Lidská práva na prahu třetího tisíciletí - prázdná ideologie?

 V souvislosti s odlišným chápáním otázky lidských práv v některých zemích, jejichž kulturní dědictví nepovstalo z tradic antiky a křesťanství a nemá tudíž kořeny v západním filosofickém myšlení, jsme někdy až příliš rychle ochotni vidět věci zjednodušeně a s jistou samozřejmostí předpokládáme prioritu tradičního západního pojetí lidských práv, jež předem oprávněnost každého jiného nazírání vylučuje. Lidská práva se bezvýhradně pokládají za práva přirozená, platná za všech okolností bez ohledu na kulturní a společenské odlišnosti. Západní pojetí lidských práv je automaticky vyžadováno ve všech společenstvích, kultury vycházející z odlišných kořenů nevyjímajíce. Přitom může jít o hrubé zjednodušení poměrně složité problematiky.

   Podstata lidských individuálních práv byla zpočátku spatřována výhradně v duchovní oblasti. Např. John Locke (1632-1704) vyvozoval jejich oprávněnost z Boží vůle. Teprve později, jak se tato práva počala institucionalizovat (ve vazbě na nové uspořádání státu, jeho orgánů a politickou úlohu občanské společnosti), zdůvodňuje se jejich existence přirozeným právem. Koncem 18. století a v průběhu 19. století jsou vytvářena nová individuální práva, jež se následnou kodifikací stávají součástí právního řádu.

   Stála-li na počátku lidských práv koncepce vycházející z existence Boha a v následující době osvícenství úvaha opírající se o rozum a ucelené filosofické systémy, pak ve 20. století sehrála rozhodující úlohu spíš magie - dovolávání se přirozeného práva ve jménu různých ideologií. Přirozené právo posloužilo světovému komunistickému hnutí (predestinace určité třídy), nacionalismu (vyvolenost na základě rasy), aby v době po druhé světové válce zaznamenalo - v podobě práv lidských - dosud největší oživení. Zvláště po ústupu komunistických režimů stává se z idee lidských práv nová nosná ideologie západní civilizace. Totalitní formy vlády jsou zjednodušeně pokládány za příklady popření přirozeného práva v zájmu práva pozitivního.

   Dualita práva přirozeného a pozitivního tak, alespoň ve sféře teorie, stále trvá. Zastánci nadřazenosti přirozeného práva nad právem kodifikovaným se dovolávají takových přirozenoprávních norem, které podle nich existují nejen mimo právo pozitivní (a bez ohledu na ně), ale platí dokonce vždy a všude. Tím docházejí k závěru, že západní pojetí lidských práv musí bezvýhradně platit pro kultury v oblasti budhismu, islámu, hinduismu atd. Zapomínají, že i konstrukce některých lidských práv v západním pojetí obsahuje jistou nevyváženost a vnitřní protiklady. Lidská práva prošla v několika posledních desetiletích značným vývojem. Nejprve byla s těmito právy spojována (v souladu s tradicí dvou staletí) osobní svoboda a individuální práva občanská a politická. V dalším období se okruh práv rozšířil o práva ekonomická a sociální (někdy se hovoří o tzv. druhé generaci lidských práv). Konečně v třetí generaci se k lidským právům počítají práva lidí, která svou povahou nejsou právy individuálními, nýbrž právy vztahujícími se na celé skupiny (národnostní, náboženské, rasové aj.), ale také práva obecné povahy bez adresnosti na konkrétní individuum či skupinu (právo na ekologické prostředí, na mírový život...). A právě u oné třetí skupiny se nelze ubránit námitce, že takto formulovaná lidská práva jsou chápána kolektivisticky, jejich subjektem je stěží definovatelná skupina a samotnému jedinci proto nic nového přinést nemohou. Způsob jejich realizace a systém účinných záruk naproti tomu vede k pochybnostem, zda společnost, směřující k celosvětové globalizaci ekonomické i politické, doprovázené růstem vlivu obrovské byrokracie a nadnárodních společností, je vůbec s to na prahu třetího tisíciletí zabezpečit třeba i jen svobodu jednotlivce, tedy první generaci lidských práv.

