3.
STAV ZEMĚ
Všeobecná krize Československa je především krizí morální. Všechny ostatní
krize se od ní odvozují. Počátky této krize neleží pouze v hranicích tohoto
státu a nepočínají komunistickou diktaturou. Osvícenectví, renesance,
zprůmyslňování, atheismus, bolševismus i amerikanizace rozrušily původní lidskou
pospolitost a vytvořily abstraktní virtuální společnost, v níž vládnou zcela
odlidštěné principy.
Pro každou reálnou politickou úvahu o hledání možných východisek je nutné vzít
za základ hlavní zjištění analýzy: Československá občanská společnost je zcela
rozvrácená. Češi přestávají být národem, protože jim chybí vůle být národem.
Ke konstrukci programu politické záchrany je však rovněž nutné
chápat příčiny současného stavu.
Původní lidská pospolitost v našich zemích byla živým organismem, byly to
vztahy organického soužití, vztahy přirozené, jejichž závaznost byla pociťována
jako samozřejmost. V této pospolitosti vládla tradice, přirozená autorita,
svornost a obecný mrav. Jejími základy byla pospolitost krve, domu, vesnice, místa,
pospolitost ducha, stejný duchovní kult. Řízení a vedení v takové pospolitosti
bylo nejčastěji vyjádřeno otcovstvím, na vyšší úrovni pak autoritou obecně
uznávané převahy stáří, síly a moudrosti.
Tato pospolitost však byla zničena a byla nahrazena společností. Společnost však
není živý organismus, nýbrž mechanický agregát. Jednotlivci v ní nejsou
spojeni organicky, ale vnějšně, mechanicky a účelově. Každý žije pro sebe a ve
stavu napětí vůči ostatním. Vztahy mezi lidmi jsou vztahy mocenských subjektů a
jako takové jsou organizovány a upravovány pravidly, konvencemi a zvláště právem,
podobně, jako vztahy válčících stran. Na rozdíl od pospolitosti, kde převládá
domácí hospodářství a zemědělství, ve společnosti převládá obchod, průmysl a
manipulace. Vůdcové společnosti jsou finančníci, průmyslníci a manažeři, funkci
náboženských církví převzali ideologové, demagogové a organizátoři davů. Svého
nejúplnějšího vyjádření dosahuje společnost ve velkoměstech. Československo
nezůstalo samozřejmě tohoto všeobecného vývoje ušetřeno. I když se komunistická
moc v mnohém lišila od západních systémů, má s nimi v tomto smyslu (ve
svých důsledcích) mnoho společného. Francouzská revoluce znamenala začátek
sekulárních masových hnutí, která si vytyčila heslo rovnosti. Toto heslo pak
převzaly dvě největší sociálně-internacionální a sociálně-nacionální totality
20. století: bolševismus a fašismus. Nastalo století davů a demagogů. Projev
vůle k rovnosti se změnil ve vůli po ničen všeho, co se odlišuje od
vládnoucího průměru. Nepřijetí elementárního faktu vzájemné nerovnosti
vedlo ke strukturální dezintegraci lidské společnosti. Pokrokářský optimismus
rozhlodal všechny vazby a vedl k naprosté atomizaci lidských bytostí. Masová
společnost konzumentů porušila stávající hodnotovou hierarchii a tím i dosavadní
struktury společenského uspořádání a přivedla k moci nad sebou síly, o
kterých každý prozíravý ví, že to jsou síly špatné a neschopné, totiž
demagogy, byrokraty, korupčníky, hazardéry, gangsterské organizace, anonymní instance
bez odpovědnosti, nahodilé kvantitativní většiny bez opravdového prověření
kvalitou.
Ze společnosti byla rafinovaně vyjmuta nezbytná složka jejího hodnotového systému
– přirozená nábožnost, která byla vytlačena ideologiemi. Každá ideologie je
scestná a vzbuzuje v lidech iluze, které jsou utopické. Připomínám to jako memento
pro případ pokusu, učinit z demokracie, lidských práv a humanity oficiální
ideologii - "náboženství" československé vnitřní a zahraniční politiky.
