--------------------------------------------------------------------------------
Autor: Kořínek Marek
Název: Podíl StB a KGB na 17.listopadu
Zdroj: NN Ročník........: 0005/013 Str.: 000
Vyšlo: . . Datum události: . . Rok: 1995
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------
PODÍL STB A KGB NA 17.LISTOPADU ve světle dokumentů
"Stručně shrnuto bylo úkolem akce KLÍN zabránit akceschopnosti a vlivu českosl ovenské opozice vyvoláváním rozporů názorových, místních (zejména mezi Prahou, Brnem Bratislavou) i osobních. StB přitom využívala objektivně existujících r ozdílů mezi jednotlivými proudy opozice, osobních sympatií a antipatií jejich členů...
Dlouhodobější důsledek akce spočívá v tom, že se StB podařilo zabránit vypraco vání minimálního jednotného politického programu a vytvoření řídícího orgánu p ro okamžik společenské krize, která se nezadržitelně blížila (Maďarsko, Polsko , NDR). Proto po 17. listopadu 1989 jednal s poraženou mocí jen ten proud opoz ice, který neměl jasný politický cíl jehož-významnými členy byli bývalí komuni sté".
(Encyklopedie špionáže str.73)
*************
Dnes si již jen málokdo ze skutečně logicky uvažujících a dostatečně informova ných lidí dovolí tvrdit, že 17.11.1989 došlo v československu ke spontánnímu o dporu obyvatelstva proti vládě KSČ. Analýza 17. listopadu od Miroslava Dolejší ho nebyla veřejnosti předložena jako příliš věrohodný dokument. Přesto se ale při studiu dokumentace StB a porovnáváním získaných poznatků se skutečnostmi o becně známými neubráníme přesvědčení, že se "sametovým převratem" to bylo poně kud jinak, než jak situaci hodnotí oficiální verze předkládána propagandou. Za tím vše nasvědčuje verzi Miroslava Dolejšího, dle které byl politický převrat připravován po mnoho let před rokem 1989, přičemž situace k němu byly vypracov ávány už od prověrek KSČ 1969-70 a založením CHARTY 77.
POLITICKÁ ZÁLOHA KSČ ?
Už v roce 1991 poukázal Miroslav Dolejší ve své Analýze událostí 17.listopadu na nespornou skutečnost, že mezi 217 signatáři CHARTY 77 z 1.1.1977, najdeme 1 56 bývalých komunistů, mezi nimiž se nacházejí jména osob výrazně zkompromitov aných přímou nebo nepřímou účastí komunistickém teroru v padesátých letech. Tentýž autor zpracoval zpravodajskou analytiky prověrek KSČ v létech 1969-1970 , z níž vyplývá, že přibližně 800 funkcionářů KSČ bylo formou vyloučení z KSČ převedeno do tzv. zálohy, t.j. pro použití v takových situacích, jaká vznikla po založení CHARTY 77, po 17.11.1989 a pro další situace, které jsou projektov ány jako varianty pro případ ohrožení vnitřním nepřítelem. Přibližně 1120 komu nistů mělo emigrovat do zahraničí s posláním působit v politické opozici a se zpravodajským určením.
------------------------------------------------------------ Citováno z Návrhu celostátního projektu "KLÍN" ze 24.6.1987 (Sborník Úřadu pro dokumentaci a vyšetřování činnosti STB) PŘÍSNĚ TAJNÉ !
1/ Organizační zabezpečení první etapy: a/ k plnění ofenzivních úkolů připravit a koncentrovat agenturní prostředky ta k, aby zaujaly nezbytné pozice v hlavních skupinách vnitřního protivníka, b/ úkolování agentury podřídit odhalování rozmnožovacích středisek samizdatů a získání dokumentace o spojení hlavních organizátorů nepřátelské činnosti na z ahraničí,
c/ dokumentovat u vybraných asi 50 pasivních signatářů CH-77 jejich negativní vztah k finančním podporám z KS, revanšismu, řízení ze zahraničí, vazbám na ZÚ a k udělení Nobelovy ceny Chartě,
d/ pro potřeby aktivních vystoupení a k rozkladným opatřením připravit vhodné dokumenty k trockismu a masarykismu, sociáldemokratismu, ludáctví, k "obrodném u procesu" apod. /dílčí, dosud nezveřejňovaná fakta/, tato fakta též konfronto vat se současnou činností osob z pozice i s materiály publikovanými v zahranič í...
Termín: do 30. 1. 1988
úkol trvalý
Schválil I. náměstek MV ČSSR genmjr. ing. Alois Lorenc, CsC. ----------------- -----------------------------------------------
KDO ŘÍDIL ČINNOST CHARTY ?
