Betonové nebe... stydno k nevíře, posbíral jsem něco z materiálů, nedá se to číst - poezii jsem vyhodil úplně, zbyl než chrchel bez půvabu, (fi)jalový hnus a trapná nahota v každodenním kraválu mezi kravama a hnojem... poprvé a naposledy se směl Steinbrünning konat 4.-10.května 1987, o tři dny později Hinxl zešílel a o rok později jsem pochopil, že šlo vlastně (nejen vzhledem k prostorám) o hudbu Liturgickou... Přijeli totiž pouze ti, kteří byli ochotni jet stovky kilometrů napříč Evropou, podat stoprocentní výkon ( - perly - jak zněla kritika), bez ohledu na to kolik dostanou, nikým nesponzorováno, bylo než zapálení pro věc, spontaneita, Gemeinde Saaldorf to nestálo nic, naopak: měli docela slušnou a pozitivní reklamu v místě jinak nechvalně známém republikánskými radovánkami, což jsem tehdy netušil... každý z večerů slušně navštíven až se Klaus Ager divil, jak je to vůbec možné, uprostřed stájí a na dědině, když tehdá v superkulturním Salzburgu přicházelo na "Aspekty" kolem pěti lidí... A aby se pokrylo alespoň cestovné a večeře, vstupenky stály tuším 12 říšských marek, což vlastně pakatel, celý týden přicházelo kolem padesáti lidí, nic moc, vím, ale všichni nadšeni z toho, jak zajímavá že ta "dnešní hudba" je - a že to nevěděli - a že kdyby se "takovádle hudba hrála v kostele, pak by tam prý i chodili"... Lilo a Lenz dali lístky do prodeje už tři týdny předem (prodávaly se pak pod rukou) "gibts noch kárt fír štejnbrunigwoch"?), denně článek v novinách, kdo bude co hrát a proč, a kdekdo měl strach, aby se tam vůbec dostal, páč šlo vlastně o miniaturní kapličku in the middle of nowhere, zkrátka: šlo to skoro samo, až podezřele lehce... Příští rok jsem dostával dopisy od umělců z celého světa, že by se také rádi zúčastnili, kopice partitur ležely na stole a já se snažil pochopit, že asi nepůjde o jednorázovou akci, jak jsem se původně domníval... Pak zavolal Klaus Ager, "kdy že to letos bude" - a průser začal: "jen ať si všichni pěkně zůstanou tam, kde jsou doma" - procedil Hinxl skrze zuby, Klaus mu napsal dopis a pak už to šlo ráz na ráz... Nejdříve jsem v tichu komponoval Sáldorfvskou mši, potom Requiem, pak informoval biskupa a "jednací číslo" 5014/94/RS/6055 mi zapomněli vypálit na předloktí... Přestalo jít o pouhý festiválek "uprostřed stájí a hnoje", začalo propletení církve a státu... "Es hilft nicht weiter, wenn Sie i dieser Sache immer wieder insistieren. Der von Ihnen praktizierte Informationsdruck im Bereich der Gesamtkirche hilft in der Sache überhapt nicht. Wir können Sie, Herr Brozak, nur noch einmal abschließend dringlich bitten, Ihre Kampagne einzustellen"... a farář Hinxl prý "pouhým zaměstnancem ordinariátu", nic víc, nic míň... Z hovorů ve stáji kulové. Škoda. Mohla to být zajímavá knížka... Naštěstí otevřeny hranice a konfrontace s historií počíná: 1947 - narozen v Písku, 13.dubna, otec architekt, původně zedník, přesvědčený komunista, matka služka, oba v Jednotě českobratrské, dětství v Putimi s výhledem na nádraží, rybník a kostel... 1953 - otec přeložen do Prahy, hudební škola, členství v prvním "profesionálním" orchestru dospělých amatérů, neutuchající zájem o fyziku, geometrii, architekturu, práci se dřevem a poezii... 1962 - pražská Konzervatoř (housle - dirigování), koncertním mistrem Pražského Komorního Studia (turné v německu, dánsku, finsku a rakousku), doslova fascinován dějinami hudby, obzvláště pak vývojem harmonie, kontrapunktu a dodekafonie, kompozice pro komorní orchestr, obrazy, grafika a básnické sbírky... 1968 - odebrán služební pas Pragokoncertu s permanentní výjezdní doložkou do všech států světa, v repertoáru má tehdy Bachovy sonáty a partity pro sólové housle, všechny skladby Paganiniho, Ysaye, Regera, Hindemitha, Bartóka i mnoha současníků... 1969 - Armádní umělecký soubor, Kroky a tóny pro nikoho, Hudba pro housle, Hudba duše, Duchovní hudba, Litanie (sv.Hora u Příbrami - K.Bříza), pověřen vedením orchestrů a smyčcového oddělení LŠU v Praze Dejvicích, téhož roku vyhozen při politických čistkách... 1970 - členem orchestru Národního divadla, pracuje pro VÚRT ve studiu EAH v Plzni (Rigorosum, Memento, Krajina bez lidí), hraje pravidelně u sv.Markéty v Břevnově (Černický, Hanuš, Vyskočil, ThDr.Jedlička) a pak téměř ve všech pražských kostelech... 1973 - konverze ke katolické církvi, autorský koncert v Muzeu B.Smetany (M.Lemariová, Dr.V.Holzknecht, J.Suk) brutálně napaden v Rudém právu, vyhrůžky a zákaz jakékoli koncertní činnosti... 1975 - členem Het Residentie Orkest, Konzervatoř v Haagu, IRCAM v Paříži, STEIM Amsterdam, Sonologický Institut utrechtské státní university (P.Schat, Stockhausen, Xenakis, Boerman, Andriessen)... 1977 - Intervalové tóniny a Strukturální harmonie, narození dcery Alžběty, odebrán český pas pro přílišný zájem o Chartu 77... 1978 - Slunovrat, Equinox, stipendium holandského min.kultury... 1983 - GAUDEAMUS / DONEMUS (souborné provedení mých kvartetů)... 1984 - Řím,"Un mouton mange tout ce qu'il rencontre" (Vrána, Špidlík, Steiner, Koláček, radio Vaticana) Concerto da Cappella pro J.P.II a jeho návštěvu v Pontificio Collegio Nepomuceno... 1985 - "Missa Festiva" (Vale di San Silvestro) pro královnu Beatrix a tehdejší papežovu cestu do holandska (pak Vídeň)... 1986 - Laufen / Oberndorf: "ex voto", 52 liturgických skladeb ke každotýdennímu použití pro různá obsazení... 1987 - STEINBRüNNINGER WOCHE FüR LITURGISCHE MUSIK / D-83416... 1988 - festival zakázán mnichovským ordinariátem (Kardinál Wetter, gen.vik.Simon, F.Schwarzenböck), zákaz trvá přes protesty z celého světa dodnes, dá rozum, když NAŠE církev k tomu dodnes mlčí... 1990 - IG Komponisten Salzburg, SPNM/S, SNH/39815, "Patologie Hudby", přednášky v Praze, semináře o "Umění a Víře" etc... 1991 - SNH v Pasekách u Písku (dodnes systematicky bojkotována všemi státními i právními institucemi, MKČR, okresním, krajským i vrchním státním zastupitelstvím, policií ČR, včetně ministerstva spravedlnosti a kanceláře presidenta republiky)... 1993 - Requiem... 1994 - Bezruký Bůh, Katolické Radovánky (Vídeň, Stuttgart, pro nadaci za záchranu kláštera v Teplé)... 1995 - "Děti hudby", "Mezi dvěma světy", Gravitace, Kvaternion (Regensburg, Maria-Zell), Diseased Society, Xenofóbie... 