--------------------------------------------------------------------------------
Autor: Lorencová Jana
Název: Zločin století s garancí české vlády a parlamentu
Zdroj: NN Ročník........: 0004/014 Str.: 007
Vyšlo: 01.01.1994 Datum události: 01.01.1994 Rok: 1994
--------------------------------------------------------------------------------
Úplný obsah:
-----------

Velmi hrubý odhad částky, která státu unikla na dani z přidané hodnoty a spotřební dani z dovozených lehkých topných olejů (LTO), které byly prodány do spotřebitelské sítě jako nafta, se za loňský rok celorepublikově blíží dvaceti miliardám. Poměrně jednoduchá úprava příslušné celní vyhlášky, podle níž by obě komodity, nafta i LTO, byly zatíženy poplatky vyššími, tedy za naftu a teprve tomu, kdo by prokázal způsob použití, by v případě LTO byl rozdíl vrácen, se ani v jejím posledním upraveném znění, neobjevila. LTO bude od nafty odlišen barevně. Zda to postačí i v případě, kdy jde o takové astronomické zisky, ukáže budoucnost.

J A N A L O R E N C O V Á

Následující den po zveřejnění první reportáže o dovozu LTO se v redakci ozval anonymní telefonát:"Ten obchod už tady běžel za dob bolševika. Vždycky byly potřeba peníze mimo oficiální zdroje! Možná toho nebylo tolik a taky se tomu říkalo jinak, pokud si vzpomínám, jedno z označení bylo "Komodita K". Také odběratelé byli jiní, než dnes, ale podstata toho byly nelegální zisky a ta byla a je úplně stejná!"

Odesilatelem železničních cisteren s nákladem LTO, které jsme na začátku listopadu l993 sledovali z hraničního přechodu v České Kubici až do železniční stanice Sedlnice v okrese Nový Jičín a dále na vlečku vojenského letiště v Mošnově, byla Rafinerie Vohburg, Ernsgaden ze SRN. Jako příjemce cisteren s nákladem lehkého topného oleje, byla uvedena firma LUKOZ Luhačovice. Jak jsme si ověřili později, pro firmu LUKOZ přichází velká část dodávek LTO, určených pro jižní i severní Moravu. Tato firma je však jen jednou z řady těch, které proplacením poplatků, předepsaným pro LTO, "uvolní" zboží z hranic pro vnitrostátní obchod. Spořební cena jednoho litru LTO je kolem šesti korun (včetně cla, DPH a spotřební daně).

Manipulací a vyložením cisteren s LTO v Sedlnicích pověřil zástupce fy LUKOZ, pan Procházka pana ing. Otto Fassmana, podnikatele, kterému vystavil za tímto účelem potřebnou plnou moc. Podle plných mocí, vystavených fy LUKOZ, byl ing. Fassmana pověřen v období měsíce a půl jen na nádraží v Sedlnicích "manipulací a vyložením 4.700.000 kg LTO". S ing Fassmanem se však v Sedlnicích žádný ze zaměstnanců stanice nesetkal. Firma LUKOZ, opět zastoupená panem Procházkou, uzavřela na prodej přibližně stejného množství LTO kupní smlouvu s další firmou z Vrbna pod Pradědem. Tuto transakci mezi fy LUKOZ a firmou z Vrbna, zprostředkoval pan Fassman. Předmětem smlouvy byl prodej lehkého topného oleje, určeného k vytápění, v množství 5.000.000 kg v ceně 8,90 za jeden kilogram, který fy LUKOZ prodala vrbenské firmě a to v období listopad a prosinec 1993. Jako stanice určení je opět uvedeno nádraží v Sedlnicích. Avšak ani majitele této firmy zaměstnaci nádraží v Sedlnicích neznají. Pan P.H. z Vrbna, aniž by zakoupené zboží přebral, obratem uzavírá další kupní smlouvy. Krom jiných například s firmou Schmid Ostrava, Novotný Ostrava, MIDA Nový Jičín , TCHAS a dalšími. Je třeba říct , že všechny tyto obchody se odehrály, aniž by se vagony pohnuly z kolejiště v Sedlnicích. Namísto lehkého topného oleje, který nakoupil, však už prodává podnikatel z Vrbna každé z firem přibližně po dvou milionech litrů motorové nafty měsíčně, v ceně 12,40 za litr, včetně DPH, spotřební daně a cla!

Návštěva firmy ve Vrbně pod Pradědem Majitele firmy, P.H. tady nikdo už od Vánoc neviděl. Adresa je totožná s adresou vilky, ve které bydlí jeho nejbližší příbuzní. Zde se ale prý už léta nezdržuje a nejsme zdaleka první, kdo se po něm poslední týdny marně shání. Babička, u které naposled bydlel na druhém konci města, o něho má starost a říká, že ji navštívil o Vánocích, kdy se sháněl po adrese svojí setřenice a že s obavami sleduje televizní pořad, v němž se vyhlašuje pátrání po pohřešovaných osobách. V okolí se dozvídáme, že čtyřiadvacetiletý podnikatel se původně začal učit v Šumperku řezníkem, ale pro jisté neshody s vedením učiliště musel odjít a patrně se doučil jinde. Ti, kteří ho tady znají, jsou přesvědčeni, že se jedná o omyl.:" Spíš by tak vyvedl nějakou klukovinu, ale určitě nic velkého! Když se tady na podzim strhla rvačka v hospodě, tak rozbil skleněnou výplň a neměl ani na zaplacení opravy", říká jeden z místních.

Dodatkem smluv, uzavíraných s firmami, kterým prodává vrbenská firma naftu je bod, podle kterého "...platby budou prováděny v hotovosti". Každou z těchto smluv je prodáváno množství nafty, za které by měl P.H. inkasovat v hotovosti téměř 25 milionů korun. O tom, zda je to skutečně on, kdo tyto částky inkasuje, však máme jisté pochybnosti.

Zakazuji vám...

Dalším, koho kontaktujeme, je firma LUKOZ Luhačovice. Dozvídáme se, že LUKOZ je sdružení podnikatelů, z nichž každý pracuje v odlišném oboru. Například pan Procházka, který uzavírá smlouvy na stamilionové obchody s LTO, provozuje místní pekařství. Prosbu o objasnění způsobu obchodování s LTO, případně s naftou, striktně odmítá. "Žádné informce jsem vám neposkytoval, takže nevím ,co bych měl vysvětlovat", říká. "Já dělám svoji práci a nemám nejmenší důvod se s vámi setkávat a něco vám říkat". Ještě radikálnější postoj zaujímá ing. Otto Fassman, radní z Rožnova pod Radhoštěm a společník firmy O+M z Valaškého Meziříčí: "Nechci být nikde citován, nikde jmenován a nevidím důvod, proč bychom se spolu měli setkávat." Red.:"Jedná se o běžnou informaci pro tisk, případně o upřesnění informací, které jsme už získali. Přesně nám jde o způsob obchodování s naftou, případně s LTO.

Ing. Fassman: "Nemám, co bych vám k tomu říkal...já vám to říkám zatím velmi v klidu. Zakazuji vám uvádět někde jméno firmy, nebo moje jméno."

Red."Pane inženýre, tiskový magnát, který by vlastnil Telegraf zatím nejste, takže zakazovat a přikazovat nebude v tomto případě tak jednoduché. Navíc jsem vám právě nabízela možnost k věci se vyjádřit, případně uvést naše informace na pravou míru!"

Ing.Fassman:"... Vy byste se měli v redakci zaobírat hlavně tím, aby byl dodržován lustrační zákon a jiné bolševické metody, ale z toho máte strach, že?! Znovu vám říkám že pokud použijete někde moje jméno, nebo jméno firmy, použiji všech zákonných prostředků ,abych se bránil."

Osiřelá vlečka na letišti Mošnov Podle posledních informací byl pohyb všech soukromých firem, pro které zaměstnanci civilního letiště v Mošnově přečerpávali obsah cisteren s LTO na vojenské vlečce, definitivně zastaven. To ale distributorům starost jistě nedělá. Vleček, s možností přečerpávat cisterny, je v Ostravě a okolí dostatek. Výpověď z užívání vlečky dostala od vojáků také Česká správa letišť a to až do vyřešení privatizačního projektu, což je věcí Ministerstva obrany. Ředitel civilního letiště v Mošnově pan Křtěn, přestal být od l. února l994 ředitelem. Jak nám sdělil, nemá ale jeho odvolání z funkce žádnou souvislost s přečerpáváním cisteren na vojenské vlečce v Mošnově.

Ještě jednou v Sedlnicích

Také dnes je kolejiště nádraží v Sedlnicích přeplněné desítkami cisteren. Tentokrát prázdných. Vrací se , podle dispozic firmy LUKOZ Luhačovice, pro kterou sem plné přijely, původnímu odesilateli do Raffinerie Vohburg-Dutche Bundesbahn do Ernsgadenu s průvodním textem : Letztes ladung: Heinzol weis, kl.3, ziffer 32 C RID. Plné moci, které by měly doplňovat "odběrné lity" v případech, kdy zboží odebírá někdo jiný, než adresát, většinou zmizely a například potvrzení o odběru devíti cisteren, odeslaných z Valašského Meziříčí l8. října l993 neexistujícím velkoskaladem pana P. Hanáka panu Jirotkovi z Nového Jičína, odebírají, podle podpisů, nejméně tři různí odběratelé na tentýž občanský průkaz.

Říkají si prý, mezi sebou, "ropáci" Obchodníci s LTO a naftou se mezi sebou velmi dobře znají a plně si důvěřují. Obsah kufříků s milionovými částkami v hotovosti se předává bez přepočítávání a nikoho ani nenapadne, že by ho kolega ošidit. Když o sobě mluví, říkají si "ropáci", "olejáři", nebo také "naftaři". Jak kdy. A to poslední jen výjmečně a patrně spíš omylem. Firmy, které nakoupily "naftu" od pana Hanáka ji opět všechny obratem prodávají, aniž by se vagony pohnuly z místa, se ziskem ve výši zhruba jedné koruny za každý litr další firmě. Té, která konečně s vagony pohne a dnes už na jiných vlečkách, než v Sedlnicích, je stáčí pro konečné odběratele.

Naivita, nebo záměr na nádraží ve Studénce? "Cisterny jezdí dál, jenomže už ne do Sedlic. Před několika dny k nám do Studénky, asi nějakým omylem, přišly cisterny s označením Gass oil. Těch bouráků se tady okamžitě sjelo asi sedm a venku se páni olejáři hádali do večera, kdo a jak to na sebe napíše. Říkali jsme jim, že to všechno musí být přesně v pořádku, protože všechno, co sem pro ně příjde, musíme fotografovat a předávat fotokopie jistým kontrolním orgánům, které se o jejich obchody zajímají. Tak se nakonec dohodli že se to napíše jako palivo z ropy. Nám to je jedno, co si tam napíší! Když přijede vagon a bude napsáno, že v něm je mouka, tak nás nezajímá, že od nás odjede jako vagon s cukrem!". To je názor některých zaměstnanců nádraží ve Studénce.

Fakta, dodatky:

Dispečerka nádraží Studénka :Firma Brod si přinesla plnou moc, potvrzenou fy Jirotka Nový Jičín. Osobně jsem ale nikdy pana Jirotku neviděla

Zjištění k osobě a fy Fassman Ota (O+M) : V restitucích byly jemu a jeho bratrovi vráceny papírny dříve Olšanské, pak Vratimovské, nyní zde hospodaří bratr od Fasmana Miroslav Fassman. Papírny Fassman Rožnov pod Radhoštěm. Nová vila v hodnotě lO-l5 milionů v Rožnově za kostelem během jediného roku. Poté co zemřel člen rady v Rožnově se stal Fassman členem městské rady v Rožnově . Zaměstnanec podniku Agropodnik Valašské Meziříčí, pak společník fy TERMOLUX, později vyhozen, protože se orientoval na kšeftování s LTO. Není vyloučeno trestní oznámení (zadřené Avie). Krom jiného dodnes stáčí LTO (naftu?) v prostoru Agropodniku Valašské Meziříčí sem údajně přijíždějí cisterny.

Spojení: ing. Smilek O651/24472 (byt), nebo fy 21389, díále ing. Panc Rožnov p. Radhoštěm 0651 /55196

Laborantka Ostramo: K tomu já se těžko vyjádřím, protože my sem dostaneme vzorek motorové nafty a na základě objednávky uděláme jeho analýzu. Pokud by se jednalo LTO, má to jiné parametry a ty by neodpovídaly, protože LTO je daleko viskoznější, než nafta. Vzorky, které k nám chodí? Nezdá se mi, že by šlo o LTO!