Se znalostmi příslušných dokumentů II. správy StB je možné s naprostou jistoto u tvrdit, že řada opozičních seskupení a zejména CHARTA 77 působily po celou d obu svojí existence pod důkladnou kontrolou StB a KGB. Přestože materiály vydá vané nepřetržitě vedoucím VONS Petrem UHLEM (tzv. informace o CHARTĚ 77) byly evidentně ve smyslu tehdejších komunisticko-teroristických zákonů protizákonné (ş 112 tr. zák.: poškozování zájmu republiky v cizině, 100 - pobuřování, ş 98 - podvracení republiky), nebylo proti vydavatelům nikdy zakročeno, jak to StB v jiných případech bez vyjímky praktikovala. Je mimo jakoukoliv pochybnost, ž e kdyby činnost CHARTY 77 nebyla pro splnění určitých záměrů jistých mocenskýc h kruhů žádoucí, byla by taková skupina lidí zlikvidována během 24 hodin a nik do by se o její činnosti ani nedověděl, jak to bylo zcela běžné ve všech ostat ních případech lidí a skupin likvidovaných za činnost proti státu nebo pouze z a své osobní postoje proti režimu. CHARTA však bez jakéhokoliv omezení vydával a knihy, prohlášení, poskytovala interview Svobodné Evropě, Hlasu Ameriky a BB C, v posledních měsících před převratem její členové dokonce cestovali do zahr aničí (Jiří Hájek, Dana Němcová), kde vedli politické rozhovory. ------------------------------------------------------------ PŘÍSNĚ TAJNÉ !
Nejefektivnější je tzv. Informativní vytěžování prováděné experimentálně (vytv ořením umělé situace).
Jedním z těchto druhů je REKOGNICE (zde možnost určit objekt ve skupině stejno rodých objektů) !!! určení otce matkou POZOR !!!
Vyzvídání : podnícení protivníka nebo osob majících vědomosti o jeho PČ k nepř edpokládanému eventuálně nedostatečně motivovanému sdělení utajovaných faktů ( využití upovídanosti, vychloubání se, slabé stránky osob aj.). značně rozšířeno v operativní praxi (opakované vyzvídání od téže osoby může vy volat podezření se spojení s orgány StB, toto ihned vyvolá u protivníka protio patření a je zde možné provádět v tomto případě i částečné dezinformace ve pro spěch protivníka.
2) Upoutání pozornosti na nevhodný objekt: podstatou je, že org. StB působí na vědomí protivníka, provádí jeho dezorienta ci a usměrňuje jej na takový objekt, který mu umožňuje dosažení žádaných výsle dků. K tomu je nutno zvolit takový objekt, který by upoutal pozornost protivní ka a provést taková opatření, aby protivník považoval tento objekt za předmět svého zájmu. Podstavovaný objekt musí mít takové vlastnosti, které by vylučova ly možnost škodlivých následků a současně vhodně upoutaly pozornost protivníka . /není vhodné u předcházení Teroru a záškodnictví/...
Z učebnice StB, podle které se školili a s největší pravděpodobností školí a p racují pracovníci rozvědek.
------------------------------------------------------------ AKCE KLÍN A JEJÍ ÚČEL
Uvnitř CHARTY 77 a ostatních jejich odnoží působila rozsáhlá agentura StB. Prv ní návrh celostátního projektu akce "KLÍN" je datován 24. června 1987. Jeho sm yslem bylo údajně "zamezení programového sjednocení protisocialistických eleme ntů". Akce KLÍN byla jednou z akcí státní bezpečnosti navzujících na začínajíc í tzv. PŘESTAVBU, tzn. pozvolnou přípravu změny společenského systému v celém východním bloku. Stěžejní myšlenky projektu nebyly nové. Již v metodických pok ynech z roku 1972 nalezneme čtyři hlavní body rozkladných opatření: narušení a kceschopnosti vnitřního nepřítele, vyvolání vzájemné nedůvěry, narušení vazeb a spojení (i do zahraničí), a konečně diskreditaci "nositelů nepřátelské činno sti". Dle slov náčelníka II. správy SNB majora Ing. Chovance,(Sborník Úřadu pr o dokumentaci a vyšetřování činnosti StB) byla Státní bezpečnost velmi dobře i nformována o pozicích a situaci v opozici, která "chybami vedení KSČ a státu z ískávala". Citujeme: "Akce KLÍN byla zpracována s cílem jednak brzdit sjednoco vání opozice a naopak získávat v jejich řadách vliv, aby bylo možné přejít reg ulovaně k pluralitní společnosti". Není důvodu těmto slovům nevěřit. Zejména s i všimněme podtrženého slova "regulovaně". StB nikdy v posledních letech před tzv. "převratem" nepochybovala o jeho neodvratnosti, proto bylo v zájmu státní moci, která zpravodajskou službou disponovala, aby tento převrat byl "regulov án" ve prospěch nomenklatury KSČ, která jen zdánlivě ustoupí z politických poz ic, aby následně získala moc hospodářskou, k čemuž měla jak se později potvrdi lo, nejen nejlepší ekonomické předpoklady a potřebné kontakty z minulosti, ale i zcela volnou a příznivě nakloněnou legislativu.
------------------------------------------------------------ PŘÍSNĚ TAJNÉ !
2) K o m p r o m i t a c e protivníka: spočívá v narušování organického spojení mezi samotným a závislým článkem prot ivníkových sil a to tím způsobem, že samostatnému článku jsou dodávány takové informace, které zadávají PODNĚT k tomu, aby přerušil spolupráci se závislým č lánkem.