1996 - Privat sky, Behind the Black, Teritoria, Továrna na absolutno (pro sv.Kopeček u Olomouce), provedení zakázáno ctihodnou sestrou Rafaelou opět za mlčení všech informovaných... 1997 - pokus o otevření oddělení liturgické kompozice při Církevní konzervatoři v Kroměříži končí nejapným prohlášením děkana Říhy i místního varhaníka v chrámu u sv.Mořice, že "se tu žádné experimenty konat nebudou"... a ještě něco: abych se nemusel opakovat víc než nutno (i když opakování matka moudrosti) pár štichvortů z Patologie Hudby: "varuje i tehdy, když už ji nikdo neslyší / jsme dětmi Hudby, ale nechceme o tom vědět, bolelo by to až příliš / dospělí mají sice své jistoty téměř o všem / děti Hudby nemají žádné / láska bez odvahy je horší než odvaha bez lásky / s jakousi zvláštní 'samozřejmostí' přijímají než to, co tu už je, nikdy nepochybují o tom, zda je to vůbec správné / život jako zvyk zděděný po otcích, nového se nerodí nic / inspirace? - k čemu? / olizují než sladká lízátka a mlaskají při tom blahem / hlavně když je to sladké! / nepotřebují nic vědět o pokoře přijmutí / nepotřebují vědět nic o tom, čemu učí Hudba / znamenalo by to totiž námahu a ta bolí / Modelovat přítomnost? A k čemu? Stali se střízlivými / autíčko 'bytí' jede dál, hříchy odpuštěny předem / Jakápak výstřednost! Stačí NĚJAK přežít! / Poezie ničím... to raději laciný, banální 'mír' / Na co pot a dřina? hluchota srdce pouhou obranou! / Chtějí poznat cosi jiného, krom vlastní pýchy? / Divotvůrce prý už netvoří / feedback nula / poptávka předchází nabídku a je to / prznění náboženstvím / mrtev Král Bytí / dějiny zmizely / existence celých národů pozbyly svou identitu / matka Nejapnost počala své dítě / stačí vzít si tam kde je a nebrat tam kde není / i kříž už ničím - pýcha vším... / k čertu se vším novým! - volá slaboduchost, k čertu se vším sakrálním! - volá profaneita... / dary už nejsou deštěm Ducha / člověk umírá, nikoli najednou, jen to skomírá / barva neexistuje, stačí šeď... / Opovrhují tím, co není hmatatelné, co nezaplní kapsu, kasu, břicho / život zmalátněl - a aby to nebylo poznat, chrochtá se nadšením / jdeme odnikud nikam jen proto, že jsme si odvykli snít / Hudba je však více než pouhá 'nálada', více než 'sklenice piva' na cestě do narcistního ráje / We are the world! We are the Children / jste si tím tak jisti? / Mistr bez kladiva mlácený hlava nehlava Kladivem bez mistra / za znásilnění Ducha paragraf Keni / kdyby byl život šachovou partií, prohráli bychom ji už dávno / prznění náboženstvím / mohyla minimalismu / neartikulované decibely, kulisy nasládlé až ke zvraceni / bolest neexistovala / pod lipou se sesedli střečkové a hlásali svá moudra / bezruký Bůh / & na zdech NO FUTURE / Pýcha krkavčí matkou / hloupí Honzové opakují než svá zaklínadla: sudkulatýrystupije... / Perverzita ve službách profánního / 'Musik ist höhere Offenbarung als alle Weisheit der Philosophie' / Design the Process right and forget about the product... / strach z oběti horší strachu z pohoršení / zmatek, eventuelně pár plesnivých hub... / dělníků na vinici Páně ubylo - na stopadesát architektů, deset zedníků... / čím dál tím prázdnější je ruka / lidský prostor vymírá / Komponovat jsem se učil od růží, přistřihl je tam, kde měly růst, a rostly... prodíraly se k životu, tam, kde cosi chybělo... A ptáci? - i ti zpívají jen do pauz, nikdy jeden přes druhého! Prostor, který nám byl dán jsme dosud nezaplnili, a ten, který jsme měli stvořit, jsme dosud nestvořili / hudba pouhou kulisou, čím dál tím prázdnější jsou srdce... / Beztvarý čas pohltil živé / a opět: Kladivo bez mistra mlátí hlava nehlava Mistra bez kladiva... Pyšně a rouhavě řve ta tlama... už nejsme dětmi Hudby, bolelo by to až příliš / stačí modla úspěchu / laciný pohár "vítězství" / víno vodou, klapky na očích / dospěli jsme, pravda, ale kam? / a opět a opět: navzdory vší "askezi & revoltě" mlsně olizují "bytí", hořkost jen pro blbečky / mrtvolné relikvie & muzea / banální, anální "mír" model mrtvých / a opět: umírat se dá i pomalu / falešné uspokojení / mámin prsík / stačí použít, zneužít a znásilnit / nejdokonalejším alibi "střízlivost" & (jen Husákova?) "normalita" / hlavně se nenechat nikým a ničím "zbláznit"! / Prostor nula, čas záhrobí / rozšiřuje snad mechanismus Poznání to, co se samo stalo mechanismem / korupce / zahrady plné trpaslíku společenského dění / a opět: sterilní 'čistota' přikázáním / náš zákazník náš pán / prodejný tapetový papír / & souhlas obdrží než to zaručeně "optimistické" a průměrné / drogy minulosti ve víru dostředivých spirál..." A tak to opakuji stále znovu (a nikdy toho není dost): Hudba nedokáže lhát ani tehdy, kdyby chtěla, vždy vydává svědectví pravdivé, (Karel) Gott sei Dank... proč umřela poezie známo hloubka citu nahrazena koketováním intuice zakrněla komerční ovládlo pole svou prodejností i já bych to rád viděl jinak žoviálněji ale jedni zestárli až příliš a ti druzí ? - dříve než se narodili zmagořili niente visto, niente audito, ho dormito... mafie narcismu privátního nebe teritoria a "továrna na absolutno" soudy definitivní ploché, mělké, prázdné, bezduché... - raději snesu ránu pěstí než tuto "zdvořilostní" hypertrofii nemocných "mocí"... - ne moc nemají věru žádnou... jsou psi, kteří si pamatují i kopance od svých pánů a přesto zůstávají věrni jsou to výjimky, ale potvrzují pravidlo páč jsou i vášně čisté ne, nejsem opěrným pilířem "lidstva" a ani jím nechci být stačí mi trocha radosti ale té tu prostě není je než nadnárodní vychcanost a týká se to všech dělají to s "elegancí" téměř dokonalou... slovům konec nutno přejít k činům páč pustit si hubu na špacír není uměním zrovna tak jako mlčet s pocitem uraženého člověk neznámou nikoli matematickým pojmem můj přístup k církvi je prostý přál jsem "být u TOHO" být s Ním a v Něm, oddat se mu zcela Ó pološílená která ses vloupala do mé duše bez varování nazýval jsem tě Láskou, skromností, pokorou a odevzdaností důvěrou, nadějí a Tvé "černé noty" se měnily v bílou v jas ale k čemu partitury, co zůstaly neslyšeny k čemu Tvá zoufalství, něha i zuřivost Ó Hudbo tvé zkurvení mou prohrou Tvůj pokorný zpěv o ničem pouhou