(mkl)
Co hrozí majiteli "napadeného" mobilního telefonu
Firemní tajemství je nejcennějším majetkem každé společnosti, který je však nejvíce
ohrožen konkurencí a zájmem zločinců. Vyzrazení obchodní strategie, ale třeba i
receptu na likér či informace o tom, kdo se kdy a s kým sešel, může podnikatele
připravit o dlouhé roky budovanou živnost či firmu. Informace mohou unikat
iprostřednictvím zařízení, od kterých bychom to nečekali, a cestami, které si
nemusíme vždycky uvědomovat. Nejméně bezpečné je v tomto směru používání
mobilních telefonů. Mobily působí na slídily jako krev poraněné ryby na hladového
žraloka. Zapnutý mobilní telefon neustále komunikuje s nejbližšími vysílači celulární
sítě a jejich prostřednictvím se přihlásí centrále. Podobně jako systém GPS,
který používají pro zjišťování své polohy letadla a lodě, také síť provozující
mobilní telefony GSM dokáže přesně lokalizovat každý jednotlivý přístroj. V okamžiku,
kdy se s ním majitel přemístí jinam, převezmou jeho signál jiné vysílače a centrála
zaregistruje změnu polohy. Ústředna tak nepřetržitě zachycuje a uchovává poměrně
přesné informace o poloze každého zapnutého mobilního telefonu. Specialisté se
dokážou k těmto informacím dostat, a i když je to nezákonné, mohou tak na
objednávku sledovat pohyb třeba vašeho konkurenta a zjistit, s kým právě jedná.
Jste si však v tu chvíli jisti, že vy sami nejste bodem pohybujícím se na něčí
obrazovce? Pokud nechcete, aby cizí uši slyšely, za kolik nabízíte k prodeji své zboží,
nebo komu dlužíte za nesplacené faktury, musíte si dobře rozmyslet, co do mobilního
telefonu říkáte a jaké informace jím posíláte. Do nepovolaných rukou se totiž
může dostat i hlasová schránka a všechna vysílaná data. Ani to však ještě není
všechno. Rozbití kódu PIN karty zároveň otevře dveře ke všem nechráněným
informačním zdrojům, které se na mobilní telefon připojují. Jestliže je telefon
přes modem napojen na další zařízení, například počítač, fax, počítačovou síť
nebo internet, hrozí firmě dokonce i vymazání či ukradení databází obchodních
partnerů nebo ještě důvěrnějších informací.