   Poslední dobou se lze setkat s filosofickými a historickými teoriemi, obsahujícími rezolutní závěry, že současná filosofie a historie jsou v krizi. Někdy se dokonce hovoří přímo o konci dějin a konci filosofie v období postmoderní společnosti. Západní civilizace se v kritickém pohledu skutečně může jevit jako společenství bez nových ideí, společnost bez duchovního programu. Vyjde-li se z tohoto předpokladu, lze dojít k závěru o konci lidských práv v jejich původním individualistickém pojetí jako určitých atributů vážících se k jedinci. Pak ale vyvstává závažná otázka, neplní-li dnes lidská práva zástupnou roli jakési náhražky. Nejde v jejich případě jen o umně vytvořenou a účelovými teoriemi podpíranou náhradu za skutečný duchovní program a hodnotné idee, jichž se dnešní moderní konzumní společnosti nedostává? Čím pak ale ve skutečnosti je současná koncepce lidských práv a jaký je její účel? Jednou z logických odpovědí může být ta, že celý masivní apel na humanismus a lidská práva není ničím jiným, než prázdnou ideologií Západu, který se ocitl na přelomu tisíciletí v hluboké duchovní krizi a z pudu sebezáchovy je ochoten přijmout jakoukoli náhražku duchovního programu.

   Že soudobá doktrína lidských práv je po teoretické stránce zdůvodněna velmi chatrně, lze snadno poznat na tom, jak jsou tato práva chápána v USA, kde občané dodržování lidských práv zjednodušeně ztotožňují s nejzákladnějšími politickými procedurami a domnívají se, že nedodržování lidských práv se týká všech jiných zemí, nikoli však USA. Rozšířený názor zde ztotožňuje veškerou problematiku lidských práv se svobodnými pluralitními volbami, které mají být jedinou a zcela postačující zárukou lidských práv. Pokud jsou jisté nepřehlédnutelné problémy (masové rozšíření bídy, vzrůstající počet bezdomovců, krize zdravotní péče, brutalita státních orgánů, nekontrolovatelnost moci a světa organizovaného zločinu aj.), pak se tyto problémy vykládají tak, jako by s lidskými právy neměly vůbec nic do činění. Slova jako mučení, upírání práva na zdravotní péči a další, jež by ukazovala na porušování lidských práv, jsou tabuizována. Mezinárodní kontroly v oblasti dodržování lidských práv se praktikují výhradně mimo USA s přesvědčením že lidská práva jsou problémem jiných zemí.

   Tento formální postoj se stává modelem v oblasti přístupu k lidským právům, vzorem pro další země. Lidská práva (human rights) se tak od práv vážících se k individuu odklánějí ve prospěch práv lidí (rights of peoples), jež se jeví - při srovnání s konkrétnějšími právy jedince - poněkud vágní. Tento odklon od priority osobnosti jedince ke kolektivismu je jednak rozmělněním původní idee lidských práv, jednak může být zárodkem nové ideologie, uměle založené na lidských právech, která však ve svém důsledku paradoxně povede k jejich omezení.

   Jako příklad si můžeme vzít svobodu projevu a právo na informace, zaručené Listinou základních práv a svobod a Evropskou úmluvou o ochraně lidských práv a základních svobod. Tato práva se zaručují s tím, že je lze omezit zákonem, „jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti“ (čl. 17 Listiny základních práv a svobod). Evropská úmluva deklaruje právo na svobodu projevu, zahrnující svobodu zastávat názory a přijímat a rozšiřovat informace nebo myšlenky s dovětkem, že výkon těchto svobod může podléhat zákonným omezením, „která jsou nezbytná v demokratické společnosti v zájmu národní bezpečnosti, územní celistvosti nebo veřejné bezpečnosti, předcházení nepokojům a zločinnosti, ochrany zdraví nebo morálky, ochrany pověsti nebo práv jiných, zabránění úniku důvěrných informací nebo zachování autority a nestrannosti soudní moci“ (čl. 10 Úmluvy). I právní laik pochopí, že tato konstrukce nevychází z idee přirozeného práva, ale že to je koncepce pozitivistická, která je zde rozhodující, neboť rozsah skutečného (tedy individuem použitelného) práva na svobodu projevu a informace je ve svém důsledku vázán na konkrétní zákony. Samozřejmě nelze popřít nezbytnost zákonného stanovení jistých mezí pro svobodu projevu a právo na šíření informací pro určité kategorie pracovníků (příslušníky armády, policie apod.). Vedle podobné rozumné úpravy mezí svobody projevu (popřípadě jiných lidských práv) však může dojít (a to na základě zmocnění daných normami mezinárodního práva) k takovému „vymezení“ hranic svobody projevu a práva na šíření informací, které ve svém důsledku bude popřením těchto práv.