masturbací krkolomného... a ze všeho nejtrapnější: "angažovaná tvorba" hvězd televizního nebe... Co proti tomu posvěcení Křížem ten kdo poznal, mluví o něm s ostychem ať děláš co děláš jde to mimo - alles Falsch ohnehin... moc toho nezbylo pár pomatených přátel jakási podivná církev snažící se dokázat že ona jediná je tou pravou vybíravá smečka snobských primitivů zdegenerovaných tu a tam muzikant, nesmírně laxní kterému vše JEDNO sesráno zdeptáno o čistotu nezavadíš upřímnost na hony vzdálena a krom vydírání zbyly než oči pro pláč... bolest bezdomoví už roztěkána a krutá pravda lepší, než prohnilá pololež teplá jak sračky z Neposkvrněného než nouze křupanství zdechnutí plivanec poplivali, vín tradice omezena na setrvačnost orientace nulová... a krach časoprostoru už není pouhou chimérou okupace tady i tam TICHO poslední tečkou směšné paruky parohy vlastně záchvat strachu panika kladivo bez mistra (Boulez) nikoli Mistr bez kladiva což nutno křeče intimního stvořeni pod obraz Krampf Kunst und Krempel wertloses Zeug aplaus množství jistota "přijatelnosti" hroby nestvořeného jakoby vše už bylo zatímco člověk dosud pouze v půli Cesty zlenivělé ucho necvičené už nedokáže rozeznat mezi plytkým (ve skutečnosti prolhaným) a opravdovým co tedy zbývá můj drahý? nic jiného než substanční theologie nic jiného nemám tudíž: zmobilizovat všechnu pokoru dokonce i tu, kterou nemáš jde do tuhého z poézie sračky až příliš pyšná neochota cosi tu chybí, není tu lidí chybí články v řetězu umožňujícího skutečné dotknutí se... otázka studu a svědomí vnitřně spjata s pojmem hříchu - dojde k němu tam, kde Bytí nahrazeno pouhou "tolerancí" ? studené milejší než beztvaré, vlažné, bez obsahu a vášnivá nevědomost lepší, než hrátky na "rozumnou vyrovnanost" slova mnohdy k ničemu chromá nic neříkající prázdná a bez obsahu sebevíc se snažíš vše bude brzy jinak fašizmus kolektivního odcizení dozraje ba dokonce se už tak děje ze říše Šavlů, Havlů, Pavlů do říše Meče a zdánlivého rozdvojení i to je funkčnost nic neuloženo "ad acta" (jak tvrdí MKČR) pokusní králíkové? - ah kdež! v noci ze včerejška na dnešek jsem opět málem zešílel zacházel měsíc, v mlhách, zahalený mraky a měl jsem dojem že už ho už nikdy neuvidím bylo mi jasno že se rouhali piškvorky ztopořeniny zpotvořeniny církve lupičů a teatrálních megalomanů což mám už dozajista v malíčku Vážený pane Kardinále, jako každoročně, ani tento rok jste si neodpustil Váš proslov k umělcům a proto mi nemějte za zlé, že se Vám dostává odpovědi. Vyjadřujete se v prázdných, devalvujících a líbivých frázích, používáte terminologii která je umělci samozřejmostí, snažíte se vyvolat dojem, že jste jakousi "hybnou pákou Duchovna", zatímco s Vaším souhlasem dochází ke kulturní genocidě, která nemá v poválečných dějinách německa obdoby. Opětovně Vás proto přátelsky vyzývám k tomu, abyste nechal umělce na pokoji, nemáte-li ve svém repertoáru krom nabubřelých slov nic jiného, než povýšenecké mlčení a vše negující aroganci tam, kde šlo o SKUTEČNÉ setkání kultur, nikoli "per hubam", nýbrž skrze zcela konkrétní skutek... Jako občan svobodného státu Vás ještě jednou žádám, abyste dodržoval etická, elementární LIDSKÁ práva, a když už ne ta, pak přinejmenším úvodní slova bavorské ústavy. Ano, dvěma pánům skutečně nelze sloužit. Buď budete i nadále fandit všenegující nekrofilii klerofašistického (pak se vyvarujte i falešného alibicionismu) či řečněte si k umělcům, ale chovejte se pak jako oni, jako ti, kteří žádná práva nemají, nýbrž jen povinnosti, což tuším není Váš případ... S pozdravem Váš dB 2.března 1998 D-83416 Saaldorf An Friedrich Kardinal Wetter München anebo ještě něco "lepšího": Dr. Otto von H a b s b u r g, c/o Steinbrünning, 1.9.1998 Velevážený pane doktore, zvolil jste si za thema přednášky ve Steinbrünningu oblast, se kterou jsem byl prakticky konfrontován víc jak deset let, v umělecky nejproduktivnějším věku. V roce 1975 jsem byl pseudokomunistickými manýrami donucen opustit vlast - a nebýt holandského přístřeší, asi bych se dodnes toulal Evropou, jako bezprizorní, lidské důstojnosti zbavený netvor. Jak to souvisí s Bavorskem a s místem Vašeho vystoupení? Je Bavorsko skutečně kulturním, právním a sociálním státem? Obávám se, že nikoli. Několik kroků od místa pravidelně se konajících mega-show, stojí malý, krásný, vodním příkopem obehnaný kostelík, jedna z bavorských idylek par excellence... V roce 1987 se v něm poprvé a naposledy odehrálo cosi, co nenechalo klidným nikoho ze zúčastněných, Týden té nejskvělejší, nejkomornější a především nejniternější Soudobé Hudby, s převážně liturgickým zaměřením. Všechny večery byly neobvyklou ukázkou toho nejlepšího co měla Evropa onehdá k dispozici v této oblasti, byl přítomen rozhlas i televize, zájemci, posluchači i účinkující se dostavili z daleka, bylo "vyprodáno" a nesponzoroval to nikdo jiný, než sám Duch Svatý, nebojím se říci, neboť o pouhý rok později se dostavilo hotové peklo, které nedokázala umenšit ani "sametová evoluce" v mé rodné zemi, naopak: chtě-nechtě jsem si musel začít všímat i paralel, které se projevovaly nejen v Čechách a na Moravě, nýbrž i zde, v místě mého bydliště, aby pak (dotvrzeny postojem zdejších úřadů) dostaly jméno a společného jmenovatele: KLEROBOLŠEVISMUS... Ne, nepřeháním, vše možno písemně doložit dopisy z nejvyšších státních, kulturních i církevních institucí, kterých dnes již víc než stovky... Nejsem politik, ani diplomat a nehodlám jedno či druhé dávat do uvozovek jen proto, abych se mohl mylně pyšnit tím, že "s těmito věcmi nemám a nechci mít nic společného", jak obyčejně tvrdí většina tzv."lidí" až do doby, než korupce, pokrytectví i alibicionismus ohrozí jejich vlastní půdu pod nohama, snad teprve pak (možná - a kdo ví zda vůbec) procitnou z přízračné letargie ke karikatuře křesťanství, "kulturního" (zbytnělého v pouhou tradici), k šaškárnám právního (kde umělec práv nemá) a tudíž i sociálního... Ano, křesťansko sociální unie by mohla být jednou z rozumných platforem, na níž by se lidé mohli dorozumět bez ohledu na rasový původ, někdejší rodiště či státní příslušnost... Ale je tomu skutečně tak? Co mluví proti? Kdo tu má vůbec co reptat! Jaké má