Stav současné masové společnosti na Východě i na Západě je dokladem zhroucení
všech pokrokových a rovnostářských idejí a neměli bychom na to zapomínat
především dnes, kdy máme ještě jakous takou šanci volby. Ideje pokroku všeho druhu
už selhaly, i když si od nich svět tolik sliboval a tolik věřil – výsledkem je
oblouzený, rozvrácený, zbloudilý svět.
Žijeme v době masových stran a společností – Československo, KSČ ani OF
/ODS, sociální demokracie/ nejsou výjimkou. Složitý chod moderních států podporuje
tendence k organizaci, specializaci a byrokracii, což jsou konstitutivní znaky
masové spotřební společnosti. V takové společnosti (a Československo do této
kategorie patří!) vždycky vznikají totalitní tendence, které ji mohou zničit – ne
jen komunistické podzemí v současnosti. Po rozkladu tradiční společnosti a
její aristokratické autoritativní elity vzrostl vliv méně civilizovaných davů.
Dominující mocenské skupiny jsou přístupné vlivům a tlakům těchto
zprůměrovaných davů, o jejichž přízeň minimálně v období voleb jsou nuceny se
ucházet a naopak dav je atomizován, rozptýlen, neorganizován a tudíž velmi
způsobilý a vhodný pro manipulaci a v případě nutnosti i k mobilizaci
k totalitnímu hnutí. Samotné OF je výrazem analogických jevů a jeho
devítiměsíční vývoj nese neklamné stopy rukopisu amerických analytiků CIA a
analytiků KGB na jeho vznik a působnosti. Je koncipováno schopnými znalci, kteří mu
tak usnadnili vysokou flexibilitu a multivariantní možnosti vývoje.
V Československu se naprosto nedostává nezávislých stupňů a skupin mezi
rodinou a státem – to je další významný aspekt závěrů provedené analýzy.
Masová spotřebitelská veřejnost, tvořená bytostmi, které svoboda permanentní volby
a z toho plynoucí permanentní zodpovědnosti obtěžuje, však nemůže vytvořit
mnohovrstevnou kvetoucí demokracii na principu "jednota v mnohosti" a naopak,
taková demokracie vylučuje zprůměrovanou masovou společnosti – je s ní
neslučitelná. Toto dilema je skrytě obsažené a dovedně zamaskované v koncepci
výkonu politické moci, jak je u nás zaváděna zahraničními poradci presidenta
republiky. Nabízené východisko, svědčící o tendenci směřování
k totalitě, je akcentování významu hospodářských reforem (jak bylo
vypracováno Milošem Zemanem pro program OF), což předznamenává preferenci atributů
směřujících k zesilování davových spotřebitelských tendencí /se skutečnou
demokracií neslučitelných/ ze strany OF.
To předznamenává rovněž politický posun Havlova kabinetu a náznaky přeformování
rekonstruovaného OF v povolebním období – tedy tendence akceptovat
pokračování v zesilování masové společnosti spotřebitelů. Masová
společnost spotřebitelů se vyznačuje převahou přímé akce, přímé demokracie a
neorganizovaného hnutí, které překračuje rámec běžné legality klidných etap
sociálního vývoje a ohrožuje a ruší demokratické instituční procedury
zastupitelské demokracie (signál: forma útoku na dr. Bartončíka). Takto
konstituované a opracované OF je způsobilé kdykoli v případě potřeby zavést
diktaturu. Protože masové hnutí, které může OF kdykoli vyvolat (jak to činila
KSČ), popírá úctu k principům svobodné soutěže za rovných podmínek /mezi
těmi, kdo jsou připuštěni na start - pozn. NN/ a veřejné diskuse /mezi těmi, kdo
jsou připuštěni k diskusi - pozn. NN/ jako základny pro kompromisní řešení
konfliktních zájmů /tedy těch, které jsou stávající mocí za takové uznány -
pozn. NN/. Zejména dnešní OF, které je samo dílem takového hnutí (i když uměle
vyvolaného) by na to nemělo zapomínat, protože může být vrženo proti komunisty
pevně ovládaným odborům a obětováno. Legalita volbou by ho nezachránila.
