3.
Občanské fórum
Koncepce OF byla dohodnuta asi půl roku před převratem a schválena Hegenbartem. Na
jeho vyhlášení Havlem v Realistickém divadle sváželi pověření důstojníci
StB svými soukromými vozy všechny hlavní členy Charty 77. Uvolnění divadel
fingováním protestních stávek organizovala StB prostřednictvím svých agentů mezi
herci a základními organizacemi KSČ v divadlech.
Vedením OF byli pověření výhradně kmenoví členové Charty 77. Kvalifikovaný
zpravodajský odhad předpokládal, že pro nasazení v OF bylo uvolněno
přibližně 1100 lidí z nové báze KGB. Agentura StB byla nasazena celá (v
Chartě 77), i když posléze došlo k řadě průvalů, z nichž některé byly
účelové (Danisz apod.). Občanské fórum si zachovalo horizontální organizaci Charty
(s hermeticky uzavřeným koordinačním centrem), protože to nejlépe vyhovovalo
možnostem průniků (politických, zpravodajských, finančních, kontrolních) do
místních OF a potřebám infiltrace všech ostatních politických stran, klubů,
organizací a spolků, vznikajících ve vazbě na OF, tedy v podstatě na početně
multiplikovanou Chartu 77.
Nejsilnější pozici v OF si udržuje Obroda socialismu, která je stále jeho
rozhodující složkou. Zajišťuje kooperaci s KSČ a koordinaci v oblasti
personální politiky ve vládě, diplomatickém sboru, FS a obou národních radách,
republikových vládách a ve sféře komunální (O. Černík). Všechna rozhodující
místa v oblasti veřejné moci, rozhlase, televizi, tisku, průmyslových
podnicích, školství, zdravotnictví, soudech, prokuratuře, apod., jsou obsazovány
komunisty (tzv. bývalými). / Zřejmě není náhoda, že O. Černík, A. Dubček a
někteří další pomocní režiséři a herci 17. listopadu zemřeli krátce potom v
důsledku "autonehody" atp. - pozn. NN /
Pro tuto koncepci je výchozím bodem historie a politiky rok 1968. Je předkládán jako
prvotní počátek dnešní demokratické politiky a jeho aktéři jsou tak
předurčování k převzetí veškeré moci. Tento politický akt, podporovaný
Západem, má rehabilitovat hromadné nasazení tzv. bývalých komunistů. Je to schema,
které je uplatňováno ve všech komunistických státech Evropy. V Československu
je však nejzřetelnější vzhledem k počtu komunistů vyloučených v r. 1968
z KSČ – jejich značný počet si nevynucuje přejmenování KSČ ani změnu
programu, protože tato organizace má jako svoji veřejnou variantu OF.
Po 17.11.1989 se k zakladatelům a provozovatelům OF připojili zaměstnanci
Prognostického ústavu ČSAV, z nichž mnozí zaujali nejdůležitější funkce
v národním hospodářství a v politice. Pověření tohoto ústavu vyplývá
z faktu, že zpracovával nynější hospodářskou reformu už od roku 1987, kdy si
vláda objednala na impuls z Moskvy tzv. Prognózu rozvoje národního
hospodářství ČSSR. Část nákladů na její vypracování byla refundována RVHP
(stejně postupovaly ostatní komunistické vlády v Evropě). Tato studie nebyla
prognózou, nýbrž variantou současné reformy, při níž byla paralelně vypracována
a v zahraničí odsouhlasena koncepce hospodářské činnosti po převratu.
V rámci prací na této studii vycestovalo na stáže asi 40 pracovníků, kteří
prováděli konzultace s bankami, průmyslovými koncerny a poradenskými službami
v USA, Francii, SRN, Velké Británii a Itálii. Po dokončení a odevzdání studie
navrhoval ministr Kincl experty zatknout a odsoudit pro jejich styky v zahraničí,
které se vymykaly rozmezí jejich studijního poslání. Hegenbart jeho úsilí zastavil
a po převratu se z ústavu do vedení státu dostali: Komárek, Klaus, Dlouhý,
Zeman, Klímová, aj.
V rámci dohod o kontinuitě moci komunistické oligarchie byla činnost OF od
počátku až k volbám vedena k likvidaci nebo ovládnutí zevnitř jakékoli
potenciální protikomunistické opozice, která by mohla uvnitř nebo vně OF vzniknout.
OF bylo pod spolehlivou kontrolou komunistů stejně jako samotná KSČ a ostatní
politické strany bývalé Národní fronty. Bylo však nutné zabránit vzniku jakékoli
nezávislé organizace, které by tuto hegemonii mohla dříve nebo později ohrozit.
Proto bylo v období únor – duben rozbito studentské hnutí a vyřazeno
z jakékoli politické konkurence a učiněno zcela pasivním a byly provedeny
čistky v samém Občanském fóru /až na veřejnost se zřejmě dostal pouze brněnský
spor Šabata - Cibulka, kdy ostatní odpůrce komunismu se vedení OF Jan Urban - Petr
Kučera - Ivan Fišera podařilo umlčet v naprosté tichosti/.