argumenty? Umění není modlou, ani pouhým zrcadlem společnosti. Podobně jako život církve, řídí se principem povinnosti, aktivní, účinné a hmatatelné lásky k bližnímu, vše ostatní, jsou pouhé kecy, redundantní šmarn, trapný alibicionismus, ctižádostivost a pokrytectví... Bavorsko v Evropě JE, je to prostě geografický fakt a plní v ní svou roli, tak jako všade jinde, i zde vládne odcizení, lež, nekrofilie... Kdybych to už neznal nazpaměť, děsil bych se toho. Lidé se sejdou, pokecají, vyslechnou si pár švejkáren u pivního stolu a je jim spolu dobře, mají se rádi, je to zdravé, komunikují mezi sebou a to stačí, "kulturní" (rozuměj umělý) život je možný jen ve velkoměstě, tak co! Nám stačí dechovka a buřty s pivem... koneckonců pan farář tomu nějak! rozumí - a toho se třeba držet... Zkrátka: kultura ano, jistě, ale NE TADY, sem se "to" prostě nehodí a basta... Jsem z rodu Husitů a proto jsem vsadil na sedláky. Nevěřím na dobu která "přijde" (ale přijít už nemusí, když se do té doby pobijeme), nevsadil jsem na černé díry v srdcích tzv."intelektuálů"... Steinbrünningský Týden 1978 nebyl snem. Krom toho, že onen kostelík dodnes stojí, existuje i bohatá akustická i textová dokumentace, kterou jsem záměrně (v tomto naprosto nerovném boji s církevní "vrchností") dodnes nepoužil... Nešlo o vizi, nýbrž o přímou realizaci uměleckých cílů... Když jsem žil po celé Evropě (rozuměj Vídeň, Paříž, den Haag, tyrolsko, Utrecht, Amsterdam i Řím) neměl jsem pocit, že bych byl "cizincem". Zde tento pocit mám... Ale proč? Nemohu za to, že zde žiji. Intervalové tóniny a Strukturální harmonie, kterou mi bylo dáno objevit v roce 1977, způsobily, že jsem byl "uvržen" do Evropy, jako do svého domova... Ale jak tento "domov" vypadá zde, v místě kam se mnichovský ordinarriát odvažuje zasahovat tak, jakoby byl znalý situace a prostředí? Kardinál Wetter zde skvělým příkladem: dodnes hlásá své špruchy k umělcům, ale skutek utek... Oficiální, ničím a nijak nezdůvodněný zákaz výšezmíněného Týdne, podepsaný generálním vikářem (Dr.Simon, GV- Nr.5014/94/RS) dodnes platí... Ještě nikdy v dějinách se nestalo, že by se stát, církev či dokonce dnes již panevropské instituce(!) přehnaně staraly o ty, kteří dali lidskému společenství nejvíce... Nicméně Hudba i její dějiny v sobě pořád ještě mají zvláštní moc (nejsou pouhým zrcadlem společnosti), absenci lásky a porozumění mezi lidmi si dějiny hudby vždy vykládaly po svém, vždy zázračně vyřešily thema strachu i averze k soudobému, nikdy nebyly "až příliš pokorné", nekoncipuje je žádný "giga- pius"... To, co produkuje zrůdnosti časem zlikvidováno a po smrti stavěny mohyly mučedníkům, kteří se věnovali hudební praxi i teorii "nadarmo", jelikož zdravou silou není žravost a kvantita, nýbrž kvalita. Hudba se vlastně už velmi dávno stala naučným slovníkem přehmatů a kriminálních dějin tzv."duchovenstva", které se nikdy neštítilo šaškáren přeorganizovaného, hierarchického hodnocení a velkopanského rozhodování o tom, co smí býti důležité a co ne. Oplzlé radovánky davu se časem projevily jako falešné a mánie všeobecného odcizení přinesla vždy než výplody hlouposti, zla a pustin ducha.... I nyní žijeme v době, kdy obludnost "intelektuálního" produkuje než pouhé zmetky... Poezie, ta vskutku noblesní, si neklade nárok na uznání, dává tvar společnosti, jakkoli záměrně likvidována. A dodnes nezdechla. Politická síla, která si dala do vínku úkol rozhodovat o tom, co kulturou je a co jí není, která se drží falešných pozlátek kýče, - je vlastně už hřbitovem, ztrátou orientace... Ještě nikdy nebyla Evropa ve větším nebezpečí, než právě nyní, v době Internetu a záplavy informací... Fekálie již jednou stráveného předkládány za potravu... Nikde v Evropě jsem se nesetkal s takovou mírou církevní xenofó-bije, jako zde. Mnichovský ordinarriát zřejmě o živé a žité víře nemá ani potuchy. Jeho šaškárny pseudopolitického, zde nejsou řešením. Ne, nejsem prorokem a ani jím nechci být, žiji Zde a Nyní. Štítím se bezbarvého neurčita, bojkotu kultury, za nímž vždy (jakkoli skryto) sterilno a degenerace. Žiji na dědině. Pozoruji zdejší "radovánky", gaudi, jak se říká... Pozoruji místní klaustrofóbii i její opak, strach z otevřených prostorů... Zločinnost registrovaná bavorským státem jako církev "římsko katolická" mě prostě fascinuje svou prušáckou "dokonalostí"... Dějiny Světla však nejsou tyranií, ani terorem. Glorifikování sebe sama nemá nic společného s poselstvím Kristovým. Doufám, že to chápete... Arcibiskupské paláce se již dávno staly nedobytnou pevností... Člověk by čekal, že politické události posledních let konečně uvolní i po desetiletí ztuhlé umělecké směry, aktivitu, která byla uměle blokována železnou oponou a jejímž cílem i výsledkem byla dezinfekce k sterilitě... Došlo k naprostému zablokování jakékoli kulturní výměny prostřednictvím falešného, přeorganizovaného, až příliš chtěného a nespontánního. I to je dnes aktuální. Spontánní likvidováno finančními aspekty, nepřátelstvím, žárlivostí, ba záští, neochotou úřadů a ministerstev kultury pochopit pravý význam "jakýchkoli kulturních akcí, které nebyly naplánovány", odsouhlaseny a podporovány shora... Ó, jaká absurdita! a tam, kde zdupáno nadšení, volají později tatáž ústa po nutnosti individuální, svobodné a věru křesťanské aktivity (což opět Kardinální chyba!) - Jak tomu rozumět? Co si o tom myslet? Jde o hloupý šprým? A co je za ním? Neznalost situace? Záměr? Komunikační porucha? A kdo ji způsobuje? Co si myslet o cynické praxi obsažené ve slovech "žádná odpověď je TAKÉ odpovědí"? Znamená snad povýšenecké mlčení něco jiného, než pyšnou, mocipánskou, cynickou nadřazenost? Koho nad kým? Z jakých důvodů zde nastolován středověk horší toho, ze kterého jsme se právě tak pracně vymanili? Svoboda je dozajista užitečnou věcí. Pravda ještě nikomu nezkřivila vlásku na hlavě. Ale čemu, komu slouží lež, přetvářka a alibicionismus, to opravdu nevím... Umělcům věnujícím se (v jakékoli podobě a formě) sakrálnímu umění dozajista nehrozí ztráta orientace, naopak, hrozí těm, kteří vanutí Ducha utloukají... Kdybych neměl naději, že jednou dojde ke zcela harmonickému propojení umění a vědy s přirozenou zbožností, asi bych se