Sociální hodnotový systém minulosti, na který se dnešní vláda slovně odvolává,
kladl hlavní důraz na práci a povinnost a hodnocení spotřeby jako něčeho, co je
odměnou za práci, což však v životě člověka nemá hrát rozhodující roli.
Neomezená spotřeba byla výsadou vládnoucích skupin, pro většinu obyvatelstva se
však pokládala za zhoubnou a byla ztotožňována s rozmařilostí a mravní
degenerací. Dnes jsme však v situaci, kdy lidé naplňují obsah slova
svoboda množstvím zboží, hltáním dojmů z cest, počtem pornografických
časopisů, striptýzů, neomezenou homosexualitou, násilím, poživačností – a
vláda tuto tendenci podporuje, protože takto zahlcený občan nemá čas sledovat vládu
a nepřekáží. A pak tu je to nejdůležitější. To všechno odvádí lidi od
chápání toho, co je pro ně v životě opravdu zásadní: od cesty ke své podstatě a
k podstatě toho, co se odehrává kolem nich...
Zdrojem spotřebitelského způsobu života, který zasáhl Evropu amerikanizací po 2.
světové válce a komunismem o 20 let později, je především depreciace budoucnosti,
vyvolaná možností zničení světa v kteroukoli chvíli, pocitem jedincovy
naprosté bezmocnosti proti tomu a proti úplné manipulaci s jeho vědomím, dále
s rozvojem techniky, který umožnil masovou výrobu pro masovou spotřebu. Život
potom dostal ve své hodnotové a postojové tendenci tento směr: lidé začali soudit,
že pracovat je třeba tak, aby člověk co nejdříve, už v mládí, mohl užívat
ovoce svého úsilí a není nutné se příliš starat o budoucnost, protože je nejistá
a starý člověk už nemůže vychutnat všechny požitky, které trh života nabízí.
Pokud jde o potomstvo, má se řídit stejnými pravidly. Pod vlivem tohoto
krátkozrakého materialistického životního kréda, konzumní orientace sama na sebe,
obyvatelstvo Československa ve všech směrech silně zdegenerovalo.
Jasně konturované ideje a mravní normy ztratily na přítažlivosti, rozšířil se
morální a sexuální liberalismus, na významu a oblibě získaly viditelné a hmotné
hodnoty, jako oblečení, dobré jídlo a pití, osobní vůz, chata, kvalitní bydlení,
cestování, sexuální život. Komunisté pochopili tento trend a navíc nabídli
obyvatelstvu možnost krást, lhát, udávat, pomlouvat – beztrestně. Za to získali
lhostejnost obyvatelstva, které se s jejich vládou smířilo a přestalo je
obtěžovat. Proto u nás prakticky neexistoval odpor proti komunistické diktatuře a
sovětské okupaci.
Spotřebitelský trend životního stylu se však střetává s faktem, že
spotřebních statků, které přitahují zájem a aspirace lidí, není tolik, aby mohly
být uspokojeny žádosti či potřeby všech. Spotřebitelskost není zdaleka ještě pro
každého každodenní skutečností, její univerzálnost není v oblasti reality,
ale především v oblasti chtění, aspirací, přání a hodnocení. Tento fakt ve
svých důsledcích znamená, že věci, které jsou předmětem spotřebitelského
usilování, si udržují svůj kurz i proto, že nejsou každému přístupné. Je velmi
pravděpodobné, že aspirační hodnota japonského osobního auta ve stupnici
společenského oceňování by okamžitě poklesla, kdyby jej vlastnil každý. Stav, kdy
je množství žádaného zboží menší než množství lidí, kteří po něm touží,
je stavem boje a soutěže, který se projevuje hledáním nejvýhodnějších,
nejefektivnějších a nejrychlejších cest k dosažení vzývaných hodnot.
