--------------------------------------------------------------------------------
Autor: Kořínek Marek
Název: Kulisy a zákulisí OF
Zdroj: NN Ročník........: 0006/007 Str.: 005
Vyšlo: . . Datum události: . . Rok: 1996
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------

KULISY A ZÁKULISÍ OBČANSKÉHO FÓRA aneb jak se vyráběl samet Ve scénáři velkého sametového podvodu sehrála určitou a nikoliv bezvýznamnou roli iniciativa MOST, jejichž členy byli redaktor časopisu SSM Mladého světa Michal Horáček a hudebník Michael Kocáb, vedený jako kandidát tajné spolupráce s StB. Hlavním katalyzátorem realizace kontaktu této iniciativy s tehdejším p ředsedou vlády Ladislavem Adamcem a k vyvolání jeho setkání s Václavem Havlem se stal rezident StB a poradce Adamce i Čalfy, Oskar Krejčí. Pro získání lepší ho zorného úhlu na tyto události nám určitě nebude ke škodě se seznámit se záv aznými směrnicemi StB, které byly vydané dne 31. července a 20.srpna 1989, ješ tě než se začneme zaobírat podrobnostmi o poněkud "záhadné" iniciativě MOST. N a této směrnici je pozoruhodná zejména snaha o udržení vlivu StB ve společnost i za všech okolností i při případné změně vnitropolitické i mezinárodní situac e. Za pozornost stojí úkol k vytvoření opozičních seskupení řízených StB a úko l StB k navázání spolupráce s 5. správou KGB - splnění těchto úkolu je termíno váno do 30. září 1989, což se podivuhodně kryje právě se vznikem iniciativy ří zené Oskarem Krejčím. Tato směrnice je v některých bodech plnitelná až do 31.1 2.1995 a předpokládá přechod StB do utajených forem práce. Z obsáhlé směrnice vyjímáme zejména podstatné části, které svojí aktuálností přerůstají do součas né doby a které v mnohem vysvětlují mnoho otazníků dnešní politické i hospodář ské situace našeho státu:

31. ČERVENCE 1989. NÁVRH NA OPATŘENÍ BEZPEČNOSTNÍHO CHARAKTERU KE ZVÝŠENÍ ÚČ INNOSTI OCHRANY PROCESU PŘESTAVBY, Č.J. CB-001450/03-89. PŘÍSNĚ TAJNÉ. Zasílá náčelník analytického odboru II. správy SNB pplk. M. Třoska I. nám ěstkovi ministra vnitra generálmajorovi A. Lorencovi.

Složitý přechod od přežitých způsobů řízení národního hospodářství k novým f ormám, od jeho restrukturalizace, změny v kádrové oblasti a opatření již reali zovaná či zamýšlená k postupné demokratizaci společenského života, pochopil vn itřní a vnější protivník jako historické období vhodné k frontálnímu nástupu p roti socialismu v Československu. ...Změny v ekonomických procesech v rámci př estavby hospodářského mechanismu budou mít i širší sociální důsledky s možnými ideologickými a politickými souvislostmi výhodnými pro záměry protivníka. Zej ména lze očekávat konflikty spojené se změnou výrobních programů provázené změ nami profese, zaměstnání a bydlišt pracovníků nebo konflikty spjaté s prováděn ím mzdové politiky na ekonomickém základě. Mohou přerůst u některých osob i v úmyslné útoky proti majetku v socialistickém vlastnictví a v podněcování hroma dných protispolečenských vystoupení. Na základě vyhodnocování tendencí charakt eristických pro vnitřního i vnějšího protivníka lze rámcově prognozovat zaměře ní jeho činnosti. V politické oblasti bude usilovat o diskreditaci politiky KS Č a popření její vedoucí úlohy, vyvolání nedůvěry a rozkolísanosti členské zák ladny strany, kompromitaci vedoucích stranických a státních představitelů i ne konfrontačních vedoucích složek Národní fronty. Zaměří se na změnu orientace r ozhodujících organizací v rámci NF (ROH, nekomunistické strany, SSM) a její ce lkový rozklad. Bude podněcovat vznik nových tzv. iniciativ a renesanci snah o obnovení bývalých protisocialistických organizací a politických stran, nezávis lých odborů, mládežnických organizací a uměleckých svazů. ...V ideologické obl asti se pokusí zneužít předevšém těžkostí a nedostatků, které budou provázet p řestavbu národního hospodářství, bude rozšiřovat iluze o přednostech kapitalis tické společnosti, jejich perspektivách s konstatováním o neschiopnosti social ismu zabezpečit další rozvoj společnosti. Zaměří se na zpochybňování a bagatel izování opatření přijímaných k další demokratizaci společenského života. V hos podářské sféře využije protivník ekonomických prostředků ke zpomalování tempa přestavby s dopadem na životní úroveň obyvatelstva. ...V rámci probíhajících p rocesů je proto nutné, aby čs. kontrarozvědka všestranně sledovala a analyzova la nově vznikající jevy ve společnosti, prognózovala jejich vývoj a vliv na st átobezpečnostní situaci ve státě a při dodržení zásady včasné a objektivní inf ormovanosti stranických, státních, hospodářských a dalších spoeřenských orgánů vytvářela předpoklady pro efektivní celospolečenskou ochranu procesu přestavb y.