nenamáhal s tímto šriftem, komponoval bych si i nadále do šuplíku příležitostné skladby, věnoval bych se tomu, co mi jde jaksi samo... Sploštění religiosity fundamentalismy všeho druhu mne však i ve spánku děsí, jakkoli maskováno zákony či "žoviální lidskostí"... Za krásu považován kýč, vše "co se líbí" a co je "úspěšné" - i když pouhou kulisou, potěmkinskou vesnicí... Mnohé, co bylo zbožným snem několika jedinců, stalo se dnes skutečností... I odvahu postavit se zlu, nespravedlnosti a bezpráví ( která jistě není k zahození) lze cílevědomě zredukovat na minimum... Vaše přednáška o roli Bavorska v Evropě je skvělým příkladem perfektní kamufláže jednoho ze zločinů místní "katolické církve". Zúčastnit se jí nemohu, nesmím. Z principu. Z toho co se tu děje (respektive NEDĚJE) je mi převelice smutno. Jistěže bych si rád vyslechl alespoň několik povzbuzujících slov. Potřeboval bych je právě dnes a více, než kdy jindy, ale k nim, jak znám okolnosti, nedojde, naopak: bude glorifikováno, oslavováno nevykonané, tak jako vždy za pivním stolem... Můj vlastní národ na to zašel před lety a dodnes se z toho nevzpamatoval. Kristus totiž neučil univerzitní profesory, nýbrž prosté lidi... Můžete-li něco učinit proto, aby Steinbrünningský Týden směl nadále existovat (je zakázán již deset let - a to by snad mělo stačit), byl bych Vám vděčen... Bylo by šílenstvím věřit v dnešní době na zázraky. Ale i ony se dějí, je možné je stvořit, učinit je realitou, udělat vše pro to, aby se OPĚT STALY, jste-li skutečně věřícím člověkem, jinak Vám budiž odpuštěno předem... V hluboké úctě Váš dB... / ze všech stran než kravál - život v Pravdě se stal nesnesitelným a možná že ani není tak scestné "lidem" se pokud možno vyhýbat - zrůdnost "demokratické" tyranie v níž vládne to nejprůměrnější z neschopného učinila poslední tečku - žel právě "doma" takže zbyla cizina - se vším všady "evropská integrace" postavená na hlavu páč bez křídel... paleček dolů a je to... odvaha a pokora už není propojena spíš propíjena zhrdáním vírou, nenávistí nebezpečné de-generace, huhilismem "umění"... škoda, co Bůh dal, to vzal... cítím než strašlivé prázdno, které nejsem schopen nijak zaplnit...* * *
kolem sebe vidím než podivnou krásu, zbožnost jakousi
Vážený pane Magistře,
pomalu začínám chápat, proč u nás beztrestně mizí statisíce,
zatímco stovkám občanů zbyly než oči pro pláč a pár vychcánků se
pochechtává odkudsi zpozaroží nad tím, jak perfektně funguje
bermudský šlendrián, umožňující zpronevěru desítek miliónů
korun... Vašemu dopisu (za správnost vyhotovení: Čmoková,
17.8.98) upřímně řečeno nerozumím. To, co jsem z něj pochopil,
by se dalo shrnout asi takto: Utrápíme tě průtahy a paragrafy a
budeme to dělat tak dlouho, až nad vším raději mávneš rukou a
přestaneš se domáhat takových nesmyslů jako spravedlnost, právo,
objasnění, potrestání viníků, zjednání pořádku a nápravy. Vinen
je postižený a má-li kdo titul JUDr, pak je dozajista velký pán,
asi ví co dělá a raději se nemíchat... Superabsurditou pak
odvolání do 14 dnů "prostřednictvím soudu podepsaného"... Ale
abychom to nezamotali ještě více než čísi vkus zřejmě potřebuje:
dne 27.4.98 nás informovalo Policejní Prezídium
(Čj.PPR-428/OKS-98) o tom, že předchozí podání (ze 13.4.98)
"zasláno jako stížnost do usnesení na Okresní státní
zastupitelství v Písku", zřejmě k rukám Mag.Hemalové, která buď
chronicky mlčí (což je dozajista to nejpohodlnější) anebo
slaboduše papouškuje "výsledky šetření místních policejních
orgánů" odporující nejen pravdě, nýbrž i etice povolání a
logice. Tento začarovaný kruh měl údajně vyřešit JUDr.Kracík,
byly provedeny výslechy, ale dodnes chybí (jak už jsem
zdůraznil, mnou prý podepsaná) PLNÁ MOC... Pochybuji o tom, že
je ve státním zájmu retušovat zločinnost jakýchkoli rozměrů, v
jakékoli podobě. Ale kdo ví? V každém případě "Ministerstvo
Kultury ČR ukládá všechny šrifty týkající se SHN/39815 již od
samého počátku této skandální záležitosti ad acta" (tolik
citát), takže si možno udělat obrázek o tom, kde vlastně jsme...
Nicméně bylo by mi ctí, kdybyste příště dokázal odpovědět
osobně, bez právnických kliček a neosobního "dávání na
vědomí"... Pomohlo by to mnohým... TUDÍŽ: podávám tímto odvolání
k Městskému soudu v Praze, ve věci Bojkotu SNH/39815, pro
naprostou neschopnost Okresního soudu v Písku i Obvodního soudu
pro Prahu 4 (důvodem zřejmě bydliště JUDr.Otakara Kracíka) a
žádám, aby bylo objasněno následující:
1/ proč nebyla provedena řádná registrace SNH/39815 (namísto ní
ÍČO "Agio GROUP", Brno)...
2/ proč JUDr.Kracík včas nesdělil, že mu pozastavena licence k
právnické činnosti...
3/ kdo se skrývá za firmou PROSLUP (+ trapné drama kolem
provizorních prostor v Písku)...
4/ záhadně cynický postoj Obecního ouřadu v Pasekách (39815 -
Tálín) k tehdejší sponzorce celého projektu
(E.Prieller/JUDr.Taraba,Vítek,etc.), ke kupní smlouvě i
notářskému zápisu ohledně čp.22 tamtéž...
5/ cíle a záměry výšezmíněné ignorace MKČR...
6/ proč nám ani na jeden z dopisů nedokázal odpovědět (či
alespoň potvrdit příjem dopisů) "kulturní odbor" kanceláře
prezidenta republiky...
7/ a v neposlední řadě: proč se pan Tomáš Brožák (shodou
okolností můj bratr) dodnes opovažuje trvat na nesmyslném, nijak
nezdůvodněném "zákazu" našich (již za tehdejších okolností,
velmi skromných) seminářů o Umění a Víře v objektu (Paseky
čp.22, 39815), který získal skrze podvod, krádež a vandalství...
Za brzkou odpověď, vděčný
Daniel B r o ž á k
c/o D-83416 Saaldorf
4.9.1998
Na vědomí: Obecní úřad v Pasekách, 39815 Tálín
Dr. Václav Havel, Praha
Sehr geehrter Herr Pfarrer!
Wir von der Europäischen Konferenz der Veranstalter neuer Musik,
die sich aus Mitgliedern aus ganz Europa von Lissabon bis
Hämeelinna (Finnland) zusammensetzt, würden uns sehr freuen,
wenn die sehr wertvolle Initiative der "Steinbrünninger Tage"
wiederaufgenommen werden könnte. Wie uns Herr Brozak mitteilt,
besteht seitens der Gemeinde und von Herrn Bürgeirmeister Albert
Rott volle Unterstützung des Projektes und es wäre sehr schön,
wenn auch Sie, Herr Pfarrer, die Veranstaltung der
Steinbrünninger Tage befürworten würden. Selbstverständlich
richten sich die Organisatoren zeitlich ganz nach Ihnen.