Proto také současná masová průmyslová společnost je společností výkonovou. Její
princip zvyšování životního standartu je ve své realizaci podmíněn výkonným
věděním, které se stalo náhražkou vzdělání, nenahraditelným výrobním
prostředkem a podstatným stavebním principem takové společnosti. Pouze tímto
výkonným vzděláním a věděním je možné dosáhnout iluze pokroku. Výkonové
vědění je však vlastnictvím dominantních společenských skupin a všechno, co je
zahrnováno pod pojem pokrok je jimi neseno. Tyto dominantní mocenské skupiny jsou
držiteli špičkových pozic, do nichž se dostaly na základě výběru orientovaného
v podstatě na osobní výkonové vědění. Díky svým pozicím a rolím mají moc
nebo vliv bezprostředně přispívat k udržení nebo změně stávající mocenské
a sociální struktury a norem, které jsou jejím vyjádřením a nositelem. Dominantní
mocenské skupiny na základě své na obdiv stavěné prestiže mohou sehrát
vzorotvornou roli, čímž vytváří, určují a udržují normativní chování jiných
lidí. Zachování komunistů v těchto pozicích jednoznačně určuje politickou
tendenci, sledovanou Havlem a OF. Masová průmyslová a spotřebitelská společnost je
hierarchicky členěna podle výkonové kvalifikace – společnost Československa je
konstituována stejně a tento fakt nelze přehlédnout či ignorovat při posuzování
motivace Havlova kabinetu. Podíl a význam vlastní práce rozhoduje o statutu a
pozicích. Špičkové pozice zaujímají ti, kteří mají nejlepší výkon uznávaný
skupinou - a to jsou právě dominující mocenské skupiny, které se obvykle samovolně
prohlašují elitou (Charta 77, OF). Důležité, je aby byl výkon skupinou uznán.Pouze
výkon doprovázený úspěchem opravňuje k zařazení mezi mocenskou špičku.
Teprve úspěch činí kvalifikace relevantní pro tvorbu dominantní mocenské skupiny:
tyto dominantní skupiny nejsou omezeny a politickou oblast, ale působí i ve všech
ostatních sférách, včetně zábavního průmyslu. Takováto masová průmyslová
společnost konzumentů je životně závislá na stupňování produktivity, a proto
v ní stále větší význam získává výkonová autorita (proto president a jeho
poradci neustále při každé příležitosti prezentují svoje pracovní zatížení).
Představitelé výkonové autority pak nutně usměrňují chod společnosti, které svou
činností vtiskují tvářnost. V zájmu úplné realizace konzumní společnosti
jako výkonové je odbourání všech determinantů vzestupu mimo rámec výkonového
principu. Žádný úspěch však nespočívá pouze na odborném výkonu. Úspěch často
zahaluje tím, že ideologicky legitimuje sebe jako výkonovou zdatnost (presidentská
kancelář, vláda, parlament).
Dnešní československou spotřebitelskou společnost charakterizuje především
snížení kdysi převažujícího podílu rodiny na zespolečenštění jednotlivce. Tuto
funkci do značné míry převzala škola, ubytovna, reklama, televize a vrstevníci.
Novodobou společnost vyznačuje hojnost styků, jejich rozdrobení a odosobnění,
osamocení jednotlivce uprostřed množství. Vznikla otupělost k přemíře dojmů,
peněžní hospodářství vede k uniformitě spotřeby, zdůrazňuje se výkonnost,
která vede k vykořisťování. Člověk tak nabývá svobody úděsnější než
otroctví, vedoucí ke splynutí s něčím větším a mocnějším.
V takto koncipované společnost je nejvýznačnější tendencí stálý rozvoj
byrokracie. Členové této byrokracie mají nejvýraznější problémy: rozpory mezi
povinností a osobními zájmy, nutnost družnosti a sebeovládání, vytváření klik a
mafií, potřeba ztotožňování se s cíli úřadu či podniku, pocit bezmocnosti.