Za hlavní úkoly Státní bezpečnosti při realizaci bezpečnostní ochrany přesta vby je třeba považovat:

...V úzké součinnosti s I. správou SNB (krycí název Hlavní správy rozvědky) a spřátelenými kontrarozvědkami prohloubit ofenzivní činnost k získání a rozší ření využitelných agenturních pozic v úřadovnách a rezidenturách spec. služeb protivníka, komplexním způsobem zabezpečit rozpracování ustanovených kádrových rozvědčíků a rezidentů legalizovaných na KZÚ (kapitalistické zastupitelské úř ady) v ČSSR a odhalovat, rozpracovávat a dokumentovat trestnou činnost vyzvěda čství podle ş105 tr.z.

jednotné masové základny s programově protisocialistickou organizaci. zaujímá v práci čs. kontrarozvědky přední místo otázka prohloubení spolupráce s mimorezortními orgány a organizacemi. Kromě informační činnosti bude StB s t ěmito subjekty koordinovat svoje operace preventivně rozkladného charakteru za měřené na předcházení a zamezování záměrů vnějšího a vnitřního protivníka, kom promitaci jeho činnosti a představitelů za využití specifických prostředků. Při této spolupráci je nutné nepřipustit rozšifrování zájmů StB a používanýc h zpravodajských forem a metod práce. Základem součinnostních vztahů musí být trvalé a systematické typování zásadních jevů ovlivňujících operativní situaci , zejména pak nových, které vyžadují zvýšenou pozornost jak československé kon trarozvědky, tak i mimoresortních orgánů a organizací.

Z hlediska předpokládaného možného negativního společenského vývoje je nutn é upravit vztahy v oblasti spolupráce federálního ministerstva vnitra s mimore sortními orgány zejména v těchto aspektech:

Ústředním stranickým orgánům

činnosti vnějšího i vnitřního protivníka a reakční církevní hierarchie pro při jímání odpovídajících politických rozhodnutí

předpisů ovlivňbujících a upravujících ochranu procesu přestavby K zabezpečení úkolů při ochraně přestavby realizovat tato kontrarozvědná op atření:

a společenských organizací Národní fronty, vědeckých, kulturních a vysokoškols kých institucí). K tomu provést zhodnocení operativní situace, stavu sil a pro středků operativní činnosti a zpracovat celostátní projekty základního zaměřen í a konkrétních úkolů na rok 1990 a období po XVIII sjezdu strany. (18. sjezd KSČ se měl konat v květnu 1990)

Termín: do 31.12 1989 středisek samizdatů a zamezení přístupu vnitřního protivníka k rozmnožovací te chnice.

Termín: do 31.12.1989 vnitřního protivníka do zahraničí.

Termín: do 31.12.1989 ochrany mládeže a upřesnit vzájemnou součinnost při likvidaci nepřátelských ak cí protivníka na jednotlivých teritoriích.