Vielen Dank für Ihr Bemühen!
Mit freudlichen Grü8en
Klaus Ager
President der EKVNM
...o deset let později: "Wir möchten Sie herzlichst bitten,
alles mögliche zu tun, so daß die Steinbrünninger Woche für Neue
Liturgische Musik nach langer Zeit endlich wieder mal
stattfinden kann. Der Veranstalter Herr Daniel Brozak ist schon
mit Ihnen in Kontakt. Wir hoffen, daß die Gemeinde diesem
Projekt die Unterstützung geben wird, die es braucht"...
(EKVNM,1998)
dnes už to není Herodes, kdo křesťany a jejich pastýřepronásleduje, dnes jsou nepřátelé církve v církvi samotné. UžPavel VI o tom mluvil. Jsou to svobodní zednáři a komunisté zevšech zemí "v křesťanském rouchu", kteří chtějí zničit autorituSvatého Otce. V kolínském prohlášení ze 6.ledna 1989 podepsaloasi 150 profesorek a profesorů teologie z Německa, Rakouska,Švýcarska a Holandska Dokument proti papeži a jeho učitelskémuúřadu. Sv.Otec přiznal, že "tento úder byl pro mě bolestnější,než atentát Aliho Agcy". Rozumíme tomu, neboť toto znepřátelenípřichází od těch, kteří jednotu se zástupcem Krista na zemi měližít co nejtěsněji. Nepřátelé Jana-Pavla II již očekávají jehokonec. 22.září 1996 napsaly italské noviny La Republica: "Vevatikánských komnatách se diskutuje hypotéza odstoupení papeže.Čas ?po Wojtylovi? již začal". O něco níže pak: "dekretyJana-Pavla II mají již jen omezenou časovou platnost". Začíná ses přípravami konkláve, jakoby Sv.Otec již nebyl na této zemi.Ale plány Boží jsou jiné. Jan-Pavel II má poslání dovést církevdo 3.tisíciletí. Jako papeži z Polska náleží k jeho pontifikátu,darovat církvi Milostnou neděli Slitování, tak, jak Ježíš sdělilbl.Faustýně. Bylo by krásné, kdyby nám i Marii provolal jakoSpoluvykupitelku ve formě slavnostního dogmatu. Lidsky viděno,není tu řešení. Ale jako modlitba křesťanů v Jeruzalémězpůsobila zázračné osvobození Petrovo, tak může i naše modlitbapřispět k tomu, že se Boží plány s dnešním Petrem zcela vyplní.Naše modlitba musí být tak silná, aby zničila nepřátele. Modlemese vroucně, vytrvale a s nadějí! Srdečně žehnám, P.M.Hnilica, SJ
Drahý bratře v Kristu,
trvalo to rok, než se Vaše provolání z 29.9.96 ocitlo v
tisícero kopiích na stole sáldorfského kostela, hned za dveřmi
vedle vchodu, tak, aby si každý mohl udělat obrázek o tom, v
jakéže kulturně-politické farnosti se vlastně nalézá... Myslím,
že už jsem to četl kdysi, kdesi před rokem - či mě o tom někdo
informoval - v každém případě byl dojem jiný než dnes. Jistě mi
nebudete mít za zlé, když to jako správný "papeženec" (tak mi
totiž nadávají ti, kteří mi mají za zlé mou prý tak pomýlenou
ideu konverze ke katolické církvi) budu trochu komentovat: Je
absurdní, že právě ti, kteří se nanejvýš proviňují proti volání
Lásky (svým způsobem jsme to jistě všichni, ale přesto možno
definovat určité rozdíly) se dovolávají autority Sv.Otce - či
dokonce Kristovy. Vím o čem mluvím, pozoruji tuto tragickou
skutečnost v obci kde žiji už deset let - a nutno říci, že to,
co bývá mylně označováno za "fundamentalismus" (zřejmě od slova
Fundament, tj. základ), ve skutečnosti podrývá autoritu
katolické církve nejvyšší možnou měrou. Pokusím se to dokázat:
Jak mi bylo sděleno ze Státního sekretariátu, Sv.Otec se denně
modlí za spojence i nepřátele jednoho z nejpozoruhodnějších
kulturních projektů, který se uskutečnil v r.1987
(Steinbrünninger Woche), ale již o rok později byl nenávistnými,
mocipánskými praktikami mnichovského ordinariátu (jmenovitě
kardinál Wetter, generální vikář Simon, biskup Schwarzenböck)
zakázán a tento zákaz trvá, naprosto bezdůvodně a sveřepě
dodnes. K jaké církvi tedy patří toto bavorsky barbarské vydání
katolicismu? K církvi Římsko-katolické? Pochybuji o tom. Naopak:
jsem si naprosto jist, že právě tito "lidé" (ono je opravdu
těžko nedat to do uvozovek) dělají vše proto, aby autoritu
Sv.Otce podrývali, nikoli slovy (k tomu jsou příliš zbabělí),
nýbrž skutky. Lhostejno, že o tomto zákazu ví už půl Evropy,
lhostejno, že Svatý Otec dělá vše proto, aby nevznikla "německá
církev", lhostejno, že voláno po apoštolátu laiků, lhostejno, že
dnes už i malé dítě ví, jak stav umění (obzvláště hudby a
především té liturgické) psychicky (vědomě i podvědomě)
ovlivňuje duševní zdraví či patologické stavy celých generací.
Patologie moci, jako pozůstatek totalitních režimů, se usadila
přímo v hlavách (o srdcích nemluvě) těch, kteří hubou hlásají
pravý opak: pokoru, odvahu k Božímu vedení, skromnost, naději a
lásku. Nenávist není řešení. Xenofobie už vůbec ne. Žiji v tomto
"Gemeinde" už víc jak deset let. Když porovnám dnešní atmosféru
soužití s dobou před deseti lety (tenkrát ještě existovala ona
železná opona), pak musím konstatovat, že horší opony než v
lidských srdcích není. Betonová zeď je překonatelná, "lidská"
tupost nikoli...
Situace u nás (rozuměj v českých zemích a na Moravě) není o
mnoho lepší. Kdyby tomu tak bylo, vrátil bych se už dávno domů.
Na Církevní konzervatoři v Kroměříži (mimochodem: spadá pod
církev evangelickou, Husitskou, katolická církev se nikterak,
krom alibicionistického objevení se děkana Říhy na zahájení
školního roku) nepodílí: naopak, poznal jsem na vlastní kůži jak
chutná ekumenický "dialog", když jsem z pověření ředitele
orodoval za mé žáky, katolíky, zda by směli vystupovat při
nedělních, katolických bohoslužbách... Bylo mi řečeno, že se
"žádné experimenty konat nebudou!" - a tím učiněno za dost
kultuře válící se dnes v prachu slaboduchosti, ve městě, kde
působil nejen Jan Milíč z Kroměříže, ale i Vejvanovský etc.
Zkrátka: k tomu, abychom bezezbytku naplnili odkaz J.P.II tomuto
světu, kulturně a s nadhledem dříve tak těžce zkoušených, k tomu
máme ještě daleko. Je paradoxem, že jeden z nejkulturnějších
papežů (ne-li ten nejkulturnější) v celé historii katolické
církve, má za spolupracovníky naprosté ignoranty v této oblasti.
