Vivat Petruška Šustrová !
Na rozdíl od pana ministra Dostála (ČSSD) neznám
osobně paní Petrušku Šustrovou, nemám k ní citový vztah, je mi dokonale
lhostejná. Její názory mě občas přímo pobuřují. Nicméně pozorně čtu její
články, protože vždy mají ucelenou ideovou koncepci a provokují k přemýšlení.
Liším se od pana ministra Dostála ještě více: jím
napadený článek o absolventech moskevské akademie v naší diplomacii (viz. N.N.
12/2000) považuji za jeden z nejlepších politických komentářů, který jsem v
poslední době četl. Páně ministrova reakce pak v plné nahotě ukazuje, jak
potřebná byla slova, která paní Šustrová napsala. Na kvalitě textu nemění
vůbec nic ani drobná věcná pochybení, pro která jej elegantně shodil se stolu
mluvčí Zamini.
Petruška Šustrová nevytváří obraz nepřítele ve vědomí
národa. Není toho třeba: nákaza zde objektivně existuje a nejlepší obranou
proti infekci je prevence. Přitom znepokojivě velká část naší politické
reprezentace si váhu reálného vlivu “starých struktur” ve veřejném životě
neuvědomuje a popřípadě jej pomáhá upevňovat.
Kdyby se pan ministr Dostál pořádně rozhlédl za plot
našeho malého sebestředného dvorku, jistě by si všiml, že ve svobodných zemích
s tržním hospodářstvím skutečně schopní lidé, pokud nejsou drogově závislí na
moci a jejích vnějších atributech, dávají přednost působení v soukromém byznysu
před politickou kariérou nebo činností ve veřejné správě. Nejinak je tomu u nás
a tato tendence nepůsobí jen na předlistopadovou smetánku. Její příslušníci
jsou však rozmístěni na obou stranách rozhraní mezi soukromoprávní a veřejnou
sférou a komunikují spolu, plně využívajíce nestřežitelnosti této hranice.
Například bývalé příslušníky StB nacházíme jak v podnikatelských vrstvách, tak
ve veřejné správě, ale i ve strukturách organizovaného zločinu. Neformální
vztahy, které mezi příslušníky klanu fungovaly v minulé éře, se jistým
vytlačením do inferiorního postavení ještě více upevnily. A tak mezi nimi
při nejmenším dochází k cirkulaci informací, která je veřejnosti ku prospěchu
jen zcela vyjímečně. Ex-aparátčík-byznysmen pohotově těží z informací o
veřejných zakázkách, připravovaných měnových opatřeních a jiných citlivých
věcech a jejich zhodnocením získává výhody nad politicky nezkompromitovanou
konkurencí. Ex-aparátčík-veřejný činitel při přípravě rozhodnutí naslouchá
poradnímu hlasu bývalých soudruhů a vědomě či nevědomě přizpůsobuje navrhovaná
řešení sobeckým potřebám jejich hobby. Přeshraniční spolupráce spřízněných duší
v oblasti boje proti zločinu ztěžuje trestní stíhání. Infiltrace
veřejnoprávních struktur příslušníky bývalé nomenklatury vytváří nerovnost v
přístupu jejich bývalých (a bohužel často i současných) poddaných k
příležitostem a právům, působí tedy protidemokraticky.
Zaneřádění veřejnoprávních institucí předlistopadovou
šlechtou ohrožuje i nezávislost politické orientace státu a tlačí nás zpět do
pozice protektorátu. Není totiž pochyb o tom, že poválečné Československo
zůstalo nadále protektorátem, který
se od dřívějšího lišil nejen pánem, ale hlavně změnou směru převládajících
větrů, foukajících do korouhvičky geopolitické orientace. V politice velmocí
působí jako materiální síla i tradice, které často přežívají vnitropolitické
změny. Je nepochybné, že v zahraniční politice carského Ruska, SSSR a
současného Ruska se vytrvale prosazují stále stejné geopolitické prvky a snahy
o udržení moci v jednou dobytých územích. Nechtěným výsledkem druhé světové
války je i to, že jsme se stali prostorem uplatňování velmocenských zájmů
našeho velkého slovanského bratra. Ten dal opakovaně najevo, že chuť na
ovládnutí nejen Kavkazu ale i našeho území ho neopustila: dokladem toho jsou tu
ostré reakce na projevy našich politiků, tu přitažení kohoutků na ropovodu, tu
přehlíživý postoj k vymáhání našich pohledávek. Tanky jako nástroj vlivu
nahradily mocné komunity podnikatelů a zločinců z postsovětských států. Vliv na
naši politiku, uplatňovaný právě prostřednictvím páté kolony uvnitř
veřejnoprávních struktur, kdysi vychované v oddanosti k SSSR, je evidentní:
jeho dokladem jsou například potíže s prosazováním zavedení vízové povinnosti,
tolerance orgánů činných v trestním řízení k postsovětským mafiím, odpudivý
postoj české zahraniční politiky k barbarským projevům ruského imperialismu v
Čečensku.
Kdyby se pan ministr Dostál podíval přes plot k
sousedům ještě jednou (ta naše chuť, tvářit se, jako by se život odehrával jen
na našem dvorku !), viděl by, že Petruška Šustrová nežádá nic, co by jinde
nebylo považováno za samozřejmost. Například Němci, kteří na rozdíl od nás mají
za sebou pozitivní zkušenost s úspěšnou denacifikací, vědí o nutnosti eliminace
vlivu komunistických kádrů své a jsou vůči nim daleko nesmiřitelnější. Petruška
Šustrová nevolá po stavění exprominentů před soud, které je u našich sousedů
docela běžnou praxí, chce je jen vyloučit z působení ve sférách, kde by
mohli poškozovat demokracii. Že to znamená diskriminaci v přístupu k zaměstnání
? Samozřejmě – ale skutečně pan ministr zapomněl, že malá mocenská skupina,
kterou bere v ochranu, uplatňovala takový přístup k právům většiny národa po
celá desetiletí ? A skutečně si myslí, že by se z nich přes noc stali
přesvědčení demokraté, kteří by se tentokrát chovali jinak než dříve, kdyby se
znova ujali moci? Nepostřehl pan ministr vydíratelnost těchto lidí, která
rovněž hovoří pro omezení sfér jejich působnosti? Jeho reakce na článek
Petrušky Šustrové je varovná – ukazuje, jak málo si současný politický
establishment uvědomuje nebezpečí pro demokracii, kterým je promísení
předlistopadových a současných politických struktur.
Martin Stín,
nezávislý publicista, Praha 10
martin.stin@seznam.cz