Způsobem:
shromažďováním kompro materiálů
dodání informací osobám na nichž jsou kompromitované osoby závislé Požadavky na kompro-materiál:
-----------------------------
musí svědčit o nevhodnosti partnera samostatného článku a přitom jej musí komp romitovat z hlediska protivníka nesmí být tak závažné, aby samoatatný článek n abyl přesvědčení o nemožnosti další spolupráce se svým partnerem nesmí vejít v e známost předčasně k těm osobám, pro které jsou určeny
3) R o z l o ž e n í nepřátelských organizací, skupin protivníka: narušení organizačního spojení mezi účastníky, z čehož vyplývá narušen í jejich organizované účasti
Zanášeny ideové rozpory, diskutovány jejich akce, zesilovány rozpory mezi v edoucím a řadovými příslušníky vyvolávání nedůvěry mezi vedoucími - specifické rysy
Zvláštností je : rozložení NELZE provést najednou, nutno postupně odtrhávat jeden článek za druhým
4) O d h a l e n í protivníka:
podstatou je, že StB skrytě /v pozadí akce/ znemožňuje protivníkovi nadále skrývat jeho pravou tvář v prostředí, které je mu cizí a v němž je nucen vyhle dávat styk k provedení PČ. /př. provedení podnikové kontroly, působení A jako řadového pracovníka pprovozu s dobrou zásadovou činností - nenechá nic bez pov šimnutí, zde plně odkrývá před dalšími činnost protivníka - není zřejmý zásah StB/.
Úloha v rámci odhalování a kompromitace je různá. při odhalování - dezinformace používána pro účely přikrytí účasti o rg. StB na tomto opatření.
při kompromitování - může dezinformace sloužit jako základ celé ho opatření.
Liší se i .......... u protivníka:
----------------------------------
zkompromitovaný člověk /A rozvědčík/ ztrácí důvěru svých předsdtavených, z čeh ož mnohdy vyplývá přerušení styků s ním odhalený člověk zdaleka vždy neztrácí důvěru, mohl být odhalen po malé chybě ve své práci /člověk je tvor chybující/ ------------------------------------------------------------ Akce KLÍN mohla být s největší pravděpodobností jednou z přípravných fází proc esu přeměny centrálně řízeného hospodářského systému na tržně kapitalistický, ve kterém rozhodující pozice zůstanou v rukách nomenklatury KSČ a nové posty b udou přiděleny především tzv. osmašedesátnikům, tedy "záloze". Na jedné straně působila rozklad pravicové iopozice, oddělovala radikální proudy od "umírněný ch" a z těchto řad připravovala kádry na obsazení míst ve státní správě. Za zm ínku stojí také působení agentury různých rozvědek v Prognostickém ústavu Akad emie věd, který vychoval představitele vládní koalice i pseudoopozice. Stačí s i připomenout činnost agenta Koechera působícího v letech normalizice ve zprav odajské službě USA, který byl později právě v prognostickém ústavu zaměstnán. Není též bez zajímavosti, že dle tvrzení některých představitelů vládní koalic e byli v Prognostickém ústavu zaměstnány osoby, "KTERÉ (ÚDAJNĚ) PRO SVOJI POLI TICKOU ČINNOST V PROTIKOMUNISTICKÉ OPOZICI NEMOHLY JINDE NAJÍT ODPOVÍDAJÍCÍ ZA MĚSTNÁNÍ...Odměnou za "podvratnou" činnost proti socialistickému státu jim byl y zahraniční stáže a přednášky na světových univerzitách... Podobným "zaopatřovacím ústavem pro disidenty byl i AGROKOMBINÁT SLUŠOVICE... Odtud pochází i někteří hlavní představitelé OF. ----------------------------- -------------------------------
Pojem : Dezinformace /OD/ v oblasti KR činnosti jsou údaje, které ve většině p řípadů neodpovídají skutečnosti a jež jsou využívány k vyvolání takových předs tav u protivníka, jež jsou ve prospěch socialistické společnosti. Patří sem nejen obsah zpráv, ale i rozšifrování a celý proces dezinformace pro tivníka.
Základ informace a dezinformace = oblasňují určitý základ pro adresáta, který tento dříve neznal.
Informace - pravdivý základ
Dezinformace - nepravdivé, pozměněné, nebo i pravdivé údaje, které neodpovídaj í představě protivníka. Cílem je dezorientace protivníka o jednotlivých prvcíc h operativní situace. Není samoúčelná, ale slouží k úspěšnému provádění jednot livých plánovaných opatření.
Dělení informací :
* strategická - pomáhá při řešení celostátních úkolů, patří do kompetence i os tatních centrálních orgánů.
* taktická - pomáhá řešit dílčí úkoly - vytváří hlavní obsah dezinformační či nnosti orgánů StB.
Cílem je přivést protivníka k jednání výhodnému pro nás. Příprava dezinformace :
---------------------
- pozměňuje úplně nebo částečně poznatky o oper. situaci jež byly získány prot ivníkem.
3 způsoby :
- falšování /úplné pozměnění/, nemá-li protivník možnost ověření - obehrávání - je li třeba zavést snažení protivníka na jiný cíl - dezinformace opaku - pravdivá, kterou dáváme protivníkovi za předpokladu, že ji bude považovat za nepravdivou.