Je krásné, že jste se ho zastal. Ale ještě krásnější by bylo,
kdybyste pochopil, že církev funguje i zdola, ze země, ze soli a
prachu, v potu tváře, z kořenů kultury obyčejného lidu a nikoli
jen shora, pyšně mocipánsky, ve skutečnosti však ustrašeně, jak
dáváno dnes a denně, povýšenecky najevo...
Údy Kristovy skončily (a dodnes končí) na kříži, o Kristu
živém, vzkříšeném, nikde ani zmínky. Přeháním? Systematická
genocida sakrálního umění inscenovaná mocipány "dnešní" církve
je soudobým jevem. Stačí laciný kýč a potlesk davu, "droga
úspěchu", jak o tom (žel pouze ústy) sám kardinál Wetter s
oblibou hovořívá. Skutek utek'. Zákaz "Steinbrünninger Woche für
neue Liturgische Musik" dodnes trvá. Nic nepomohou časopisy
tištěné na krásném, a jistě drahém křídovém papíru
(př.."Begegnung" mnichovského ordinariátu - Msgr. Gerhard Ott),
nic nepomohou alibicionistické kompoziční soutěže pod záštitou
kardinála či biskupa. Dokud bude smět být umělec vyhozen z
kostela (aniž zahrál jedinou notu, jak se mi stalo př..i na
Sv.Kopečku u Olomouce), dotud bude panovat bezpráví, útisk
opravdového umění, neprolhaného, čistého. Ano, jsou vášně, které
očisťují. Jednou z nich je ochota trpět pro spravedlnost. V
katolické církvi dneška k tomu má tvůrčí člověk i umělec,
nekonečně mnoho příležitosti...
Modlit se za nepřátele je jednou z hlavních povinností
křesťana. Poslední věta Vašeho zvolání ze 29.9.96 však mluví o
"zničení nepřátel". Jak je to možné? Neučil Kristus cosi zcela
opačného? Kam tím směřujete? Nepodrývá právě tato věta samotný
fundament Kristova učení tím, že vlastně (byť jakkoli nepřímo)
navádí k rozkolu a rozštěpení církve? Jde Vám snad o to? Kdybych
Vaše provolání četl někde jinde a ne právě v Sáldorfu (D-83416),
asi bych se pouze usmál, pomyslel si svoje a nikterak to
nekomentoval. Ale v obci, kde panuje strach, zbabělost, ignorace
a pokrytectví - to vidím jinak. Farář, který se chorobně holedbá
být zastáncem kulturní politiky J.P.II činí vše pro to, aby jím
nebyl. Hartusí slovy, hřímá hrozbami, chytá se lidských
slabostí, odmítá jakýkoli dialog, vysmívá se Kristu i Jeho
církvi. V podstatě patří do ústavu pro choromyslné. Ale dosud se
na ordinariátu nenašel nikdo, kdo by to doporučil. Naopak: má
plnou oporu jak děkana, tak všech členů místní "církevní rady"
(do které si dosadil "vlastní lidi", zřejmě po vzoru Saddama
Husseina či jemu podobných) a nakonec i samotného starosty obce,
který sice před volbou sliboval hory doly, ale pak i on
kapituloval před mocným "aparátem církve"...
Váš dopis přátelům Jana-Pavla II. mne oslovil osobně, přímo,
konkrétně a dalo by se říci, že i hmatatelně: desítku let, jsem
zde konfrontován (a to věru každodenně) s hrůzami, které
způsobuje zbabělost, pokrytectví, strach, nevlídnost,
svatouškovství, prázdná modloslužba namísto skutečné Bohoslužby.
Kdybych Váš dopis nenalezl ve stovkách exemplářů vyrovnán na
stolku hned u vchodu do kostela, kde nepanuje nic jiného než
pohrdání, faleš a nenávist, pak bych zůstal zřejmě lhostejný k
tomuto patetickému, milému sice, ale lehce kýčovitému projevu
lásky a věrnosti Sv.Otci, zrovna tak, jako tisíce a miliony
lidí, kteří s církví katolickou nechtějí mít či nemají nic
společného. Ale že se tak stalo právě zde, ba dokonce ještě po
roce od prvního zveřejnění, rád bych se s Vámi podělil o
starosti, které máte. Jako správný "papeženec" (dřívější nadávka
Husitů na katolíky) nemohu jinak, než rovněž zvolat: Za
Wojtylou! Jenomže s láskou, s porozuměním druhému a ne s přáním
brzkého konce všem nepřátelům. Nepřátel se nelekejte, na
množství nehleďte - doporučují slova staré husitské písně. Držím
se jich a totéž doporučuji i Vám. Paranoidní strach, stihomam -
dnešní církvi rozhodně neprospívá. Naopak: potřeba Milosti,
důvěry ve vedení Duchem Svatým, toho je nám potřeba, nikoli
chorobného strachu a stranictví...
Že je dnešní "lidská" společnost nemocná, víme. Víme však i
proč tomu tak je? Počátky všech duševních chorob leží v
autocenzuře, jakékoli poruchy v komunikaci pak vedou k
patologickým stavům (týká se to všech orgánů těla, duše i celých
společností), které jsou v pozdějším stadiu již neléčitelné.
Nechceme-li, aby k tomuto "konečnému stadiu" došlo (a to je
tuším i Váš případ), pak si nutno položit otázku, zda
komunikujeme s tímto světem, s okolím, s vnitřním stavem duše, s
církví a lidskou společností tak, aby bylo zaručeno optimální
prokrvení oudů. Není-li tomu tak, pak tělo zahyne, bez ohledu na
to, co tímto tělem je. V nejhorším případě (nedej ó Bože!) by to
mohla být i sama církev, ale ta by už v takovémto případě nebyla
církví Boží, solí země, nýbrž pouze a jenom tou lidskou,
naprosto bezduchou a prázdnou ve svých projevech... Takovýchto
"církví" už tu bylo koneckonců habaděj...
S přáním všeho nejlepšího Váš dB* * *Saaldorf 19.9.97
Milý Danieli,
konečně se mi podařilo sepsat dopis regionálnímu biskupovi
Schwarzenböckovi, jehož kopii přikládám. Doufám, že s jeho
obsahem souhlasíš, ba co víc - že bude úspěšnější, než ten,
který jsem psal Tvému domovskému faráři - do dneška jsem nebyl
poctěn ani tou nejmenší odpovědí, ať už slovní, či psanou.