Taková byrokracie vyvolává oddělování cílů od prostředků, což má za následek
oddělování normativní, které se projevuje jako desintegrace a rozklad hierarchie
jakýchkoli hodnot. Vzrůstající specializace masové společnosti produkuje veliké
množství hodnot navzájem nespjatých, nesouvislých. Úpadek autority církví je jen
jedním článkem trendu, k němuž patří pokles prestiže patriarchální rodiny,
ztráta identity osobnosti a oslabení její autonomie. Převládá člověk řízený
z vnějšku, podřízený úplné manipulaci. Člověk, naprosto způsobilý
přijmout jakoukoliv diktaturu a zcela neschopný jednání podle vlastní úvahy a
s odpovědností za něj. Člověk, neschopný samostatného života
v demokracii, pokud jí nebude rozumět jako pouhému heslu, vyhlašovanému
k vytržení davu.
Ekvivalentem přebytku hodnot, produkovaných takovou konzumní společností, je
obtížnost volby a výběru: masový člověk je v postavení malého dítěte
v obrovském hračkářství: všechno ho to přitahuje, ale všechno si koupit
nemůže a když už se pro něco rozhodne, ví, že ho to nebude dlouho bavit. Je
indiferentní ke všemu specifickému. Je evidentní, že v Československu tento typ
lidí převládá a mělo-li by se stát cílem jeho zdokonalování v těchto jeho
vlastnostech, pak je demagogií deklarovat demokracii, humanitu a lidská práva, protože
takové ideje jsou s takovými lidmi neuskutečnitelné. Davy takových lidí budou
dnes zbožňovat Václava Havla se stejnou samozřejmostí, jako zítra v milionech
budou požadovat jeho veřejnou popravu.
Destrukce člověkova vztahu k transcedenci je paralelou rozkladu jeho vztahu
k ostatním lidem. Dnešní lidé jsou blíže primitivnímu modlářskému kmeni
než náboženské kultuře středověku. Kromě regrese k modlářskému pojetí
boha vnikly do náboženství představy podstatných rysů současné konzumní
společnosti. Konzumní člověk , přeměněný ve zboží a prožívající svou
životní energii jako investici, která je mu prostředkem k dosažení co
největšího zisku se zřetelem k jeho postavení a k situaci na trhu
osobností, si přeměnil víru v boha v psychologický nástroj lepšího
přizpůsobení pro konkurenční zápas, v prostředek ke zvýšení schopnosti
dosáhnout úspěchu. Stejně tak si sympatie k ostatním přeměnil v neosobní
slušnost a boha změnil v generálního ředitele akciové společnosti světa.
Organizovaná transformace politických a komerčních potřeb v potřeby
individuálního člověka ho vnitřně utlačuje a tak oživuje tradiční náboženské
mýty. Tato vnitřní identifikace, která je ideologickým protějškem eliminace opozice
antagonistických zájmů a skupin, které spotřebitelská společnost považuje svou
největší vymoženost, vede k omezení vnitřní dimenze ducha. To všechno je
důsledkem totálního přízemního empirismu v práci s pojmovým aparátem,
který je metodologickou legitimací duševního zmatku dnešních intelektuálů.
Zmasovění poslechu rozhlasu, televize a četby tisku usnadňuje rychlé společenské a
politické změny. Obecenstvo jejich produkci přijímá, přitakává jím uznaným
hodnotám a nerozrušuje-li ho upoutáváním pozornosti na hlubokou problematiku
bohatého vnitřního života člověka, je spokojeno. Intelektuál stále řeší dilema:
služba v byrokratickém stroji nebo úsilí o uskutečnění vlastních ideálů za
cenu osobní oběti.
Z potřeby zničení hodnot, které přerůstají chápání, což uráží, se
davová spotřebitelská kultura neopírá o abstrakce, ale o hvězdy: operuje
s hrdiny, kteří jsou symbolem společenských hodnot a de facto ekvivalenty
antických bohů. Tento aspekt byl příčinou neobyčejně rychlé ztráty prestiže
Charty 77 a OF i jejich někdejší popularity. Osudem hvězd, na rozdíl od
hodnot, je rychlý vzestup a pád...
Zmatení a destrukce hodnot nutí mladou generaci k přizpůsobení, které se
projevuje cynismem, soustředěním se na co nejužší obor, jehož ovládnutí skýtá
záruku úspěchu, a zanedbáváním všeho ostatního.