Termín: do 31.12.1989 20. SRPNA 1989. KONCEPCE ČINNOSTI HLAVNÍ SPRÁVY KONTRAROZVĚDKY SNB, Č.J. CB- 001550/03-89. PŘÍSNĚ TAJNÉ.

Tuto "závaznou směrnici pro kontrarozvědnou koncepci činnosti Hlavní správy kontrarozvědky SNB" adresoval náčelník analytického odboru II. správy SNB (St B) pplk. ing. Miroslav Třoska (nar. 1948, v letech 1972 až 1988 působil na 3. odboru S-StB Praha, 1.4.1988 byl pověřen výkonem funkce zástupce náčelníka XI. S-FMV a od 1.9.1988 byl náčelníkem AO II. S-SNB) prvnímu zástupci náčelníka I I.správy SNB - StB pplk. JUDr. Vojtěchu Zamykalovi.

Tendence v prostředí vnitřního protivníka směřují k vytvoření politické základny, prvků, struktury a řízení opoziční činnosti vůči KSČ. Zneu žíváním problémů současného ekonomického rozvoje a možnosti v rozšiřování zahr aničně ekonomických styků, usiluje vnější i vnitřní protivník o vyvolání spole čenského napětí a nárust protispolečenské činnosti v národním hospodářství. Hlavní koncepční záměry spočívají v:

1. UPLATNĚNÍ MECHANISMU JEDNOTNÉHO SYSTÉMU ŘÍZENÍ KONTRAROZVĚDNÉ ČINNOSTI umožňující efektivní koordinaci a souzčinnost mezi centrálou a teritoriálními útvary kontrarozvědky, liniemi kontrarozvědky a mezi kontrarozvědkou a ostatn ími útvary SNB při plnění hlavních úkolů, včetně mechanismu posílení koordinac e a součinnosti s dalšími spřátelenými kontrarozvědkami.

2. ROZVINUTÍ PROCESU TVORBY A UPLATŇOVÁNÍ NOVÝCH FOREM PRÁCE zaměřených na int enzifikaci a podstatné zvýšení ofenzivnosti práce kontrarozvědky, včetně vytvoření předpokladů pro stanovení konkrétních protiopatření, které um ožní přizpůsobit činnost kontrarozvědky potřebám a podmínkám daným přestavbou v zahraniční a vnitřní politice.

3. VYTVOŘENÍ POTŘEBNÉHO ANALYTICKÉHO INFORMAČNÍHO ZABEZPEČENÍ KONTRAROZVĚDNÉHO VÝKONU, který umožní zvýšit kvalitu věcného rozhodování na všech stupních říz ení i jeho koncepčnost, vytvoření vědecko-technických a materiálních předpokla dů rozvoje výkonu kontrarozvědky a v dosažení odborné připravenosti kádrů na p lnění úkolů v nových podmínkách.

4. SYSTEMATICKÉ PŘÍPRAVĚ PŘÍSLUŠNÍKŮ PRO PŘÍMÝ VÝKON BEZPEČNOSTNÍ SLUŽBY a kád rových rezerv pro řídící funkce, v praxi realizovat vytýčené zásady doplňování útvarů.

Cíl: Dosáhnout kvalitativně vyšší úrovně odhalování, dokumentování a zamezován í rozvědné podvratné činnosti specielních služeb protivníka a optimálním rozmí stěním sil a efektivním využitím agenturně ioperativních a technických prostře dků...

K tomu zabezpečit realizaci koncepčních záměrů: služeb protivníka na našem území do 31.12.1989 aktivizovat práci rezidentur čs . kontrarozvědky v zemích socialistického společenství a spolupráci s přáteli k včasné signalizaci cest ustanovených kádrových rozvědčíků, legalizovaných na zastupitelských úřadech kapitalistických států v socialistických zemích, nebo tranzitujících přes území ČSSR, v případě rozvědčíků vyjíždějících k proveden í rozvědné operace v ČSSR z území vlastního státu bezprostředně stanovit efekt ivní postup v součinnosti s první správou SNB (krycí název Hlavní správy kontr arozvědky).