Když se před volbami ukázalo relativní nebezpečí ze strany KDU, byly jeho volební
šance zlikvidovány akci proti jejímu předsedovi Bartončíkovi, který byl, stejně
jako většina ostatních figur na scéně, spolupracovníkem StB. V této akci se osobně
angažoval V. Havel nejen výroky z rozhovoru s Bartončíkem, ale zejména
tím, že vzal pod svoji osobní ochranu Jana Rumla, který útok vedl. Ihned po volbách
byla torpedována Čs. strana socialistická akci Melantrich, v níž se rovněž
osobně angažoval Havel zasláním dopisu o svobodě slova. Vzápětí na to byla
roztržena Republikánská strana, v očekávání je destrukce Lidové strany. Tím
OF zcela ovládlo vnitropolitickou situaci a destruovalo jakoukoli opozici. Akce byly
provedeny zcela profesionálně a vylučují, že by jejich autory mohli být diletanti
z OF. Kromě toho forma jejich provedení nutně předpokládá dokonalou a
disciplinovanou organizací s federálním rozměrem. Důkazem její existence je
rovněž volba Vasila Mohority místopředsedou FS naprostou většinou hlasů, když KSČ
má pouze 14% mandátů ve FS. Podobných důkazů o dokonale fungující kooperaci mezi
KSČ a ostatními tzv. opozičními organizacemi (někdy vysloveně
"protikomunistickými") existuje celá řada.
Přibližně od března 1990, kdy se v KC OF začal objevoval vliv mimopražských
OF, který nekorespondoval s cíli zasvěcených mezi chartisty, začalo docházet
k silné názorové diferenciaci, která pokračuje a nabývá na ostrosti. OF
politicky nepřežilo své volební vítězství. Všechny kritiky totiž vyloučit
nemohlo... Příznaky se projevily už při sestavování federální vlády, která byla
v základních ministerstvech sestavena Havlem už 3 týdny před volbami. Po akci
Bartončík se v jejím důsledku projevil strach mnoha funkcionářů a sestavení
vlády se protáhlo o 10 dní déle, než president předpokládal. Bude-li názorová
diferenciace pokračovat, stává se nejistým původní předpoklad, že vláda dosáhne
vždy požadované většiny hlasů pro své návrhy ve FS. Tento fakt vytváří
předpoklad pro parlamentní krizi, zejména při hlasování o zákonech (všechny tři
ústavy), jejichž přijetí vyžaduje 2/3 hlasů. Nezvládnutí takové situace by si
mohlo vynutit vypsání nových mimořádných parlamentních voleb, v nichž by OF
nezískalo už tak výraznou většinu. Rozptýlení hlasu pro ostatní strany by
vytvořilo situaci, v níž by žádná strana nedominovala tak výrazně, aby byla
schopna sestavit novou vládu, která by měla naději v takto roztříštěném FS
prosadit jakýkoliv zákon či opatření. Pak by musela následovat autoritativní
opatření presidenta. Ta by mohla mít reálnou naději na úspěch jenom tehdy,
jestliže by měl v té době (1 – 1,5 roku) ještě tolik popularity jako nyní,
což je však nepravděpodobné, a v takovém případě by následovala
celospolečenská krize a politický pat.
Podobné tendence se však projevují s různým fázovým posuvem ve všech
bývalých komunistických státech Evropy a jejich intenzita bude vzrůstat
s hospodářskou a sociální devastací. Nelze vyloučit, že vytvoření podmínek
pro vnitropolitický pakt ve všech státech Východní Evropy je cílem řídících
velmocí, protože by vedl k silným sociálním nebo národnostním nepokojům,
možná povstáním /např. na Balkáně/, které by byla sjednocené Evropě na Západě
vhodnou záminkou k vojenskému obsazení v zájmu míru v Evropě a
k nadiktování východoevropské konfederace, řízené západní Evropou, USA a
SSSR.
Reálnost takové varianty politického a hospodářského vývoje se objevuje ve
způsobech zamýšleného konstituování OF v průběhu následujících dvou let
jako jediné autoritativní organizace ve státě. /Díky Václavu Klausovi, který se
stal k šoku zasvěcených předsedou OF proti určenému Martinu Paloušovi, což vedlo k
rozštěpení OF na pravicovější ODS a levicově-liberální Občanské hnutí, tato
koncepce padla - pozn. NN/
Jedním z projevů této snahy je pokus o vytváření presidentské vlády.
Souvislosti s ostatní Evropou jsou naznačovány expoziturou presidentových
poradců ze zahraničí, kteří ho řídí (Schwanzenberg, Šik, oba Pelikánové,
Fischl, Kohout, Povolný, atd.).