4.
OBECNÉ PODMÍNKY
Od počátku 20. Století nastala doba konce všeho neměnitelného a posvátného a
začala doba relativismu bez hranic, doba zmechanizování života, doba manipulátorů a
spotřebního davového člověka. Ideologové všeho druhu, utopisté a revolucionáři
neposkytují už žádnou naději, protože jejich království pravdy na zemi a věčné
vysvobození ve svobodě, byly vždycky neuskutečnitelné. Všichni byli obětí vlastní
neznalosti hranic možného.
Mezinárodní finančníci, profesionální političtí hráči a relativističtí
manipulátoři naproti tomu vytvořili skutečnosti, které v mnohém předstihly sny
utopistů. Jejich produkty jsou velkoměsta, organizátoři davů a jejich smýšlení,
náhrada života spotřebitelstvím a světové sjednocení. To všechno nemuselo být
předem plánováno, předvídáno ani proklamováno, nemuselo to být do důsledků
součástí žádných idejí, postupné aproximace k tomuto stavu byly víceméně
dílem nahodilosti, dovedně využitých. Neplánovanost vědeckých a technických
vynálezů vytvořila technologické prostředí, které rozdělilo radikálně život
člověka na specifické funkce, které jsou měřeny a řízeny. Život se rozbil do
útržků. Lidé žijí každý útržek samostatně a nemohou je spojit v celek,
který by dával nějaký smysl. Člověk žije různé životy v jednotlivých
epizodách a má je zpřeházené. Žije jednu epizoda a na ty ostatní nedokáže
zapomenout, nemůže se jich zbavit. Když to nejméně chce, vynoří se a stojí
nesmiřitelně proti sobě. Části jsou jasné, ale celek je mlhavy a nepochopitelný.
Není jasné, zda-li rozum člověka osvobozuje, nebo zda-li činí nesčetné inovace
samu strukturu společnosti ještě nejasnější a záhadnější. Je však
zřejmější, že člověk, manipulátor, byrokrat či vědec, ztrácí svou
intelektuální vládu nad skutečností.
Tento relativistický stav vytváří mezi lidmi a lidskými hodnotami, k nimž
dopívali celá tisíciletí, nové prostředí, v němž všechna předcházející
přesvědčení, světská i náboženská, jsou zpochybněna. Už druhá polovina 19.
Století naznačovala krizi všech idejí, demokracie, náboženství i politiky.
Demokracie stojí tváří v tvář vysoce technologickému světu,
v němž je společnost nedemokraticky rozdělena na vysoce kvalifikované a vysoce
nekvalifikované sektory a lidi. Vzniká otázka, zda bude vládnout technologická
mocenská skupina.
Náboženství a filosofie prožívají svou vlastní krizi. Jakmile jednou lze vnější
prostředí pochopit, člověk už nepotřebuje útěchu vymyšlených demiurgů. Avšak
v tomto novém postoji musí člověk čelit trapné skutečnosti,že při poznání
různých aspektů společnosti se společnost jako celek zdá být nevysvětlitelná.
Kromě toho musí člověk převzít novou odpovědnost za svůj svět, v němž už
není vhodného nadpřirozena, na které by svaloval vinu za své neštěstí.
Technologie je ve své podstatě sociální povahy a sociální krize se často
odrážejí v literatuře, která citlivě reaguje, než v číslech,
vykazujících výrobu a spotřebu zboží. Vzpoura, pochybnosti, odcizení a dekadence
patří dnes k dominantním literárním a uměleckým tématům. O všem lze
pochybovat a zdá se, jako by se lidstvu hnusil jeho vlastní vývoj. Všechno myšlení
končí v nejistotě a zmatku a taková je celá dnešní nálada.
Bolševismus už nemá žádný význam a kapitalismus spěje ke konci vlastní
dekadencí, protože jeho ekonomie ničí jeho vlastní civilizaci a osobnost člověka.
Převzetí takového vzoru by nemělo být programovým cílem, zejména pak ne
dominantním programovým cílem. Klasické pojetí kapitalismu kombinovalo zvláštní
etiku s výrobním systémem: soutěžící jednotlivec se svým absolutním právem
na soukromé vlastnictví sloužil druhým lidem tím, že šel za vlastním prospěchem.
To byl volný trh, tj. neviditelná ruka určující ceny, předělující peníze a
výrobní prostředky tam, kde jich bylo možné nejlépe využít atd., což
usměrňovalo každou antagonistickou osobní chamtivost ke společnému dobru.
V takové situaci je vydělávání peněz ctností, protože podporuje
individualistické snahy, inovace a bohatství společnosti. Toto svobodné soutěžení
však svými vlastními hluboko zakořeněnými tendencemi téměř zničilo samo sebe.
Vedlo k soukromé kolektivizaci ekonomie a k velkému nahromadění bohatství
několika málo lidí a tomu odpovídající koncentraci ekonomické moci v rukách
lidí, kteří často nejsou majiteli, nýbrž jen správci a manažery investovaných
kapitálů, jež spravují podle vlastního dobrozdání s cílem zvětšit zisk.