   „Kde nelze volně projevit i ten nejvýstřednější názor, tam svoboda projevu neexistuje“ - to byl postulát teorií lidských práv v 18. století. Současné, mnohdy až příliš všeobecné formulace regulují svobodu projevu obecným odkazováním na ochranu svobod a práv někoho jiného (státu, veřejné bezpečnosti, zdraví....) a snadno se tak mohou stát nástrojem kontrolování a postihování nepohodlných názorů. Názorným příkladem jsou některé, z doby komunismu úporně přežívající skutkové podstaty trestního zákona, které se dotýkají svobody projevu a informací - tzv. verbální delikty. Skutkové podstaty jsou plné obecných formulací a pojmů, jež lze vztáhnout takřka na cokoli. Trestněprávně pak lze postihovat hodnotící výroky pronesené bez zlého úmyslu, neobsahující hrubé urážky, rovněž případná pravdivost je u některých verbálních trestných činů pro soud nepodstatná. Hrozba trestního stíhání pro „hanobení“, „šíření poplašné zprávy“ a pro řadu jiných deliktů se tak vznáší nad každým nekonvenčním názorem, kritikou nebo i hloupou neškodnou nejapností. Přitom konstrukce trestní odpovědnosti a vymezení svobody projevu a informací prostřednictvím skutkových podstat, vytvořených ještě podle sovětských vzorů, je plně v souladu s možnostmi, danými pro omezení práva projevu a informací mezinárodními normami.

   Možná, že jsme se koncem 20. století skutečně ocitli na přelomu věků. Nadnárodní společnosti, globalizace politická i ekonomická a celosvětový trh jakoby vytvářely tečku za jednou velkou civilizací. I samotná demokracie může být lehce zpochybněna. Prostřednictvím masmédií lze utvářet unifikované názory a myšlení v planetárním měřítku. Oficiální vlády nejsou v porovnání se světovými mamuty ničím. Ideály, jež kdysi stály na počátku parlamentních demokracií, se staly prázdnými slovy. Určující vliv a moc přechází na ty subjekty, které se budou utkávat v boji o vliv na celosvětovém trhu. V souvislosti s teoriemi o postmoderní společnosti, deklaracemi o konci filosofie, dějin či smrti Boha, jež nenacházejí východisko, jsou jako možné příklady budoucnosti předkládány teorie, které by rozhodně neměly být považovány za druh sci-fi. Jedni hovoří o společnosti „potulných psů“, jiní spatřují významnou alternativu v „přátelském fašismu“ (Bertram Gross, Friendly Fasism: The New Face of Power in Amerika, Boston, South End Press, 1980). Fatálnímu růstu počtu zbídačených, rozšiřování bídy v tradiční společnosti hojnosti a nepříznivému demografickému vývoji, přistěhovalectvím neřešitelnému, nelze úspěšně čelit krátkodobými opatřeními vlád, která ve svém důsledku krizi spotřební společnosti prohlubují. Lidé, hojně obdaření všemožnými lidskými právy, jsou na přelomu tisíciletí odsouzeni vést život, ne nepodobný tomu, který Franz Kafka ve svých snových románech z počátku století nazval životem mezi kulisami. Dovolávání se lidských práv, která se stala určujícím úhlem pohledu na společnost a svět a posuzování složitých vztahů podle jednoduchých formálních schémat a prázdných deklarací se stalo formou obřadu a přiznáním, že spotřební společnost přelomu tisíciletí žádné opravdové duchovní pouto nemá. Co si počne - vystaven manipulaci a obrovské dynamice pohybu - se svými lidskými právy ve světě unifikací a vytváření nové civilizace planetárních rozměrů jedinec zbavený pevných bodů? Stane se členem smečky „potulných psů“ nebo kolečkem v soukolí „přátelského fašismu“ ? Přinese s sebou nové tisíciletí nové idee? Bude možný návrat k přímé demokracii, umožněné nesmírným pokrokem technologií? Budoucnost v sobě nese vždy více možností, více vizí a také cest, nikoli možnost jedinou. A v tom je také naděje. Naděje, že niterné pouto k duchovní podstatě řádu může být znovu obnoveno.

                                                                                                                                                                                          

JUDr. Aleš Uhlíř                                                                   

advokát

K Hájku 122

738 01 Frýdek-Místek

ales.uhlir@iol.cz