1.
Československo a Evropa
Před vypuknutím 1. světové války dlužily Spojené státy Evropě 50 milionů
dolarů. Když v roce 1918 válka skončila, dlužila Evropa Spojeným státům 10,5
miliardy dolarů v tehdejší hodnotě. Americký průnik na evropský kontinent byl
současně počátkem snah o sjednocení a pacifikaci Evropy.
Cílem vítězů 1. světové války, především USA, bylo rozbití velkých mocenských
států a zničení jejich vlivu v Evropě: Rakousko – Uherska, Německa, Ruska a
Turecka. V těchto státech vládli dědiční monarchové, kteří byli současně
hlavními oporami náboženských idejí a církví. Likvidace všech těchto pilířů
mocenské stability byla základní podmínkou úspěšnosti světového nástupu
amerického mezinárodního kapitálu do takto uvolněného prostoru a jeho politické
projekce: Internacionalizace světa, jeho socialisace, oslabení a později odstranění
velmocenského postavení Evropy v něm (zbavení zámořských kolonií) a její
postupné podřízení kosmopolitním neevropským cílům, až po globalisaci světa pod
vedením levicových liberálů USA.
K tomuto účelu byla programově aplikována idea atheismu a idea národnostní v
její odstředivé podobě. Současně tak byla prakticky likvidována hospodářská a
politická moc aristokracie (většinou křesťanské) a církví.
V dějinách Evropy po pádu Říma až do doby osvícenecké a francouzské revoluce
převládala univerzální idea náboženská, která měla ohromnou moc a vliv na osudy
Evropy. Po francouzské revoluci však vznikla národnostní idea, vzbuzená touto
revolucí, která měla rozbít mocné státní útvary, rozkouskovat Evropu, zničit moc
šlechty a církví. Před francouzskou revolucí národnostní idea neexistovala, národy
jí nepřikládaly žádný význam. O osudu národů rozhodovaly panovnické sňatky,
dědické nároky dynastií, nebo válečná vítězství či porážky. Napoleon
Bonaparte nakládal zcela libovolně s územím jednotlivých národů a vyvolal
v Evropě národnostní myšlenky. Evropské universální náboženské myšlení
bylo v této etapě vývoje lidské společnosti, začínající zrychleným tempem
směřovat k úplné emancipaci člověka jako svobodné duchovní bytosti, rozvráceno
ideami přirozených lidských práv, svobod, lidské a občanské rovnosti a
národnostní idea se tak stala jedním z dalších účinných prostředků
postupné mocenské pacifikace Evropy jako duchovně, kulturně a relativně i politicky
spřízněného celku, a to podle osvědčené imperiální zásady rozděluj a panuj.
Filosofický základ poskytl národnostní ideji v Německu Herder a od té chvíle
se jí dostávalo všeobecné propagace, jejímž následkem bylo rychlé pronikání
této a postupně i dalších ideí, ideí postupného drobení až k atomizaci na
jednotlivé lidské bytosti, do všech evropských zemí bez ohledu na jejich historické
hranice, zájmy dynastií, plány státníků, diplomatů a církví. Svým posláním
byla idea národnostní revoluční od samého počátku – likvidace stávajícího
politického a mocenského stavu. V propagačním tvaru usilovala tato idea o
přetvoření Evropy na takových základech, aby každému národu, i nepočetnému, se
dostalo samostatnosti. Souběžně s národnostní ideou byla zcela účelově a
programově použita idea liberalismu, po níž pak následovaly ideály demokracie a
socialismu. Všechny směrovaly k destrukci aktuálního evropského myšlení a
stávajících mocenských poměrů.
Význam, který národnostní ideji připisoval americký president Wilson, vyjádřil na
konci své řeči z 8. ledna 1918, když řekl:
“Je to zásada spravedlnosti pro všechny národy a kmeny a jejich právo žít vespolek
ve stejných podmínkách svobody a bezpečnosti, ať jsou silné nebo slabé.”
Na základě mírové smlouvy (1919 a 1920) vznikla ČSR, bylo osamostatněno Polsko,
utvořeno království S.H.S. (dnešní Jugoslávie), k Dánsku byla připojena
severní polovina Šlesvicka, Francii vráceno Alsasko – Lotrinsko, k Rumunsku
připojena Besarábie, Sedmihradsko a část Banátu, k Itálii přivtěleny Tyroly,
Terst, atd. předtím byly utvořeny jako samostatné státy Finsko, Estonsko, Lotyšsko a
Litva. Toto přerozdělení bylo v Evropě provedeno s odvoláním na
spravedlivou národnostní ideu, avšak skutečným důvodem k němu byly mocenské
zájmy a záměry s Evropou, zejména ze strany USA. Vzdor tomu prohlásil Wilson 11.
února 1918 v americkém kongresu. “Národy a země nesmějí již být dále
předávány z nadvlády do nadvlády jako nějaké zboží nebo kostky ve hře.
Určité vymezené požadavky národnostní musí být v mezích možností
uspokojeny, aby nebyl pokoj Evropy a celého světa rušen.”
Když se záhy ukázalo, že toto rozdělení Evropy bylo předehrou k bolševickým
revolucím, které měly Evropu znovu sjednotit v bolševickou internacionální mocnost
pod vládou komunistického Ruska, vystoupila propaganda národnostní ideje
s výkladem, že principy svobody a sebeurčení národů nelze plně uskutečnit do
všech důsledků, jednak vzhledem k promísenosti národů, zvětšující se
směrem na Východ, a jednak vzhledem k nutnosti respektování zeměpisných a
hospodářských podmínek. Jejich nerespektování by znamenalo učinit nové národní
státy neschopnými života, čímž se zdůrazňovala nutnost podřízení jedněch
národů druhým, tedy rehabilitace stavu, který v Evropě existoval už před
jejím rozdrobením. Všechny státy v Evropě měly tedy dále a znovu národnostní
menšiny, často i početně i jinak významné, zejména když tyto minority měly za
sebou velký a mocný stát národa, k němuž příslušely. Národnostní idea se
přetvořila z vnitřní záležitosti států v otázku mezinárodní a tak
byla manipulace soustředěna do pravomoci mezinárodních společností (Společnost
národů, od roku 1945 OSN) a stala se prostředkem mezinárodní politické manipulace.
Problémy, které byly dříve přehledné v rámci velkých států, staly se
nepřehlednými v rámci nenárodnostních, cizích, mezinárodních institucí.
Československý stát bez jakéhokoli raison d‘étre byl experimentem státu, uměle
vytvořeného na základě výsledků 1. světové války na přání vítězné Velké
Čtyřky /USA, Velká Británie, Francie, Itálie/. Nebyl založen ani na principu
sebeurčení, ani na principu národnostním (žilo v něm 46,81% Čechů a
Slováků, ostatní obyvatelstvo bylo jiných národnostní). Byl vytvořen jako klín,
zabraňující styku Německa s Rakouskem, což bylo symbolicky vyjádřeno státní
vlajkou. Československo nebylo zbudováno pro vojenskou nebo politickou sílu, nýbrž
k docílení hospodářského úspěchu a proto dostalo hlavní přírodní zdroje a
průmyslové bohatství starého Rakouska a bohatý díl přírodních zdrojů Uher,
hýčkáno Francií, Spojenými státy a Anglií jako instrument jejich politického vlivu
v Evropě. Zájem vítězných velmocí se k němu upínal vzhledem k tomu,
co se od něho očekávalo v budoucnu: Československo mělo největší možnosti a
hrozilo mu největší nebezpečí. Obchodně a průmyslově vyvinuté obyvatelstvo mělo
rozšířit po východní Evropě síť obchodních tepen, které by daly život
vyčerpaným národům, politikou těsné spolupráce mělo ulehčit utrpení sousedů a
stát se vůdcem v rozvoji střední Evropy na zásadách parlamentní demokracie.
Tyto záměry byly v současné době pouze modifikovány, jejich podstata se však
nezměnila. T.G. Masaryk byl tímto posláním ČSR srozuměn a není zajisté náhodou,
že V. Havel byl v Izraeli prohlášen Masarykovým pokračovatelem.
Vzájemný poměr Čechů a Slováků byl v roce 1918 pro velmoci zcela zanedbatelný
a nezajímavý. Jejich hlavní myšlenkou, jež vedla k rozhodnutí mírové
konference vytvořit ČSR, bylo zřídit v centru Evropy vysoce vyvinutý a soběstačný
průmyslový stát, fungující na principech parlamentní demokracie, a to bez ohledu na
národnostní vztahy. Vše za jediné podmínky, že v něm německý a maďarský živel
nebude tvořit většinu. Naopak při zřizování Rakouska a Uher se nehledělo
k hospodářským potřebám, ale k tomu, aby byli soukmenovci pod jednou
střechou. Rozdíl byl v tom, že v případě ČSR šlo o přátele vítězů,
v druhém případě o jejich nepřátele.
Mír St. Germainský, Wilsonových 14 bodů a Versaillský kongres daly vzniknout novým
státním útvarům, nedisponujícím přirozeně regulujícím principem tradice,
špatně odolávajících totalitní bolševické propagandě a primitivní sociální
demagogii a s nepatrnou nebo žádnou váhou v dějinách Evropy. Československo
nemělo nikdy velkou, mocnou šlechtu ani vlastní vlivnou buržoazii a proto celé jeho
politické dějiny jsou poznamenány plebejstvím jeho politiků i obyvatelstva.
Politický vliv tradičních středoevropských velmocí byl v Evropě anulován a
bylo započato s prováděním koncepcí na sjednocování Evropy, které z ní
mělo v celosvětovém měřítku postupně učinit druhořadý kontinent (Vanderlipův
návrh na banku Spojených států evropských, Panevropa R. Coudenhove – Kalergiho,
Briandův návrh evropské konfederace, atd.). Tradiční evropské státy měly být
především zbaveny svých kolonií a tím značné části svých trhů a své
finanční síly, což bylo nutným předpokladem pro úspěšné zahájení
finanční a mocenské expanze v Asii, Africe a Latinské Americe ze strany
kosmopolitní finanční moci. Hitlerem vedená vzpoura národně socialistického
Německa tyto záměry na čas pozdržela a současně usnadnila jejich realizaci po
porážce Německa ve 2. světové válce, kdy následovalo nové přerozdělení
světových mocenských pozic a v Evropě 45 let okupace, po jejímž ukončení se
nyní opět přistupuje k nové formě podřízenosti Evropy.
Autoři sjednocovacích koncepcí pro Evropu, Rusové a Američané, usilují o
mechanické sjednocení už přes 70 let a usilují o ně ve svém velmocenském zájmu.
Ukazuje se však naprosto nesporně, že ryze politické řešení problému reorganizace
Evropy pod zorným úhlem politické účelnosti, je nemožné. Každý pokus vybudovat
nový kontinentální či dokonce světový, mezinárodní řád se zřetelem jen na cíle
a zájmy světových velmocí, nemůže skončit jinak než chaosem. Imanentní slabinou
všech spolků států v minulosti bylo a zřejmě i bude nedostatek úzkého právního a
mravního spojení mezi organizací centrální spolkové moci, jeho reprezentací a
jednotlivými lidmi, nazývanými jednoduše lidem. Přes všechnu obrovskou finanční a
vojenskou moc sjednocovatelů Evropy jsou možnosti všech tvůrců velkých,
integrovaných politických systémů, velmi omezené. I kdyby se formálně podařilo
postavit ve smyslu logické právní architektury ladnou budovu právního sjednocení
evropských národů, nepanoval by v ní onen soulad, duch dobrovolné přijatého
podřízení a sebeobětování, onen sociálně charismatický prvek, bez něhož i stát
sám se stává neoduševnělým a mechanickým Leviathanem. Právní a mocenské techniky
nemohou tento problém rozřešit, pokud ho vnitřně nepříjmou lidé. Ani na začátku
21. století by vláda Sjednocené Evropy neměla komu panovat, protože by neměla své
vlastní poddané, které by inspirovala, kteří by vizi Sjednocené Evropy přijali za
svou.
