizaci zákona č. 229/1991 Sb., o půdě ke zlepšení jeho přesnosti a
vymahatelnosti vždy důsledně a úspěšně blokoval. V létech
1992 - 93 jsem se opakovaně pokoušel ho informovat jako ministra o tom, co se
děje v lesní transformaci. První to věděli ti, kterých se mé informace
týkaly a zařídili se. Nemilosrdně se vyrovnávali se svými oponenty. Josef Lux
nese největší vinu za současný stav českého zemědělství, za tragické zneužití
transformace lesního hospodářství. Snad za to co dělal ani nemohl, vyrostl
profesně i lidsky jako správce a rozdělovač práce u pána, kterým byl odosobněný
šéf okresní zemědělské správy a předseda družstva. Nedovedl si představit, že
je vůbec možná existence svéprávného, zodpovědného hospodáře na půdě. Zemědělství
mu nebylo způsobem života, prvou a základní hospodářskou činností člověka, ze
které začala celá kultura. Byla to jen technologie, tak jak politika v jeho
pojetí byla jen technologií moci. V této technologii politiky,, a to je mu
nutno uznat se stal v relativně krátké době, v českém prostředí mistrem. Nikdy
nezapomenu na číhavý pohled, kterým odhadoval slabiny a nekorektnosti svého
protivníka a v tom byl mistrem. Byl produktem své doby a prostředí, ve kterém
vyrostl. Mluvil o křesťansví i boží lásce. V konkrétní politické činnosti se
nedovedl povznést nad úzký zájem svůj, své skupiny, ze které vyrostl a kterou v
politice zastupoval.
Smrt je konec naší pozemské
pouti. Předčasná smrt je tragédií pro blízké. U člověka, který měl vizi nebo
mohl být nositelem poselství obecného dosahu, to může být tragédie pro lidské
společenství. Před majestátem smrti, ať jde o bezvýznamnou lidskou bytost má
být zachováno dekorum. V tom se člověk odlišuje od zvířat, před majestátem
smrti se nemá lhát. Vyjádření a projevy veřejných a politických představitelů u
příležitosti úmrtí politika Josefa Luxe nebyla pravdivá. Snad ve své
krátkozrakosti si myslí, že lze dále klamat historii a její soud. Bylo to znamení
desetimiliónům občanů naší země, že slovo je jenom zvukem, který nenese žádnou
skutečnost a pravdivou zprávu.
V Telči 5.12.1999
RNDr.Čestmír Hofhanzl
e-mail:
ecoline@volny.cz