Část mládeže pohrdá konvencí a úctyhodným životem, má nechuť k životnímu
soutěžení a pohrdá životním stylem svých rodičů. Jejich vzpoura proti rodičům
je přivedla do opozice režimu, vrhla je do ulic a motivovala jejich jednání v roce
1989.
Kult umění je podporován, protože má schopnost vytvářet mýty –
proto president dramatikem a invaze zpěváků a herců do vlád a parlamentů. Film,
televize, poskytují hotové modely vyjadřování citů a postojů a tím ovlivňují
myšlení a chování lidí. Proto všichni generální ředitelé televize, rozhlasu a
filmu jsou (bývalí?) komunisté. Zábavní průmysl spotřebitelské kultury může
vyrábět pouze výrobky sériové a s krátkou životností – včetně popularity
prominentů. Sériovost obsahu je charakteristickou vlastností masové spotřebitelské
kultury: umožňuje masový odběr a masovou spotřebu, vytváří návyky a zájmovou
orientaci. Preference takového pojetí kultury presidentem může odrazovat. Taková
kultura, zejména pak televizní, ve srovnání s tradiční kulturou, zvětšuje
vizuální formy exprese a vytváří kulturu obrazů. Její konzumenti soudí, že
účast na kultuře se zakládá na shlédnutí a jsou přesvědčeni, že pro
porozumění obsahu stačí krátký pohled. Tím ztrácí schopnost kontemplace,
koncentrace a uvažování. Pohled na film nebo televizi není spojen s vlastní
úvahou, jako např. u knihy, plastiky nebo hudby, a vzniká primitivní, infantilní
vztah k světu. Tento moment vede ke zmenšení role psaného slova a ke krizi knihy.
Občanský spotřebitelský dav státu se zřetelně cítí lépe pod tlakem autorit než
ve svobodné liberální demokracii, protože neví, co si s takovou svobodou
počít, zvláště, když je spojena s neutěšenou hospodářskou situací,
protože jsou to velké děti, infantilní dospělí, kteří chtějí, aby se o ně
někdo staral. V liberální demokracii však mají pocit, že se o ně nikdo
nestará. Svoboda se jim stává břemenem a touží po silné ruce někoho, kdo by o ně
pečoval a převzal za ně veškerou odpovědnost. Dávají přednost hospodářské a
spotřebitelské zabezpečenosti před politickou svobodou. Nejsou schopni autonomní
morálky – jejich morálka je vysloveně heteronomní a spočívá víceméně na
autoritě: řídí se tím, co je jim shora jako mravní povinnost uloženo, nejsou však
schopni určit, co má být touto mravní povinností. Konvenuje jim moc, nikoliv právo
– právu se podrobují jen proto, že je spojeno s mocí. Této moci se čs.
spotřebitelská masa koří tím více, čím je energičtější, a projevuje vůči ní
masochistické postoje. Jakýkoli vládce je pro ně nositelem numinosního
hodnotového zážitku a ten není možný bez momentu tremenda.
Podobný postoj zachovává čs. spotřebitelský dav i ve vztahu
k politickým ideologiím. Jejich náboženský instinkt se projeví i tehdy, když
se odkloní od náboženství. Kterákoli politická ideologie či státní ideologická
dogmatika, mohou mít v Československu úspěch jedině tehdy, stanou-li se samy
sekularizovanými náboženstvím. Filosofická kritičnost, skepse a relativnost je
tomuto davu naprosto cizí.
Takový dav, v nějž se změnila čs. společnost, nemůže být nositelem
hospodářského, politického a kulturního života, protože je v podstatě
pasivní, netvořivý a neplněhodnotný. Může sehrát kladnou funkci jen
v takovém systému, který respektuje tuto jeho bytostnou přirozenost a buduje sám
sebe na určitých kostituantách. Existuje zřetelné nebezpečí, že těchto
vlastností bude bez nápravy použito k vytvoření nové organizace
s výrazně totalitními sklony, kupř. v rámci OF.
