Vystudovali v Moskvě? Vždyť to nevadí...
I deset let po pádu komunistickémo režimu pracují v českých diplomatických službách „staré struktury“
Absolventi sovětských diplomatických škol nás dodnes
zastupují v cizině a působí ve vysokých
funkcích na Ministerstvu zahraničí České republiky.
Druhý paragraf zákona č. 451 z roku 1991 mimo jiné
stanoví:Předpokladem pro výkon funkce (...) je, že občan v období od 25. 2.
1948 do 17. 11. 1989 nebyl. studentem na Vysoké škole F. E. Dzeržinského při
Radě ministrů SSSR pro příslušníky StB, Vysoké škole ministerstva vnitra SSSR
pro příslušníky VB, Vyšší politické škole ministerstva SSSR nebo vědeckým
aspirantem anebo účastníkem kursů delších než 3 měsíce na těchto školách.
Zákonodárce Federální shromáždění ČSFR měl při
schvalování nepochybně na mysli bezpečnost státu. Na federálním ministerstvu
vnitra, které zákon připravilo a předložilo, se úvaha vedla asi takto: lidé,
kteří strávili měsíce či léta v sovětském prostředí a navíc ve speciálních
bezpečnostních školách, byli snáz než kdo jiný vystaveni zájmu KGB. Řečeno
naplno: jsou víc než kdo jiný podezřelí, že se propůjčili ke spolupráci s
KGB. Ten byl v době jejich studia „starším bratrem“ a řídícím orgánem Státní
bezpečnosti, takže na takovém angažmá nebylo z hlediska studentů nic špatného.
Právě naopak! Samostatnou bezpečnostní politiku Československo nepěstovalo.
Odborníci - ale na co?
Dalším aspektem, k němuž poslanci při schvalování
zákona nepochybně přihlíželi, byla skutečnost, že pád komunismu radikálně
změnil priority bezpečnostní politiky státu a z KGB se stala výzvědná služba,
stejně nebezpečná jako každá jiná. Nikdo nepochyboval o tom, že na sovětských
školách vychovali ze studentů dobré odborníky. Jenže odborníky na co? S trochou
nadsázky to vyjádřil jeden můj kolega: učili je tam milovat Sovětský svaz a
usilovat o vítězství socialismu. Nepochybně nejen to, jenže tato dvě
hlediska byla pro výuku klíčová. I takto zaměření odborníci byli v nových
bezpečnostních složkách použitelní, ale lustrační zákon je zbavil možnosti
působit na důležitých řídících místech. Z důvodů, které jsem popsala. Lustrační
zákon se stal předmětem četných sporů, šlo však spíš o spory jiného druhu: o
to, zda má z řídících funkcí vyřadit i lidi, kteří tajně spolupracovali s StB
jako agenti. O to, zda mají na vedoucích místech napříště stát lidé vychovaní
demokraticky, spor nebyl: to bylo každému jasné. Na sovětských školách však
nestudovali jen zájemci o vzdělání bezpečnostní. Z Československa jezdili
studenti do SSSR na nejrůznější vysoké školy, a je tedy s podivem, že
lustrační zákon hovoří jen o školách bezpečnostních. Jedním z důvodů může
být, že zákon připravovali představitelé ministerstva vnitra, kteří přirozeně
vycházeli především z toho, co bylo tomuto resortu vlastní. Také pozornost,
kterou veřejnost i politická vrstva bezprostředně po listopadu věnovaly
bezpečnostním složkám, byla obrovská: po neblahých zkušenostech s
„ministerstvem lásky“ nebylo divu.
Škola pro diplomaty
sovětského typu
Jednou ze škol, která ze zorného pole tehdejší
pozornosti unikla, byl MGIMO Moskevský státní ústav mezinárodních vztahů
(Moskovskij gosudarstvěnnyj institut meždunarodnych otnošenij). Myslím, že
neprávem, vždyť jeden z nejslavnějších přeběhlíků ruské rozvědky na Západ Oleg
Gordijevskij píše: „Tradiční cesta na 1. hlavní správu KGB (tj. na rozvědku)
vedla přes několik prestižních vysokých škol, především přes MGIMO...“ Není
žádný důvod myslet si, že studenti MGIMO byli zájmu KGB ušetřeni. Musíme mít na
paměti, že sovětská rozvědka si nekladla při verbování občanů spřátelených
států žádné meze, o tom existují v odborné literatuře stovky dokladů. Také funkce
diplomatů „socialistického tábora“ byla specifická: řada z nich byla diplomaty
pouze titulárně, ale ve skutečnosti plnili špionážní úkoly. Každý, kdo si
přečetl vzpomínky některého přeběhlého špiona nebo odbornější dílo se špionážní
tematikou, to velmi dobře ví.
Těžko tedy lze pochopit, proč do lustračního zákona
nebyl zařazen i MGIMO a jiné sovětské školy: dá se o nich totiž říci v podstatě
totéž co o školách s bezpečnostním zaměřením.
Dělají nám ostudu
Důsledky bijí do očí: zatímco bezpečnostní oblast
zákon č. 451 do jisté míry očistil od pověstných starých struktur (a výjimky
média vytrvale vyčítala ministrovi, který je udělil), na ministerstvu
zahraničí zastávají absolventi sovětských vysokých škol vysoké funkce i nadále.
Zastupují naši zemi v zahraničí, řídí chod důležitých ministerských odborů nebo
se na něm podstatně podílejí, jsou zařazeni ve vysokých platových třídách.
Vedení ministerstva zahraničí je prostě pokládá za uznávané odborníky. Dá
se pochopit, že nebylo možné tyto lidi vyřadit z veřejné služby či aspoň z
vysokých funkcí hned po listopadu 1989: zastupitelské úřady naší země fungovaly
dál a za všechny „staré struktury“ nebyla hned náhrada. Od té doby však
uplynulo víc než deset let. Proč tedy absolventy moskevského studia
nenahradili lidé s nesovětským vzděláním? Jak je možné a to je ještě
závažnější, že jsou ještě nyní vysíláni do zahraničí a jmenováni do vysokých
ministerských funkcí? (A jak mohli úspěšně absolvovat prověrku u Národního
bezpečnostního úřadu copak studium v SSSR nepředstavuje žádné bezpečnostní
riziko?) V první době po zhroucení komunismu nám i diplomatický svět
odpouštěl lecjaké přehmaty. Ta doba ale dávno skončila: dnes dělají „mgimáci“
naší zemi ve skutečnosti ostudu, přestože umějí vystupovat jako perfektní
diplomati.
Petruška Šustrová,
Lidové noviny,
3.května 2000