Okolnosti tvořící základ dezinformace: - zveličení nebo zlehčení určité věci
- skutečné údaje /při dezinformaci opaku/ - změna povahy události nebo modifikování okolností
- záměna jedné skutečnosti druhou
- změny údajů týkající se doby události /přítomnost, minulost, budoucnost vzhl edem k události, konkrétní doba/
- změna v místě a směru činnosti události 2. Formy a prostředky dezinformování
------------------------------------
* písemná, ddokumentační - musí být odpovídající podmínky * ústní /např.odposlech - telefon, radiodepeše/
* demonstrační /na efekt vypočítaná/ - je cosi předvedeno a protivník má mož nost něco vidět, sledovat, pozorovat /fingované objekty, fingované radiospoje/ Prostředky k dopravě dezinformace:
utajované "" agenti
- využití odhalených agentů protivníka jako nástroje - využití agentů dvojníků
- využití převerbovaných agentů /protivník o tom nesmí vědět/ 3. Zásady a podmínky úspěšného provádění dezinformační činnosti ----------------------------------------------------------- - požadavek kombinace různých způsobů dezinformace
- dodání na sobě několika nezávislých kanály s využitím nejrůznějších způsobů - centralizace činnosti na úseku dezinformace. Umožňuje plánovat a přihlížet k možnostem jednotlivých součástí, umožňuje využívat rozličné kanály na cestě k protivníkovi a soulad materiálů těmito dodávaných.
Podmínky úspěšnosti:
1/ Dovedné použití, vhodné maskování
2/ Dezinformace musí vycházet z pravdivých pramenů 3/ Dodání dezinformace protivníkovi současně několika kanály 4/ Otázka centralizace na úseku dezinformace
Obsah plánu dezinformace:
- reálný cíl opatření
- znalosti protivníka a jeho ověřovací možnosti - co je možno docílit dezinformací
- síly, prostředky, součinnost
- dokonalá znalost protivníka z hlediska použití dezinformace F - Taktika agenta :
Agent se při plnění úkolů dostává dop různých situací. To vyžaduje od Ag , aby věděl situaci správně zhodnotit a přizpůsobit tak svoje jednání, aby dos áhl stanoveného cíle. Cíl je stejný, mění se však postup - taktika Ag. Taktikou (používá se i termín linie chování) rozumíme systém způsobů, po stupů a celkové jednání Ag směřující ke splnění operativních úkolů. Taktika je podřízena úkolům, které Ag plní a je závislá na podmínkách střetnutí s protiv níkem a protivníkovi. Smysl taktiky spočívá v tom, aby se Ag věděl vyhnout pro tiakcím protivníka a dosáhl žádané výsledky. To vyžaduje, aby Ag maskoval vše co souvisí s plněním KR úloh.
Maskování Ag spočívá v tom, že: - skrývá svůj vztah k StB
- skrývá svoje skutečné kvality
- předstírá vymyšlené kvality, zájmy, záměry - jestli jsou jeho kvality známé mohlo by to ovlivnit plnění úloh, musí je v hodně zdůvodnit.
Maskování je nutným a rozhodujícím činitelem taktiky a pomáhá k získání důvěry u protivníka. Co všechno musí Ag maskovat, záleží na konkrétní situaci. Role, ve kterých Ag vystupuje před protivníkem jsou různorodé, ale obecně jic h můžeme rozdělit do dvou skupin:
1/ role osob, s nimiž protivník udržuje kontakty, které nesouvisí s jeho pod vratnou činností (věcný nebo osobní podklad - můžeme tak zjišťovat jeho záliby , názory, režim, apod.)
2/ role osob, které protivník využívá nebo může využívat k uskutečnění svých podvratných záměrů (jsou tu větší perspektivy k řešení operat. úlohy jako u př edcházející skupiny). U této skupiny rozlišujeme dva způsoby: * Ag vystupuje v roli osoby, kterou protivník využívá jako živý nástroj * Ag vystupuje v roli osoby, kterou protivník využívá otevřeně (je to ná ročné na řízení i psychiku Ag). V tomto případě se trestné činnosti může Ag zú častnit jen se souhlasem odpovědných představitelů StB a to jen vyjímečně v př ípadech, že není jiná cesta k odhalení PČ. Tehdy je třeba zvážit a připravit v yvedení Ag z případu, aby nedošlo k trestnému stíhání nebo dekonspiraci. Ag může při určitých jazykových znalostech, schopnostech i vybavení vystupovat před protivníkem v roli cizince.
V praxi se mohou vyskytovat kombinace uvedených rolí. Role je závislá na cíli rozpracování. Tento se může měnit a tak se mění i role agenta. Maskování je vl astně dezinformování protivníka, podle toho jaké podklady používáme k dezinfor mování dělíme maskování na:
- přirozené
- umělé
O přirozeném maskování hovoříme tehdy, když při něm využíváme okolnosti vznikl é přirozenou cestou a které jsou protivníkovi známé. Ag hraje vlastně sám sebe , maskuje však cíl a důvody svého jednání.
O umělém maskování hovoříme tehdy, když Ag využívá při svém vystupování před p rotivníkem uměle vytvořené okolnosti (Ag se vydává za člověka, který má přístu p k utajovaným skutečnostem a je schopen svou nepozorností je prozradit). Tako váto dezinformace je dodávána hodnověrným způsobem do protivníkova vědomí. Mus í být logická, pravděpodobná a musí mu být dána možnost, aby si ji ověřil. ve skutečnosti se však jedná o legendu. Přirozené i umělé maskování je zpravidla využíváno ve vzájemné kombinaci, to znamená, že do přirozených podmínek jsou z aváděny umělé prvky a okolnosti.
1/ Získávání poznatků zpravodajskou cestou-vyzvídání: Ag povzbuzuje objekt k neúmyslnému, neuvědomělému nebo málo motivovanému sděle ní informace, ústní, písemnou nebo jinou formou. Objekt si není vědomý, že k o známení byl přiveden cílevědomým postupem. Toto se může dít různou cestou: * předložení konkrétních předmětů (oděvy, alba, fotografie, knihy), které vybavují v paměti objektu určité pro nás žádoucí situace a povzbuzují ho k mim ovolnému oznámení věcí, které nás zajímají. Toto však se musí provést jen v ur čité situaci, aby to vypadalo přirozeně, aby to nevyvolalo o objektu pochybnos ti nebo podezření.
* zavedení rozhovoru na blízké téma. Ag nesmí klást otázky ani na objekt n eléhat, aby odpověděl. Téma nesmí být ani moc blízké, ani moc vzdálené základn ímu problému, o kterém chceme záskat informaci.
* položení přímé otázky zamaskovaným způsobem. Ag klade otázku, která zají má StB přímo, ale maskuje skutečný důvod, proč se o věc zajímá. * příprava objektu k rozhovoru na dané téma. Ag v průběhu rozhovoru vytvář í takový psychický stav a vyvolává takové pocity (uspokojení, samolibost, pod vlivem kterých začne objekt sdělovat podrobnosti, o kterých by jinak nemluvil. 2/ Dotazování-vytěžování
Ag klade otázky, kterých charakter nemaskuje. Je to možné tam, kde polož ení otázky je odůvodněné rolí agenta (např. objekt získává Ag ke špionáži, Ag je oprávněný zeptat se v čem má jeho činnost spočívat, komu mají jeho zprávy s loužit apod.).
3/ Pozorování
Ag systematicky a cílevědomě vnímá jevy ve skutečných podmínkách, tj. v místě a čase, kdy objekt uskutečňuje akce spojené s jeho PČ. 4/ Operativní ohledání
Ag utajeně odhaluje a získává materiály, které svědčí o PČ objektu. K to mu musí mít vhodné podmínky a musí být zajištěné utajení provedeného opatření (např. Ag si vytvoří možnost prohlédnout zápisník objektu s adresami). 5/ Experiment
Ag uměle navodí určité podmínky a pozoruje jak na ně reaguje objekt a ja k odhaluje své vlastnosti, schopnosti a úmysly. (např. Ag oznámí objektu, že j eho známý cestuje do zahraničí a sleduje zda objekt neprojeví zájem něco po ně m poslat).
Úlohou StB je nejen odhalovat a dokumentovat PČ, ale současně s tím i předc házet a zamezovat podvratným akcím. K tomu se používá těchto metod : 1/ Zadržování rozpracovávaných nebo prověřovaných osob od uskutečňování podvra tných akcí (Ag přesvědčí protivníka vhodným způsobem o nevhodnosti zamýšlené a kce, o nebezpečí provalu atd.)
2/ Odvedení těchto osob od objektů na které směřuje jejich PČ. (Ag vhodným a p řesvědčivým způsobem zaměřuje pozornost protivníka na méně důležité nebo fingo vané objekty).
3/ Ztěžování podvratných akcí (Ag klade objektovi nejrůznější překážky, navští ví ho v době, když chce realizovat svůj záměr apod.)
4/ Zbavení protivníka nástrojů, které používá k provádění PČ (odnětím, znehodn ocením, znemožní mu je získat apod.).
Taktika musí být :
- ofenzivní - aktivní vliv na rozpracovávanou osobu (nemá to nic společného s provokací)
- pružná - Ag musí včas reagovat na akce protivníka a přizpůsobit se změněné s ituaci
Toto předpokládá :
- včasné využití možností povzbuzení protivníka k akcím, které odhalují jeho p lány a spoluúčastníky
- správné využití vhodné doby k provedení zpravodajských akcí - rozumné riskování při plném zabezpečení konspirace
- ovlivnění a usměrnění akcí protivníka ve směru výhodném pro StB Z učebnice StB
----------------------------------------------------------- Agenturní činností StB proti CHARTĚ 77 se zabývalo na FMV celkem asi 43 důstoj níků StB...Každý z těchto důstojníků řídil agenturu uvnitř CHARTY 77 v počtu 5 - 7 tajných spolupracovníků. Z těchto útvarů, které podléhaly většinou přímo KGB (mezinárodní koordinace), byly registrovány zahraniční signály ( dispozice ) pro činnost CHARTY 77.
Je nejvýš pravděpodobné, že nejdůležitější materiály, týkající se CHARTY a jej ich prominentů, byly z FMV odstraněny ještě před 17.11.1989. Ztratily se napří klad magnetofonové kazety s nahrávkami jednání mluvčích CHARTY, jejího vedení, jednání s některými zahraničními diplomaty apod., které vedení CHARTY předáva lo StB.
BRUNTÁL PŘED A PO LISTOPADU
O tom, že se ve vedení UV KSČ někteří straničtí představitelé připravovali na privatizaci již celý rok před "převratem", existuje například svědectví ze sev eromoravského města Bruntálu, kde si předseda vlády Korčák nechal již v roce 1 988 vyhotovit odhady cen několika hotelů, které v privatizaci odkoupil jeho sy n. Bydliště poručíka StB Zifčáka alias Růžičky, vůdce studentského průvodu na Národní třídu, zřejmě v sametovém scénáři hraje poměrně důležitou úlohu, která ještě stále není úplně objasněna. Město Bruntál hraje v "sametovém scénáři" p oměrně důležitou úlohu již z hlediska blízkosti početné posátky sovětských voj sk, v jejichž kasárnách docházelo dle dokumentů a svědectví i k rozsáhlým skar tacím archivů StB. Zde zřejmě také působilo a pravděpodobně i nadále působí mo hutné centrum KGB.
EKONOMICKÉ STUDIE ...
Jelikož opozice představovaná CHARTOU 77 byla po stránce různorodosti názorů n a další vnitropolitický vývoj jako velice heterogenní celek pro převzetí moci naprosto nepřijatelná, bylo nutno tuto organizaci vnitřně rozdrobit na skupink y, přičemž nejdůležitějším úkolem bylo provést izolací tzv. bývalých komunistů (kteří již byli fakticky připravováni na převzetí důležitých funkcí ve státní správě) od undergroundu, obětí komunistického právního systému a vlivné nekom unistické emigrace, která byla pro plán převzetí moci exkomunisty největším ne bezpečím pro svůj vysoký ekonomický potenciál a vliv na zahraničí. Toto dokume ntuje již úkolové rozpracování první etapy tohoto projektu - citováno z materi álů Úřadu pro dokumentaci a vyšetřování činnosti StB:
------------------------------
PŘÍSNĚ TAJNÉ !
"V souladu se schváleným návrhem dosáhnout v akci AMBICE odtržení exkomunistů od radikálních skupin v CHARTĚ 77. Část bývalých politiků a exkomunistů zaměst návat spekulacemi nad dalším vývojem ve společnosti a část ekonomů z řad exkom unistů ovlivňovat při zpracovávání tzv. ekonomických studií. Mezi tzv. histori ky z řad exkomunistů připravit vlivové prostředky, které ve druhé etapě budou na základě historických studií vnášet rozpory mezi radikální skupiny v CHARTĚ 77. K plnění ofenzivních úkolů připravit a koncentrovat agenturní prostředky t ak, aby zaujaly nezbytné pozice v hlavních skupinách vnitřního protivníka". Z návrhu celostátního projektu akce "KLÍN"
------------------------------
Za pozornost zde stojí zejména věta o exkomunistech ovlivňovaných při zpracová vání ekonomických studií. O tom, že jedno z hlavních center příprav sametové p erestrojky byl Prognostický ústav ČSAV, není žádných pochyb. O úzkém propojení na další centra příprav, jakým bylo nepochybně JZD Agrokombinát Slušovice, ro vněž. A nyní se dostáváme ke druhé podtržené větě z úryvku dokumentu, hovořící o přípravě a koncentraci agenturních prostředků tak, aby zaujaly nezbytné poz ice v hlavních skupinách opozice. Všechny tyto úkoly pro řídící důstojníky age ntury StB byly terminovány s určením data splnění do 30. ledna 1988. Dne 3. le dna 1988 byla jmenována nová trojice mluvčích CHARTY 77 - ----------------------------------------------------------- Miloš Hájek,
který absolvoval studium dělnického hnutí a dosáhl za komunistického režimu do century a hodnosti kandidáta historických věd,
Stanislav Devátý,
technik JZD Agrokombinát Slušovice
Bohumil Janát,
absolvent filozofické fakulty, který v letech 1975 až 1977 působil jako vědeck ý aspirant v Psychologickém ústavu ČSAV.
V roce 1989 se stali mluvčími CHARTY 77 tyto osoby: Alexandr Vondra, Dana Němcová, Tomáš Hradílek.
------------------------------------------------------------ Zbývá jen posoudit, které osoby z uvedené šestice mohly patřit do významné age ntury StB, jejimž úkolem bylo obsadit rozhodující pozice v tomto "nepřátelském seskupení".
Řízení CHARTY 77 bylo dle všech dosavadních poznatků, nejen z analýzy M. Dolej šího, která z hlediska nepřesnosti mnoha údajů nepůsobí zcela seriózním dojmem , ale i dle dokumentů získaných Úřadem pro dokumentaci činnosti StB, prováděno velmi komplikovaným způsobem. Hlavní řídící funkci pro CHARTU 77 s největší p ravděpodobností vykonávaly osoby kontaktované centrem KGB. V Československu mě l být pověřen koordinací zahraničních skupin s CHARTOU 77 vedoucí oddělení UV KSČ
Rudolf Hegebrant. Poměrně
dlouhou dobu po "převratě" dle Dolejšího působil prostřednictvím plk. STB Vost árka (bývalý náčelník kanceláře FMV Vejnara) a pplk. Krásy na řízení činnosti KC OF, zejména pak jeho personální politiky (schvalování osob pro vládu, posla nce FS, zahraniční službu, jiné politické strany, atd.) Jeho kontakty měly být nasměrovány zejména na tyto osoby: Ladislav Lis, Oldřich Hromádka, Zdeněk Jič inský, Jaroslav Šabata, Petr Kučera a kancelář prezidenta republiky, zejména n ěkteří poradci.
Ve druhé etapě akce KLÍN šlo Státní bezpečnosti o odtržení centra opozice v Pr aze od středisek v jednotlivých krajích:
------------------------------------------------------------ PŘÍSNĚ TAJNÉ !
"S využitím poznatků a získaných agenturních pozic z první etapy odtrhnout čin nost antisocialistických elementů z jednotlivých krajů od centra v Praze. Agen turními prostředky z prostředí exkomunistů odhalovat podstatu činnosti radikál ních skupin v CHARTĚ 77 a stavět je do role původců společenských konfliktů. Ú kolování agentury a preventivní rozkladná opatření podřídit převzetí pod kontr olu spojení na zahraničí..."
Z návrhu celostátního projektu akce KLÍN. ----------------------------------------------------------- Tento úkol měl být a také byl prováděn rozšiřováním informací a desinformací m ezi řadové signatáře, např. o zneužívání finančních prostředků pocházejících z nadace CHARTY 77 skupinou předních pražských představitelů CHARTY 77, mezi ně ž patřil Václav Havel, Václav Benda, Dana Němcová a mnozí další. Tyto úkoly by ly konkrétizovány - příklad: řadový signatář CHARTY 77 byl jakoby náhodou před volán k výslechu, kde mu byly kladeny otázky tohoto druhu: "Víte o tom, že si mluvčí CHARTY 77 v Praze udělali ze svých funkcí docela slušnou živnost? Vzápě tí mu byl předložen výpis z devizových účtů mluvčích...
Není bez zajímavosti ani tento úkol druhé etapy akce KLÍN: ------------------------------------------------------------ PŘÍSNĚ TAJNÉ !
"K prohloubení rozporů v prostředí využít diferencovaně osoby postižené za čin nost v krizových letech (které se nezkompromitovaly aktivní činností v CHARTĚ) jejich zapojením (i externě) na únosné úrovni do oficiálních struktur ve věde cké oblasti.
Z návrhu celostátního projektu akce KLÍN ----------------------------------------------------------- Chartu 77 řídilo 70 až 85 lidí, jejich jádrem bylo 42 mluvčích, kteří se za do bu její existence v tomto úřadu vystřídali. Tato skupina osob byla vytvořena n ěkolika rodinami navzájem spoutanými rodinnými, příbuzenskými a podobnými svaz ky (zájmové a finanční nevyjímaje). Jsou to především rodiny: Havlových, Diens tbierových, Šabatových, Němcových, Paloušových, Hromádkových, Rumlových, Marva nových, Šternových, atd.
Miroslav Dolejší - Analýza.
------------------------------------------------------------ Zásady činnosti kontrarozvědky při řešení společenské krize politickými prostř edky.
Tento dokoment vydala II. správa SNB (StB) pod č. j. CB-00 2040/03-89 v Praze dne 28.11.1989.
PŘÍSNĚ TAJNÉ !
Výňatky z dokumentu:
Odst. 2, písm b): Vnitřní protivník, který svoji činnost zpolitizoval, se budf e snažit udržet a rozšiřovat svůj vliv na co nejširší okruh osob. Bude aktiviz ovat své protisocialistické působení zejména ve směru diskreditace politiky KS Č a zpochybňování výsledků dosažených při budování socialismu... Odst. 3, písm. a): Prioritní a rozhodující úkoly činnosti StB: ...V součinnost i se IV. a V. správou SNB systematicky dokumentovat všechny projevy protisocia listických aktivit a evidovat jejich nositele. Získávat procesně využitelnou d okumentaci o nepřátelské činnosti. Přes stávající agenturní pozice a oficiální styky udržovat podmínky k případnému odchodu pracovníků StB do jejich struktu r... Odst 3, písm. b) Vlastní operativní výkon: Výrazně zvýšit konspiraci oper ativní činnosti v celém procesu StB činnosti, je nutno předpokládat, že budeme pracovat za podmínky zvýšení veřejné informovanosti o výsledcích práce StB, = přehodnotit agenturní síť, zabezpečit její stabilizaci a postupné rozšiřování o skutečně kvalitní pozice, důraz položit na vlivovou a poziční agenturu...Ak tivní opatření směrovat na dezinformaci protivníka, kompromitaci nejvíce konfr ontačšně naladěných představitelů těchto struktur před veřejností a na prohlub ování ideologických, osobních a akčních rozporů mezi těmito skupinami navzájem a mezi nimi a koaličními partnery a spojenci KSČ, agenturně operativními činn ost zaměřit na KONTROLU DODRŽOVÁNÍ DOHODNUTÝCH PODÍLŮ NA MOCI a praktické real izaci zásad koaliční politiky ze strany jednotlivých politických stran a jejic h partnerů,- prostřednictvím vlivové agentury tlumit snahy reakčních představi telů církví o aktivizaci politického klerikalismu orientovaného na podporu pra vicových opozičních seskupení, - s maximálním urychlením ZÍSKAT VLIVOVOU AGENT URU V HROMADNÝCH SDĚLOVACÍCH PROSTŘEDCÍCH a v prostředí studujících vysokých š kol, schopnou ovlivňovat operativní situaci v těchto strukturách ve prospěch K SČ.
------------------------------------------------------------ Miroslav Dolejší ve své publikaci píše: "Kvalifikovaný odhad předpokládá, že p ro nasazení v OF bylo uvolněno přibližně 1100 lidí z nové báze KGB. Agentura S tB byla nasazena celá, i když posléze došlo k řadě průvalů, z nichž některé by ly účelové. Občanské fórum si zachovalo horizontální organizaci CHARTY. Pro or ganizaci pracující ilegálně je to nejlepší organizační struktura, ovšem na dru hé straně tento systém nejlépe vyhovuje možnostem infiltrace agenturou Státní bezpečnosti". V případě Občanského fóra se to StB také dokonale podařilo. ------------------------------------------------------------ O P E R A Č N Í E X P E R I M E N T - TAKTIKA:
jsou sem zaneseny takové změny, k nimž by mohlo dojít v jiné době a na jiném m ístě, i bez zásluhy orgánů StB, takže StB tyto pouze změny urychlí bez vědomos ti protivníka, a to formou :
* Vytváření umělých podmínek
* obohacení přirozených podmínek O b e c n é rysy OE :
Orgánové StB provádějí změny v souhrnu podmínek, ve kterých protivník působí - čímž je vytvářena do určité míry umělá situace.
Ú s p ě c h závislý na utajení operativních úkonů, jež souvisí s jeho prováděn ím.
D r u h y OE :
1) E směřující k vytvoření doměnky o příznivých okolnostech pro možnost uskute čnit PČ.
2) E, který brání této činnosti (vytvoření překážek). 3) Smíšený E (existence příznivých i nepříznivých okolností). T a k t i k a právní odpovědnosti za jednání v podmínkách OE Nutno postupovat velmi opatrně - nepřímé podněty k jednání, které je v roz poru se zákonem /nebezpečí vyprovokování orgány/ StB k PČ - obtíže při dokazov ání před soudem/.
Na tomto přístupu je závislý problém čistoty OE, který nesmí budit dojem c izího zásahu, hlavně ne StB.
Z učebnice StB.
----------------------------------------------------------- "OBRODA" rozhodující složkou OF
Nejsilnější pozici v OF si udržovala OBRODA, která byla jeho rozhodující složk ou. Zajišťovala kooperaci s KSČ a koordinaci v oblasti personální politiky ve vládě, diplomatickém sboru, FS a obou národních radách, republikových vládách a ve sféře komunální. Většina rozhodujících míst v oblasti veřejné správy, roz hlase, televizi, tisku, průmyslových podnicích, školství, zdravotnictví, soude ch, prokuratuře a pod, byla obsazována tzv. "osmašedesátníky", členy OBRODY ne bo předem připravenými kádry pocházejícími z koordinačních center Občanských f ór, obvykle těmi, kteří byli pro svoji minulost a možnost kompromitace pro KSČ nejméně nebezpeční, nebo těmi, kteří neměli nijak vyhraněnou politickou konce pci a proto se snadno stávali loutkami na nitkách skryté moci StB a KGB, která jimi snadno manipulovala a dodnes manipuluje.
Proto je výchozím bodem historie a politiky rok 1968. Je předkládán jako prvot ní počátek dnešní "demokratické" politiky. "Pražské jaro" 1968 jako politický akt s plnou podporou ze strany Západu má rehabilitovat hromadné nasazení tzv. bývalých komunistů. Je to schéma, které je uplatňované ve všech tzv. postkomun istických státech Evropy. U nás je však nejzřetelnější vzhledem k počtu komuni stů vyloučených po roce 1968 z KSČ - jejich značný počet si nevynucuje přejmen ování strany ani změnu programu. S větší či menší mírou nadsázky se dá řící, ž e tato organizace měla jako svoji veřejnou variantu OF a později strany, na kt eré se OF rozpadlo - Občanské hnutí a Občanskou demokratickou stranu. POLOJASNO ?
Porovnáním dvou dvou na první pohled naprosto rozdílných materiálů, rozdílných původem vzniku a veřejnosti presentovanou seriosností, s e začíná skládat mozaika, která
odhaluje přípravu vzniku sametového podvodu zvaný 17.listopad a současně odpov ídá na to, proč se v poslední době na naší vnitropolitické scéně objevuje tak neúnosné množství pseudopolitických afér, dezinformací a snah o manipulaci s v eřejným míněním. Tady nalezneme odpověd i na to, kdo má v současné době v ruko u sdělovací prostředky, které společně vytvářejí obraz politické a hospodářské scény, která je naprosto odtržena od reality. Proč se neřeší problémy, které zasahují široké vrstvy obyvatelstva, ale rozhoduje se o interních zájmech poli tických stran. Role občana - voliče je v současné době zásadním způsobem oslab ena. Nelze hovořit o tom, že by v naší zemi fungovaly demokratické principy ko ntroly na kterékoliv úrovni. Toto vše - podle dokumentů, které jsou citovány, je výsledkem dlouhodobé přípravy velikého podvodu na obou našich národech, na Češích i Slovácích.
Marek KOŘÍNEK