Doufejme tedy protentokrát ve více štěstí! Srdečně Tě zdraví
Kaspar
Kaspar Städele
Pfarrer von Unterstein
83471 Schönau am Königsee
Nejctěnější pane biskupe, milý Franzi,skrze lásku k duchovní hudbě, poznal jsem před lety také DanielaBrožáka. Velmi se angažuje v Evropské konferenci pořadatelů novéhudby a v jejím rámci chtěl uspořádat "Týden liturgické hudby"ve farnosti Saaldorf, čímž chtěl vyvolat k životu dlouhodobouzáležitost. Toto však narazilo na potíže s místním farářemHubertem Hinxlagem, který kostelík ve Steinbrünningu pro tutoaktivitu nechce dát k dispozici (přestože stojí již desetiletínaprosto nevyužit). Pan Brožák mě poprosil, abych v rámci svýchmožností pomohl přivést věc opět do pohybu. Těšilo by mě velmi,kdybych k tomu nějak mohl přispět. Měl bych také velkou radost,kdyby se tak stalo skrze Vaši blahovůli. Daniel Brožák je podlemého soudu pravý umělec s velmi vysokou inteligencí aneunavitelnou tvůrčí silou. Že umělci někdy nejsou tak zcelamanipulovatelní lidé, je Tobě i mně nejen na tomto příkladujasné - jsou ale velmi cenní a také v základu dobrochtějícílidé, jak jsem směl - k mému uspokojení - poznat skrze mé častékontakty s panem Brožákem. Bylo mi také potěšením poznatBrožákovy vynikající znalosti hudebního teoretika a skladatele ataké jeho mimořádné výkony jako sólového houslisty. Již častohrál v našem farním kostele během nedělních a slavnostníchbohoslužeb ve spolupráci s různými z mých zdejších hudebníků avždycky k nejvyšší spokojenosti těchto mých odborných sil, jakoži z mé strany - od účastníků bohoslužby jsem neslyšel žádnéstížnosti - ať už od místních, či od našich četnýchprázdninových hostů. Již šedesát let se zabývám duchovní hudboua půl století jsem aktivní jako zpěvák i instrumentalista vtomto, mně k srdci přirostlém poli, dokonce jsem se pokoušeljako seminarista v Arcibiskupském semináři během mých posledníchlet o soudobou kompozici liturgických zpěvů a jejich provedení(např. "O Heiland, reiß' die Himmel auf!"), a jsem tudíž velmikritický k tomu co slyším, ale Vás mohou ujistit: ani vBrožákových skladbách, či v jeho interpretaci, částečně vespolupráci s jeho žačkami, mne nic nerušilo. Shledávám panaBrožáka jako šťastného, nanejvýš obdarovaného muže, který sevždy dokáže vcítit do liturgického dění, jak to opakovaně pokázání, během obětování a komunia dokazuje. Mnoho z nás kněží mátěžkosti identifikovat se se světskou a duchovní hudbou bezpředsudků, právě když jde o hudbu moderní, protože toužíme poobvyklé, všeobecné lidské harmonii. Ale soudobá hudba je(alespoň jak já jí rozumím) výrazem daleké cesty disharmonie,klidu, i neklidné doby, často s bolestně shledávanýmidisonancemi. Tak si vysvětluji naši přinejmenším citovou obranuproti ní, obzvláště, když zazní při bohoslužbách. Něco je citověakceptovatelné, něco se nám zdá nepříliš vhodné a o něčem možnopochybovat, což jiní shledávají jako naprosto nepřípustné. Věřmi, milý Franzi, už léta hledám vnitřní přístup k soudobé hudbě- také mně se to daří jen částečně - u hudby pana Brožáka se mito daří. Je mi čím dál tím jasnější: nemůžeme žít věčně zbarokní a romantické hudby. Soudobá hudba je i v liturgiiotevřené čestné svědectví naší doby - a pravé umění kbudoucnosti se obracejících lidí je proti vkusu doby a masyvždycky pěkný kousek v předstihu a bylo také v minulýchstoletích mnohokrát neporozuměno, později však velmi. Z tohovyplývá: řekněme odvážné ANO soudobé hudbě, jejím skladatelům ainterpretům! Dávají nám - duchovním správcům - cenné nahlédnutído duší dnešních lidí, nechají nás zúčastnit se epochytvořícíchpremiér, vedou nás doslova k zažití nových plodů kultury, našíčasto drtící a potom rozčilené doby. Milý Franzi, řekneš: panBrožák z církve vystoupil a nemá už v ní žádného práva. Možná,že v Tobě vyvolal nepříznivý dojem. Řekl mi, že vystoupil nikoliz důvodů nevíry či lhostejnosti, nýbrž ze zlosti nadneschopností porozumět příkrým zamítnutím ze Tvé strany, popokusu o telefonní rozhovor, kterému předcházely různice smístním farářem. Pan Brožák vidí, že zašel příliš daleko, a žedíky své výrazné umělecké pýše vylil s vaničkou i dítě, tím, žev nanejvýš napjaté atmosféře už nerozlišil mezi člověkem (kterýmůže z nervového vyčerpání přepjatě reagovat) a oním svatýmspolečenstvím církve Kristovy, skrze kterou je všechna spásapřístupna, včetně jeho. Z tohoto důvodu Tě prosím, milý Franzi,tomuto nanejvýš obdařenému umělci opět otevřít nejen dveře keTvému srdci, (co se týče Tvého pastýřského vlivu), ale i dveřeke kostelíku ve Steinbrünningu. Cítí se být věřícím křesťanem amá vážnou vůli opět oficiálně náležet ke katolické církvi apřinést jí a jejím věřícím svou uměleckou práci. Umožniznovupřijetí do našeho církevního společenství jemu, iznovupřijetí Evropské Konference Nové Hudby, jejího odvětví novéliturgické hudby. Na mezinárodní rovině Ti poděkují. Nám všemspadne kámen ze srdce, když tento vytoužený i přáníhodný cílbude dosažen skrze Tvou ochotu, vstřícnost a Tvé příznivépůsobení na místního faráře. Za Tvou vstřícnost duchovníhosprávce i lidské snažení, srdečně děkující i zdravící, rovněžsrdečně,Tvůj Kaspar
Vážený pane faráři,
smutné, že komunikace tak vázne. Co bylo prosté a jednoduché
jako TÓN, zkomplikováno, zneuctěno, sníženo na banalitu šarvátek
naprosto nehodných bratrů v Kristu... dnes opět jste zranil,
není to poprvé a nepřekvapuje to. Od 5.9.1988, tedy už deset
let, žijete v domnění, že vše možno zamést pod koberec,
spláchnout do kanálu mlčení. Je to Váš koncept "pravdy" a soud
nepřísluší nikomu z lidí... Zajímavé ale, že sám k životu v
Pravdě naBádáte (nejste sám) a všechna Vaše kázání počínají
vzýváním Ducha. Skvělá a závažná věc. Všechny hříchy mohou být
odpuštěny, rouhání se Duchu nikoli... Za deset let bohapustého
šikanování jsem Vám konec konců nesmírně vděčen. Naučil jsem se
tomu, že ne vše co se třpytí je zlato, tomu, že nejvíce zla
nenávisti a násilí šíří skrytá i zjevná nedůvěra, pohodlí,
trapná touha po moci. Cítíte se být "dobrým pastýřem" - budiž.
Převedeno v rovinu každodenního: smíte rozšiřovat FÁMY a bludy,
jde jen a jen o Vaši "věrohodnost"... Mlčení však NENÍ odpovědí,
je pouze výrazem cynické lhostejnosti, pohrdání a nekulturního
analfabetismu. Kdybyste se omezil pouze na něj, měl bych
pochopení, ale kolují zde pomluvy a fámy - a vím, kdo je jejich
strůjcem...
Hranice "mezi národy", jak onehdá téměř výsměšně stálo na
plakátu z roku 1987 zobrazujícím Salzach co by "dělící" řeku
zrušeny, přišlo Vám to líto a tak jste stvořil nové. Co tím
chcete dokázat? Zatím se zdá, že vyhráváte. Zatím. Ale všem dnům
není dosud konec. Věřím v Církev Svatou, Všeobecnou,
Univerzální. Věřím v její schopnost VNÍMAT podstatné, v její
ochotu přiblížit se Božskému, dokonalému a nanejvýš Lidskému.
Bičujte si jak chcete. Z Krista to není. Byl bych Vám nesmírně
vděčen, kdybyste dokázal odpovědět na dopis psaný před deseti
lety. Chrám Páně ve Steinbrünningu dodnes zeje prázdnotou.
Vyhrál jste, zničil, zlikvidoval. