II.
SJEDNOCENÍ EVROPY
Jedním z nejvýznamnějších atributů politiky Václava Havla je úsilí
směřující k podpoře sjednocovací politiky v Evropě. Muž, který
nerozumí politice jednoho malého státu, se stal vykladačem koncepcí politiky
kontinentu.
Sjednocení Evropy není a nemůže být záležitostí pouhých sjednocovacích technik,
protože všechny takové pokusy v minulosti skončily nezdarem a katastrofami.
Evropská krize současnosti, po dvou světových válkách a 45 let trvající
rusko-americké okupaci, je v podstatě psychicko-morální povahy. Oběma světovým
válkám se patrně nebylo možné vyhnout, avšak státnická vedení mohla zabránit
tomu, aby cíle válek utonuly v paroxysmu mas a v manipulaci neevropských
manažerů nebo stranických byrokratů.
Politická demokracie parlamentního typu /zastupitelská demokracie/ se od roku 1918
jevila v Evropě neschopná vládnou svými politickými problémy a státními
úkoly. Proto by už nyní neměla být demokracie posuzována jako dogma nebo
ideologicky, není-li opodstatněna schopností občanů získat a pro své rozhodování
vyhodnotit veškeré potřebné informace a na základě nich vybrat a kontrolovat své
vůdce a na druhé straně schopností evropských vůdců vést, vládnout, ukazovat
cestu, rozhodovat a brát na sebe odpovědnost, tedy nést světlo. Je nejvýš
pravděpodobné, že za několik desetiletí se bude v Evropě vládnou podle zásad
naprosto se lišících od parlamentní demokracie a tento fakt by neměl být už nyní
pouštěn ze zřetele a ignorován. (Přirozeně, že alternativou k demokracii není
myšlena diktatura v jakékoli podobě).
Z geopolitického hlediska bude mít základní vliv na utváření Evropy
očekávané vyplynutí Ruska z rámce Evropy a jeho participace s USA na
ovlivňování poměrů na euroasijském kontinentě. Z tohoto hlediska jsou Havlovy
výroky o míru a morálce nekonsekventní.
Dvoutisícileté dědictví Evropy je nyní ohrožováno z jedné strany vášněmi
davů, manipulovaných mimoevropskými zájmy, a na druhé straně lidskou leností,
spotřebitelskou mentalitou a zbabělostí, vyhýbající se vypětí sil a obětem
k dokonání díla svrchované, nezávislé Evropy. Československá účast na
koncipování evropského sjednocování by si měla být vědoma mimo jiné také toho,
že každé neúměrné oslabení vojenské síly Evropy jako celku poskytne mimořádnou
výhodu politice násilí. Evropa nesmí zůstat bezmocná proti nebezpečí zvenčí!
Cíl politiky světového míru nemůže spočívat v pouhém konsolidování vlastního
státního evropského systému prostřednictvím mírových smluv nebo jakoukoli
vojenskou kontrolou, prováděnou neevropskými velmocemi. Je nutné nahradit pasivní
evropský mírový program aktivním, dynamickým. Trvalý mír z pozice trvalé síly!
Revize stávající koncepce prostého pacifistického, tj. odevzdaného pojetí míru je
proveditelná pouze za předpokladu fungující politické organizace silné Evropy.
Otázka bezpečnosti tedy bezprostředně souvisí s problémem schopnosti Evropanů
vládnout v Evropě. Tento problém je velmi akutní! Pozitivní účast Československa
na jeho řešení je mimo jiné také otázkou odvahy k přiznání se ke znalosti
vlastních skutečných politických dějin od roku 1918, soustavně zkreslovaných
legendami.