Soudci: Nejsme vojáci, chceme nezávislost
Ministerstvo „spravedlnosti“, ještě
pod vedením ministryně Vlasty Parkánové, zvýšilo dohled nad justicí, tato
opatření jsou však podle postižených soudců nekoncepční.
Úvod do problému
Na soudech se hromadí nevyřízené spisy
a rozhodnutí, o jejichž spravedlivosti by se dalo často s úspěchem pochybovat.
Ministerstvo spravedlnosti horečně hledá řešení. Soudcovská unie je
přesvědčena, že soudci by si měli své problémy vyřešit sami. Co jim brání
zvýšit vlastní pracovní výkon a především jeho kvalitu a to za co nejnižší
cenu, však bohužel neuvádí. Kdo zvítězí v této bitvě? Těžko uvěřit, že to budeme my, obyčejní
občané, z finančních důvodů zbavení pomoci advokátních kanceláří, tedy
nejčastější oběti zvůle této justice.
Přestože počet uchazečů o místa
soudců vzrůstá, českou justicí nadále zmítá řada problémů spojených s
odváděnou prací. Úředníci ministerstva spravedlnosti se proto rozhodli
přijmout podle vlastních slov „razantní“ opatření: začali pravidelně
sledovat výkonnost jednotlivých soudů i soudců. Měřítkem KVALITY práce justice
je přitom pro ministerstvo POČET uzavřených případů za jeden měsíc. „Dříve
k tomu byl u části soudců jistý odpor a nedůvěra. Argumentovali tím, že to není
jediné měřítko. Ukázalo se však, že naše návrhy nebyly přehnané“, řekla 10 04.
1998 tehdejší ministryně spravedlnosti Vlasta Parkanová. Podle některých
podřízených Vlasty Parkanové výkonnost soudců od listopadu roku 1997, kdy byla
opatření přijata, stoupla. „Mezi jednotlivými soudy i soudci jsou však veliké
rozdíly. Někde se pracuje / HURÁ !!!/, ale někde je klima nahrávající
tomu, že soud má pak špatné výsledky“, dodala ministryně.
Soudci versus
ministerstvo
Parkanová tehdy vyvolala setkání s
předsedy vrchních a krajských soudů. Podle vlastních slov na ně apelovala, aby
dohlíželi na práci svých podřízených, sledovali vývoj soudních agend a hlásili
negativní signály. Těžko už žádat méně...
Zvýšená aktivita ministerstva,
aktivita ze zoufalství, vynucená mnohaletou neuvěřitelně nízkou úrovní práce v
soudnictví, se však nelíbí některým soudcům, zakládajících si na své
„soudcovské nezávislosti“, především platové, což je přirozené. Podle nich
soudci za nic nemohou, dělají co umí /to je zničující přiznání, vzhledem k
pobíraným platům.../,
ale opatření Parkanové jsou podle nich nekoncepční a nesystémová . Například podle
předsedy Obvodního soudu pro Prahu 10 a člena Výkonného výboru evropské
asociace soudců Jana Vyklického, v prvním kole je nutné nově definovat vztah
výkonné a soudní moci. /O nutnosti v prvním kole nově definovat vztah občanů k
moci, která jim vládne, mocní nemluví. O tom budeme muset začít mluvit my!/
To, co navrhla paní ministryně, se tady praktikuje už od RakouskaUherska ./A
stále to nestačí! - pozn. NN/ To není nic nového, vysvětlil Vyklický. Pan
Viklický je vtipálek. Jde nám o to, aby soudci dostali „něco nového“ nebo aby
soudili rychle, spravedlivě a vzhledem k daňovým poplatníkům úsporně? Mají se
zodpovídat sami sobě nebo občanské společnosti, reprezentované všemi občany -
daňovými poplatníky, která je zřídila, vytvořila jim podmínky a platí si je na
svou obranu?
Soudci chtějí samosprávu! Ale kdo
jim ji má platit a podle jakých kriterií, už neříkají...
Někdejší prezident Soudcovské unie ČR
Vyklický je společně s experty Evropské unie /kteří se začátkem 90. let u nás
proslavili bojem na ochranu estébáků, aby nebyli náhodou někým diskriminováni
za spáchané zločiny - pozn. NN/ zajedno v tom, že soudci ČR nejsou nezávislí
na vládní moci. Předsedy soudů totiž podle zákona jmenuje ministr spravedlnosti.