Tradiční evropské státy (Anglie, Francie, Německo, Itálie, Rakousko, skandinávské
země apod.) jsou si tohoto problému vědomy. Není si toho vědoma reprezentace
Československa. Nasazení internacionálních poradců presidenta, izolace jeho kabinetu
na Hradě, konstrukce osobní moci a autoritářské výkonné organizace pod Hradem,
vzbuzují přirozenou nedůvěru Evropy, z níž plynou nebezpečí vážných rizik
pro stát. Václav Havel se stává pro Evropu národů nepřijatelným tím, že na sebe
vzal úlohu mluvčího cizích, neevropských sjednocovacích koncepcí.
Naprostá většina Evropanů pociťuje potřebu oprostit úsilí o duchovní a kulturní
solidaritu lidstva od podivností pacifismu, internacionalismu a kosmopolitismu, které
Evropu vnitřně ničí a kazí a jejichž hlasatelem se stal právě V. Havel. Duchovní
jednota Evropy stojí nad, ale i mimo politické boje a nad i mimo fakt, že existují
války. Klást požadavek, že se Evropané musí vzdát svého bojovného ducha, že se
musí podřídit pacifickému míru v zájmu světa, aby bylo dosaženo duchovní a
kulturní beztvarosti, může být pouze axiomem nesmyslné logiky, odporující smyslu
evropských dějin. Ještě osudnějším axiomem je vnucovaný názor, že je nutné
vzdát se silného a vyhraněného svérázu národů a nahradit jej bezbarvou, jednotnou
zamerikanisovanou duchovní jednotou Evropy nebo z vnějšku vnucenou zdánlivou jednotou
politickou, vojenskou a hospodářskou, jak o to usilovali nadnárodní bolševický
internacionalismus a americký kosmopolitismus posledních 45 let. Naopak: jen Evropa
sestávajících ze silných, svérázných a sebevědomých národních jednotek
s hlubokými kořeny a jasně vyhraněným hlubinným duchovním charakterem, může
prospět vytvoření vysoké společné duchovnosti, která, stejně jako nebyla zničena
posledními dvěma světovými válkami a téměř půlstoletou okupací, nebude zničena
ani jinými válkami a okupacemi, kterým snad bude ještě Evropa v budoucnosti
podrobena.
Ve své dlouhé minulosti mohla Evropa, bezesporu právě díky svým mnohotvárným
složením, tak dlouho udržet světovládu, přičemž hegemonie přecházela ponenáhlu
z jednoho národu na druhý tím, že každý národ podle jakési imanentní
posloupnosti přebíral vedení, dala tato mnohotvárnost evropskému duchu veliký
přínos myšlenek, tradic, novou duchovní sílu. Mocná síla Evropy tkví v tom,
že měla vždycky národy vyznačující se větší zkušeností, větší zralostí a
vedle toho mladší a vitálnější národy. Posloupnost těchto národů
v přebírání vedoucího mocenského postavení stála Evropu mnoho krve, ale
právě tou sílila velká evropská civilizace. Není důvodu předpokládat, že
budoucnost se bude příliš lišit od minulosti, nesměřuje-li Evropa ke své zkáze.
Neuvědomí-li si president a vláda Československa tyto skutečnosti včas, riskuje, že
imanentní vývoj Evropy Československo smete.