Dekadence se projevuje právě v této koncentraci a kolektivizaci, z níž
vyplývá možnost diktovat ceny spíše než reagovat na zákon nabídky a poptávky,
využití zisků a plánovacích technik, stratifikace vynalézavosti a odstranění
rizika na peněžním trhu. Tato kolektivnost vede ke krizi odpovědnosti –
vzniká otázka, zda je manažer odpovědný pasivnímu akcionáři nebo
veřejnosti.kolektivizace vede ke krizi odpovědnos
Tento západní hospodářský vzor byl tradičně identifikován s úsilím
dosáhnout okamžitého peněžního zisku. Poněvadž se však korporační podnik
rozvíjel po dlouhou dobu své činnosti, jeho moc už není osobní, nýbrž kolektivní
a zástupná. Tak existuje možnost, že při dlouhodobém plánování budou korporace
ochotny svou politiku integrovat s politikou státu. Protože korporace spěje
k byrokratickému kolektivistickému řádu, který není kapitalistický ani
socialistický, vzniká nová filosofie a metoda řízení.
Dekadence chudiny spočívá v její neschopnosti snesitelně vládnout sobě
samé. Vlastnosti a city, které u ní vyvstanou ve dnech vášnivých a
spontánních povstání, jako solidarita, loyalita apod., se zinstitucionalizují a
zbyrokratizují, jejich vedoucí skupina se změní v cíl sobě samé a
utlačení zůstanou předmětem historie, nejnižší figurou ve hře. Protože
dekadence chudiny otupila své dřívější ostří a dekadence kapitalismu se změnila
v korporační kapitalismus, skončila pojetí socialismu a kapitalismu z 19.
Století jako utopie. Tradiční sociální kategorie se staly anachronismem. Nynější
problémy mají co dělat s kvalitou života a k ní nemají
ideologové minulých dob co říci. V masové spotřebitelské společnosti však
chybí dynamika, impuls pohybu vývoje, chybí vnitřní opozice. Možná, že ji jednou
vytvoří vzdělaní i nevzdělaní lidé, kteří se v takovém světě ocitnou mimo
konzumní hru.
Když bůh zemřel, člověk, který ho měl nahradit, se znechutil sám sobě.
Z toho vznikla krize víry a nevíry, která způsobila duchovní prázdnotu 20.
století. Člověk se začal bát své vlastní moci. Ve vakuu této krize je nebezpečí,
že se může zrodit uměle zkonstruovaná fanatická pseudovíra. V rozkladu světa
má člověk možnost vytvořit svět nový, uvědomí-li si skutečnou dynamiku tohoto
světa. Technicky je možná podstatná redukce práce a tím i úsilí o
obstarávání živobytí, avšak takové osvobození bude nejen zdrojem nové
spirituální krize. Bez práce a s ní spojeného přinucení, se může společnost
rozpadnout. Práce symbolizuje boj člověka o přežití, přičemž velká většina
lidí nemá možnost vybrat si ten druh práce, o který by měla největší zájem, ale
nadbytek může tuto situaci změnit. Taková alternativa se však může zvrhnout
v chaotickou situaci, kdyby byl odstraněn vliv nutné práce, přinášející
vystřízlivění. Takové změny mohou člověka zničit. Volnost vzniklá
z nadbytku vzbudí v člověku vrozenou schopnost destrukce tím, že ho zbaví
nutnosti pracovat. Buď si tedy člověk zvolí novou společnost, anebo si nová
společnost zvolí jeho a zničí ho. Náhodné změny se už staly mocným plánovacím
faktorem a nebude-li jiného, moderní technologie bude sledovat svůj vlastní
podvědomý plán. Umožní vznik celostátního ekonomického plánování, které povede
k totalitě a vytvoří tupou, na nic nereagující mocnou byrokracii. Plánovaná
ekonomie použije spotřebitelského trhu a cenového systému jako způsobu
k určování vkusu veřejnosti. Tyto tendence se už zcela zřetelně projevují
v koncepci hospodářské reformy, jejímiž autory jsou osvědčení komunisté.
Člověk byl schopen ovládnout přírodu, ale není schopen ovládnout sám sebe. Je
otázkou, může-li změnit racionalitu svého výrobního procesu v racionalitu
lidskou. Vývoj spěje k vytvoření velmi tenké vrstvy mocných a ohromné
odcizené masy. Odcizení, cizota, se už dnes projevují jako stav osamocení,
odloučenosti a boje stav plodící starosti o prosazení a upevnění své existence ve
společnosti. Je to stav nespoléhající na nic, stav vůle po majetku a moci. Postupná
racionalizace světa provokuje otázku, nestává-li se politika anachronickou
iracionální perverzí uvnitř trendů narůstajících pravidelností, schematizace a
technizace.