Státní správa si přivlastňuje pravomoc, která jí nepatří. Dokud je jmenování
a odvolávání předsedů soudů v rukou vlády, nelze hovořit o nezávislosti
justice, prohlásil Vyklický. /A na kom by soudruzi soudci chtěli být závislí?
Na státní moci, jejíž jsou součástí, ne. Tedy na občanech této země, tedy na
těch, kteří financují z krvavých daní jejich astronomické platy a zpět za to
dostávají jen pohrdání, dopadající na ně z výšin kasty nedotknutelných? To už
vůbec ne! Chtějí být přece závislí pouze na svém, co na tom, že zločinném,
svědomí!!! Zkusme každý svému zaměstnavateli navrhnout, aby nás platil ne podle
množství a kvality odvedené práce, ale pouze podle toho, na co se cítíme podle
svého vlastního svědomí a uvidíme, co s námi udělá...pozn. NN/ Jeho moudrá
slova podpořila také bývalá místopředsedkyně Obvodního soudu pro Prahu 1 Maria
Sinevičová, která na svoji funkci rezignovala před několika týdny kvůli
nesnesitelným životním podmínkám soudců. Kolik lidí by si to s chuděrou rádo
vyměnilo...
K ní se připojila i nástupkyně
Otakara Motejla ve funkci předsedkyně nejvyššího soudu ČR JUDr. Eliška
Wágnerová: „Jsem pro samosprávu, ale ta musí být řešena zákonem, jehož příprava
bude spíš v kompetenci ministra spravedlnosti. /Tj. jejího předchůdce JUDr Otakara
Motejla - pozn. NN/. Domnívám se, že bychom pro Českou republiku měli zvolit
jiný model, než samosprávu volenou pouze soudci. To by mohlo znamenat izolaci
moci soudní od moci výkonné a zákonodárné /která jediná ze tří pilířů státu
alespoň formálně vychází z přání občanů státu, vyjádřeného 1x za čtyři roky při
příležitosti voleb - pozn. NN/. Pro otevřenou demokratickou společnost je
mnohem příhodnější model, který se osvědčil například ve Španělsku. Jde o
soudcovské rady, které jsou voleny parlamentem a v nichž jsou zastoupeni nejen
soudci, ale i další odborníci v oblasti práva a právnického školství. /V
jakém poměru a s jakými pravomocemi vuči špatně pracujícím soudcům? - pozn.
NN/. Právě takto koncipovaná samospráva se těší velké prestiži a je respektována.
/I veřejností? - pozn. NN/.“ Tolik JUDr Eliška Wagnerová pro denní tisk
22. července 1998.
Řešení problému podle představ
Soudcovské unie ČR
Soudcovská unie nabízí toto řešení:
„Po vzoru některých západoevropských zemí zavést soudcovskou samosprávu. Orgány
řízení a správy soudů by se měly sestávat ze Soudcovských rad a Nejvyšší rady
soudní moci“, navrhuje ve svých materiálech unie. Kdo by ale měl volit a
odvolávat její členy? Kdo by je kontroloval? Kdo by je měl platit a na základě
jakých kriterií? Jak zabránit tomu, aby demoralizovaná soudcovská mafie,
zodpovědná pouze sama sobě, nevytvořila nad bezbranou společností svůj vnucený
protektorát?! „Nejvyšší rada by jmenovala a odvolávala předsedy a
místopředsedy soudů a dohlížela na práci soudců,“ pokračuje unie. Vzhledem k
tomu, že personální kriteria způsobilosti pro jakoukoli vyšší funkci v justici
jsou už dlouho známa, tj. 10, 15 nebo 20 let praxe /čti služby sovětské
okupační správě, složené z největších domácích vyvrhelů, mezi něž 85% soudců až
do konce 1989 taky patřilo!/, z návrhů Soudcovské unie ČR bez jakékoli
pochybnosti vyplývá pouze jedno. I po formálním zrušení ústavního článku o
vedoucí roli zločinecké komunistické strany nad společností, bude tato její
vedoucí role nad naší společností nadále zajištěna a to, stejně jako předtím,
jejim aparátem v armádě, ministerstvu vnitra, policii, justici atd. Je třeba
rozhodnout, jestli je tu společnost pro mocenský aparát nebo mocenský aparát
pro společnost. To musíme rozhodnout sami za sebe. Bez aparátu! Bez jeho
přesvědčování, jak nám do roztrhání těla slouží, zatím co my si tady klidně a
demokraticky sami sobě vládneme, že za všechnu tu dřinu skoro nic nechce,