Neuvědomovat si tento stav československého obyvatelstva a nezařídit se podle
toho, se rovná politické sebevraždě. Tato občanská veřejnost je nyní jako celek i
jako jednotlivci, depersonalizována. Výsledkem je jakýsi nový druh poddanství, jemuž
obyvatelstvo uvyklo a je způsobilé jakémukoli aktivnímu přizpůsobování se.
Podřizuje se jakékoli reklamě a propagandě, která je součástí politické
manipulace, exploatuje různé instinkty a postoje, zakořeněné ve vědomí tohoto davu,
a proto se výkon vnitřní moci bez ní nemůže obejít. Dvě generace vyprodukované
padesáti léty diktatur uvykly poslouchat a dokonce se aktivně ztotožňovat
s příkazy režimu, ztotožňovat se s každým režimem a pracovat tak na
svém podřízení. Lidé už akceptovali, že všechna závažná politická rozhodnutí,
kterými se vůdčí mocenská skupina (kterákoli) podjímá moci, jsou vynášena a
prováděna arbitrážně, samovolně, bez nejmenší kontroly ze strany veřejnosti, a
že se k tomu vydatně používá prostředků dominace a manipulace. I když
propaganda není vždy přijímána afirmativně a někdy se střetává
s výsměchem a ironií či lidovým vtipem, nemůže tento typ reakce rozložit
perfektně vypracovaný systém dominace a manipulace, který se beze změny používá
dosud. Tento systém je příliš účinný, než aby jej mohl dav účinně kontrolovat
či korigovat vyzkoušenými prostředky protipůsobení. Naprostá okupace všech
prostředků masové komunikace umožňuje denně napájet občana státním vědomím,
které ta která skupina manipulátorů pokládá za funkční, zglajchšaltovat jeho
myšlení. Komunistická oligarchie se v minulosti orientovala spíše na predominaci
než na výkon, a to ji přeměnilo ve ztrnulou a uzavřenou. Tato skupina lidí byla
k moci vynesena masami a pak si je prostřednictvím totální centralizované
organizace společenského života podrobila a ujařmila je. Vyšší byrokracie
v jejich službách, která dodnes zůstala nedotčena, se nestřídala tak často
jako jiné mocenské skupiny a získala díky své stabilitě před ostatními předstih a
ovlivňuje dosud stále tvorbu politické vůle. Domněnka, že proces tvorby
politické vůle se uskutečňuje zdola nahoru je iluzí, o jejímž primitivismu už snad
v Československu nikdo nepochybuje. Lidé v konzumní společnosti nejsou
schopni tvořit politickou vůli bez pomoci sociálně a politicky aktivních menšin.
Demokracie v davové konzumní společnosti předpokládá pevné vedení, dobře
fungující systém, což jsou v podstatě podmínky nesplnitelné. V každé
demokracii všude na světě vládne mocná menšina nad širokou občanskou veřejností
a v existenci těchto mocenských menšin tkví faktické možnosti demokracie. Pojem
demokracie je už jen politickým propagandistickým heslem, demagogickou formulkou či
derivací. Klasická demokracie západního typu přestala plnit svou funkci a je stále
méně schopna integrovat společnost svými metodami politického řízení a vedení.
Její osud nyní závisí na tom, zdali si dokáže vytvořit vůdcovské vrstvy, jež by
odpovídaly její podstatě. Nepodaří-li se to, pak se velmi pravděpodobně neubrání
náporu některé modifikace totality. Prvořadou krizí obyvatelstva Československa je
krize mravní a krize postojů. Prostě napodobování západních systémů v sobě
skrývá nebezpečí vtažení země do dalších krizí, které se projevují
v celé Evropě a odsunují ji na periferii světa.
Dynamika změn vztahů mezi lidmi nejen v Československu, zůstane-li neřízena,
člověka zničí. Bude-li řízena, zničí jeho individualitu a všechny hodnoty, které
dosud ve svých dějinách vytvořil. Napětí mezi těmito dvěma alternativami, mezi
zkázou v jedné či druhé formě, se stává měřítkem, jímž je odměřována
budoucnost.