úkoly vybraných objektů kontrarozvědné ochrany (Federální ministerstvo zahrani čních věcí, Státní plánovací komise, Státní komise vědecko technického a inves tičního rozvoje a další resorty).

vycestovávání čs. občanů do ciziny (změny v sousedních státech, předpokládané změny povolovacího systému výjezdních doložek, změny v devizovém krytí cest). správy vojenské kontrarozvědky) na úroveň akcí, vzájemné využitelnosti agentur ních, technických a dalších prostředků, v úzké součinnosti organizovat zpracov ání úřinných dezinformací a uvolňování využitelných informací z vojenské oblas ti a speciální výroby.

Cíl:

Prohloubit a zkvalitnit kontrarozvědnou ochranu společenského a státního zříze ní před nepřátelskou činností antisocialistických živlů a reakční církevní hie rarchie. Získávat včasné a přesné informace o záměrech protivníka využitelné k rozhodování politického vedení. Cílevědomě tlumit pokusy protivníka o vytvoře ní politicky jednotné masové základny s protisocialistickou orientací a provád ět systematickou dokumentaci jeho nepřátelské činnosti.

K tomu zabezpečit realizaci koncepčních záměrů: rozpracování antisocialistických sil, důsledně prosazovat diferencovaný přístu p k existujícím seskupením, (Podle prosocialistického anebo protisocialistické ho zaměření opoziční skupiny. Později, v listopadě 1989 byly opoziční seskupen í v jednom z dokumentů StB podrobně rozpracovány se zřetelem na jednu z těchto dvou základních orientací - pozn. red.) urychleně budovat agenturní síť v jej ich řídících strukturách a jejicm prostřednictvím převést těžiště rozkladné či nnosti kontrarozvědky do utajovaných forem působení. Ve spolupráci se stranick ými, státními a společenskými orgány a organizacemi zamezovat ideové, akční a organizační integraci jednotlivých seskupení, izolovat přední exponenty a maři t pokusy o organizování masovějších vystoupení.

jejich zabezpečení u nejzávažnějších "nezávislých struktur", včas získávat inf ormace o jejich zaměření a v případě protisocialistické orientace je vlivově r ozkládat, resp. zabezpečit kontrolu a utlumení aktivizace jejich činnosti. Age nturní aparát orientovat přímo do centra dění a k aktivnímu podílu na opoziční činnosti.

získat aktiv v počtu 500 - 5000 osob, z jehož iniciativy by byly zpracovávány a signovány petice proti nátlakovám akcím nelegálních struktur a následně využ ívány v rámci kontrapropagandy.

nepřátelských seskupení jako jejich vlastní opozice se zaměřením na programové koncepce.

nezávislých pozic odhalovat skutečné záměry radikálních struktur a vést polemi ku o jejich programových cílech a jejich představitelích.

humanitární spolupráci středisko nepublikovaných literárních prací a samizdatů , kde autor bude garantovat právní bezúhonnost materiálu s cílem odpoutat zejm éna mládež od vlivu samizdatů.

organizovat soubor skrytých opatření s cílem minimalizovat jejich materiálně t echnickou základnu a omezovat aktivitu...

Stav plnění vyhodnotit k 30.9. a 20.12.1989 opatření proti zneužívání procesu KBSE zejména ve vztahu k plnění závěrečného dokumentu Vídeňské následné schůzky.

realizaci plánovaných protiopatření v zahraničí a připravit koncepci a plán op atření na léta 1990 - 1995

součinnostních opatření s 5. správou KGB (5. správa sovětské tajné služby KGB rozpracovávala tzv. ideodiverzní centrály a disent).

samizdatovou produkci a materiální podporu protivníka za zahraničí. církevních struktur a nedopustit jejich zpolitizování.

církevní emigrace a Vatikánu, podílet se na eliminaci jejich nátlakových akcí, včetně izolace reakční části kléru.

Stav plnění vyhodnotit každoročně k 31.12. pokusy o vytváření tzv. nezávislých iniciativ s klerikálním zaměřením, spolků a pomocných laických orgánů se zjevným cílem zformovat masy věřících v politic kou sílu.

Stav plnění vyhodnotit vždy k 30.6. a 31.12. zásadních změn v zákonech upravujících vztah církví a státu, zejména zrušení s tátního dohledu nad církvemi a odluky církve od státu.

Stav plnění vyhodnotit každoročně k 31.10. činnost kněžského mírového hnutí v ČSSR (PACEM IN TERRIS).

Stav plnění vyhodnotit každoročně k 31.3. Zkvalitnit kontrarozvědnou ochranu mládeže při zamezování snahám protivníka o zmanipulování mládeže v rámci procesu společenské přestavby k nepřátelským akc ím a hromadným vystoupením a legalizaci jeho nepřátelské činnosti formou tzv. nezávislých iniciativ v prostředí mládeže.

bezpečnostní ochrany mládeže a upřesnit vzájemnou součinnost při likvidaci nep řátelských akcí vnitřního protivníka.

názorové rozpory z hlediska koncepce další činnosti ve vedení Nezávislého míro vého sdružení - iniciativy za demilitarizaci společnosti (NMS) vliv NMS v pros tředí mladé generace oslabit vytvořením nezávislé struktury "Mladí za mír a Ev ropu bez hranic", jejíž činnost bude prostřednictvím vlivové agentury pod kont rolou čs. kontrarozvědky.

ochranu neformálních vznikajících aktivit mezi mládeži, které nemají protispol ečenskou orientaci před zneužitím ze strany vnitřního protivníka. vědecko pedagogických pracovníků a funkcionářů SSM realizovat komplex opatření na vysokých školách k paralyzaci pokusů antisocialistických postojů vysokoško lské mládeže. Na vysokých školách systematicky typovat studenty se zřejmou per spektivou dalšího odborného růstu k agenturnímu využití proti vnějšímu i vnitř nímu protivníkovi, případně k přijetí do služeb SNB.

CÍLE A ÚKOLY K ZABEZPEČENÍ KONCEPCE:

Cíl:

Zabezpečit účinnou státobezpečnostní ochranu rozhodujících odvětví národního h ospodářství před protistátní trestnou činností směřující k vážnému narušení či poškozování čs. ekonomiky.

K tomu zabezpečit realizaci koncepčních záměrů: 1. PROHLOUBIT INTENZIVNÍ ZPŮSOB OCHRANY EKONOMIKY v souladu s procesem probíha jící komplexní přestavby národního hospodářství, mařit snahy vnějšího a vnitřn ího protivníka o její zneuřití a k uplatňování negativního vlivu na pracující. (celostátní projekt kontrarozvědné ochrany vybraných objektů národního hospodá řství). Informace krajsky a centrálně vyhodnocovat a poskytovat stranickým org ánům.

vytvoření institutu kádrových pracovníků čs. kontrarozvědky - legalistů, získa ných z řad politicky pevných, odborně specializovaných a zkušených tajných spo lupracovníků ve vybraných objektech a problematikách. V širším měřítku uplatňo vat práci rezidentur v rozhodujícímch chráněných objektech. 2. V NOVÝCH PODMÍNKÁCH ORGANIZAČNÍHO USPOŘÁDÁNÍ ÚTVARŮ STB zabezpečit systém b oje proti mimořádným událostem v národním hospodářství v kontrarozvědně ochraň ovaných objektech:

technické základny čs. ekonomiky, zabezpečení úkolů proti poškozování chodu vý roby a technologie akcemi sabotážního typu se zvláštním důrazem na jaderné ele ktrárny, chemický průmysl...

3. UPŘESNIT SYSTÉM OCHRANY UTAJOVANÝCH SKUTEČNOSTÍ V ČSSR a zefektivnit opatře ní k ochraně státního, hospodářského a služebního tajemství. Zabezpečit realiz aci opatření k zůžení předmětu utajení a výrazného snížení počtu nositelů utaj ovaných skutečností:

vydaných v oblasti utajovaných skutečností dosáhnout výrazného snížení jejich počtu.

smyslu legislativních pravidel vlády ČSSR, zabezpečit pokračování v pracích na přípravě nové právní úpravy v oblasti ochryny utajovaných skutečností (osnova zákona a prováděcích předpisů).

reálných možností přijmout další systémová opatření k ochraně informačních (au tomatizovaných) utajovaných dat.

V OBLASTI PLÁNOVACÍ, ORGANIZÁTORSKÉ A ŘÍDÍCÍ ČINNOSTI: Cíl:

Uplatnění mechanismu jednotného systému řízení kontrarozvědné činnosti, umožňu jícího dosažení koordinace a součinnosti mezi centrálou a teritoriálními útvar y kontrarozvědky, liniemi kontrarozvědky navzájem, mezi kontrarozvědkou a rozv ědkou a ostatními útvary SNB při plnění hlavních úkolů, včetně mechanismu posí lení koordinace se spřátelenými kontrarozvědkami.

K tomu zabezpečit realizaci realizaci koncepčních záměrů: 1. V PLÁNOVACÍ ČINNOSTI prosadit postavení dlouhodobých programů založených na prognózování vývoje státobezpečnostní situace, jako východisko pro koncepční řízení kontrarozvědné činnosti:

koncepční záměry ve služební činnosti zpracovávat dlouhodobé programy (soubory opatření) k jejich splnění.

oblasti vývoje státobezpečnostní situace, se zaměřením zajména na prognózu sna h a záměrů vnitřního a vnějšího protivníka, jako předpoklad pro informační zaj ištění perspektivního strategického plánování kontrarozvědné činnosti... 2. V ORGANIZÁTORSKÉ ČINNOSTI uplatňovat komplexní pojetí práce Státní bezpečno sti ve vazbě se spřátelenými kontrarozvědkami a s postupem dalších článků poli tického systému:

úkolů prohloubit vzájemnou provázanost a koordinaci činnosti všech linií kontr arozvědky, stanovením konkrétních součinnostních úkolů a zásad informačního to ku mezi nimi, dále s I. správou SNB, a XII.(krycí název Hlavní správy kontraro zvědky v Bratislavě) III.,IV.,V.,(Správa ochrany ústavních a státních činitelů ) VI. správou SNB...Prohloubit stupeň internacionalizace vybraných agenturně o perativních opatření se spřátelenými kontrarozvědkami.

kontrarozvědkami, konkrétní obsah spolupráce pružněji přizpůsobovat potřebám k ontrarozvědné práce, vyvolaných změnami v mezinárodních vztazích a vnitropolit ickýcm vývojem v zemích smluvních partnerů.

3. V ŘÍDÍCÍ ČINNOSTI realizovat koncepční záměry: koncepčních, rozhodujících úkolů správy, na řízení vybraných vysoce kvalitních tajných spolupracovníků. V uvedených zásadních oblastech práce zvýšit výrazně osobní podíl na plnění úkolů, včetně uplatnění kontrolní činnosti. širokém měřítku uplatňovat osobní podíl na pracovních rozborech operativní sit uace v nosných problematikách a v závažných akcích operativních rozpracování.. .

V OBLASTI FOREM A METOD KONTRAROZVĚDNÉ PRÁCE: Cíl:

V podmínkách rozvoje právního státu, demokratizace a plnění mezinárodních záva zků prosadit takové změny forem a metod práce, jež ba zabezpečily účinnou ochr anu společnosti v těchto podmínkách a nebyly v rozporu s úkoly a procesy, jež odpovídají vnitřním i zahraničním cílům politiky strany.

do zájmu protivníka formou navázání osobních styků se zájmovými cizinci s cíle m agenturního proniknutí do zájmových prostředí, typování a rozpracovávání oso b z řad cizinců vhodných k získání ke spolupráci, včetně vytváření podmínek ke kompromitaci těchto osob.

rozpracovávat zásady dezinformování protivníka o plánech, prostředcích, metodá ch a taktice činnosti orgánů čs. kontrarozvědky, které cíleně využívat zejména na specializovaním pracovišti II. správy SNB, na něž soustředit řízení dezinf ormační činnosti v rámci čs, kontrarozvědky.

prostředků v akcích (II. S-SNB, II.,XII.,VI.,IV., S-SNB) za podmínky aktivizac e prostředí s cílem získání operativní, ale hlavně procesně využitelné dokumen tace. ve větším rozsahu využívat promyšlených agenturně operativních kombinací a operativních experimentů.

pracovníků k podstavám (navázání osobního kontaktu pod krytím) se zájmovými ob jekty s cílem získání poznatků potřebných k přesnému a rychlému rozpracování z ájmových osob.

PAS (práce s agenturními spolupracovníky) důsledně koordinovat využití agentur ních prostředků II. správy SNB a výjezdové agentury celé čs. kontrarozvědky s cílem zvýšit efektivnost využití schopností a možností agentury prohloubit age nturní činnost...

Reagovat na závěry o změnách přístupu protivníka: problematikách z hlediska jejich významu, zlištění zájmů protivníka, námi přij atých opatření a jejich efektivností. Včas reagovat na probíhající změny zejmé na v souvislosti s přestavbou národního hospodářství, vytvářením společných po dniků a rozvojem zahraničně obchodních vztahů.

(případně i rozpracovanému) model státobezpečnostní ochrany nebo rozpracování, osvědčené formy práce dopracovávat tak, aby pružně reagovaly na současnou mez inárodní i vnitropolitickou situaci.

V OBLASTI KONSPIRACE:

Cíl:

Systémovým způsobem upevnit konspiraci v kontrarozvědné činnosti, zejména důsl edným utajením informací o kontrarozvědné činnosti a jejich výsledcích před ne povolanými osobami a účinnějším maskováním prováděných kontrarozvědnách opatře ní a operací (sil, prostředků, forem a metod práce).

K tomu zabezpečit realizaci koncepčních záměrů: právních aktů, zamezujících ve služebním styku užívat údaje, které mohou před nepovolanými osobami dekonspirovat zájmové osoby a zdroje informací kontrarozv ědky.

vnitřní kontrarozvědné ochraně jeho aparátu zavést od 1.1.1990 psychodiagnosti cké vyšetření, následnou zvláštní prověrkou bez souhlasu příslušníka a kotroly dodržování režimu utajení u příslušníků II. správy SNB přicházejících do styk u s utajovanými skutečnostmi charakteru PTZD (přísně tajné zvláštní duležitost i) na režimových pracovištích - výjezdová agentura, PAS, zpravodajské hry, sku pina obrany...

kvalitní agenturou za mimořádné situace. II. správy SNB pouze na získávání a řízení agenturní sítě.

Cílevědomě vychovávat a vést příslušníky k dodržování konspirace jako základní normy vnitřního života a náročně kontrolovat praktickou realizaci zásad konsp irace.

podílejících se na závažných agenturně operativních operacích (podstavy, zprav odajské hry, ostatní aktivní opatření), u nichž bude nutné zabezpečit hluboké utajení příslušnosti k SNB (nesmí docházet do civilních objektů jako příslušní ci SNB, nesmí být nasazováni na opatření, žádoucí provedení legalizace v místě bydliště).

postupně individuálně provádět utajení příslušnosti k SNB u schválených příslu šníků.

příslušníků II. S-SNB k plnění úkolů veřejného pořádku. zájmy nepovolaných osob a osočováním v souvislosti s výkonem jejich pravomoci nebo z důvodu jejich příslušnosti k SNB.

V OBLASTI KÁDROVÉ A PERSONÁLNÍ PRÁCE:

počtu kádrových pracovníků z řad zaměstnanců hlavních zájmových objektů s tím, že budou ponecháni v legalizaci na dosavadních funkcích k plnění konkrétních operativních úkolů (zabezpečit specializovanou, utajenou, odbornou přípravu tě chto nově náborovaných příslušníků).

Tento text je ve své původní nezkrácené podobě uložen v archivu Krajského soudu v Českých budějovicích, pobočka Tábor, pod č. jednacím 8T/91, trestní věc proti Lorencovi a spol, svazek XXV, str.3726-3737, 3631. ( Sbornik ÚDV Securitas imperii 2)

Marek KOŘÍNEK