dokonce se kvůli samé péči o nás už ani pořádně nenají. Musíme být schopni
jasně a nahlas říct, jaký stát chceme. Jestli ten, podle „státotvorných“
představ Unie soudců, nebo takový, jaký funguje už víc jak 700 let v kantonech
mnohonárodní Švýcarské konfederace nebo skoro 250 let v USA, s jejich
nejdemokratičtějším systémem referend, včetně volitelnosti policejních šerifů a
soudců z nejčestnějších občanů, jaké obec má. Tím je v dané občanské komunitě
nasazena laťka na každé volební období a to ne někým nadřazeným obci, podle
neznámých a hlavně nepřekontrolovatelných kriterií, ale samými obyvateli obce -
občany, daňovými poplatníky, na základě toho, co sami vidí a znají. Ti také
rozhodnou o tom, co jsou ochotni platit. Jestli jejich obec šerifa nebo soudce
vůbec potřebuje nebo budou raději jezdit své spory rozhodovat do okresního
města, jestli budou ochotni na svého soudce a šerifa ze svých daní něco přispět
a nebo se bude jednat o čestnou funkci pro obec. Demokracie je o tomto a o
ničem jiném. O tom, kolika ze svých nezcizitelných svobod, ze svých pravomocí a
s nimi spojené zodpovědnosti jsem ochoten se vzdát, v čí prospěch, na jak
dlouho a za jakých podmínek a kolik jsem ochoten ze svých daní přispět na chod
obce, ve které žiji a na niž, tedy na její a tím i své zástupce, kteří se mně
budou po celý čas ze své práce zodpovídat, přesouvám díl své zodpovědnosti, ale
tím i svých svobod. Obraz „demokracie“, jaký před námi rozprostírá aparát moci,
která nám vládne, je falešný. A o tom je třeba mluvit. Neustále!
Nedostatek soudců
Nedostatek soudců v některých krajích
hodlala Parkanová řešit novelou zákona, podle níž by mladí začínající soudci
první tři roky byli posíláni pracovat na ty soudy, kde je nedostatek
pracovníků. Ministryně tyto soudce označila za létající .
“Soudce není voják. Musíme zajistit
naplnění míst na soudech, ale ne nějakým direktivním nařízením“, reagoval
Vyklický. Zřejmě má na mysli např. zdvojnásobení skromných soudcovských
platů, ale pouze z vrozené stydlivosti čeká, kdo to za něho dopoví... Podle
něj „soudce nemůže nikdo nutit k přesunu do nepopulární oblasti. Vždyť pomáhá
zacelit problém, který sám nezpůsobil. Nutit ho k tomu nikdo nemůže“, řekl
Vyklický. V tom má pravdu. Bohužel mezi absolventy právnických fakult stále
ještě neexistuje čitelná nezaměstnanost. Snad se jí už konečně co nejdřív
dočkáme. Prospělo by to jim a hlavně nám ostatním.
Za záměr překládat soudce byla
ministryně Parkanová již dříve kritizována prezidentkou Evropské asociace
soudců Paqueret Girardovou, kterou na ni poštvala česká unie soudců. Girardová
dokonce neváhala 9. března 1998 napsat dopis prezidentu Václavu Havlovi, ve
kterém ho žádala o vysvětlení rozhovoru, který letos v lednu na téma překládání
soudců poskytla Parkanová agentuře ČTK. Podle tohoto vzoru bude muset začít
psát doktor Miroslav Sládek dopisy hlavě francouzského státu, ve kterých ho
bude žádat o vysvětlení francouzských rozhodnutí ve věci udělení asylu českým
Rómům...
Z toho všeho je jasné, že soudcovská
mafie se nezastaví před ničím a udělá vše co je v jejich možnostech, samozřejmě
kromě toho, co je v zájmu občanů této společnosti, aby se dostala mimo
jakoukoli kontrolu, jakoukoli zodpovědnost a přitom si mohla sama diktovat, za
jakých podmínek a jak často je ochotna chodit do zaměstnání a co tam hodlá za
peníze občanů dělat. Pokud nedokážeme, aby osud soudce stál a padal s důvěrou
těch, kteří si ho na určité období zvolili, aby nad nimi vykonával pravomoci
soudce, nelze ho nikdy donutit, aby sloužil zájmům rozvoje společnosti
svobodných občanů, o jejíž zformování by nám mělo jít. Pokud je nedokážeme
zastavit, není nám pomoci!
28.7.1998
Z denního tisku sestavil
C. Daníček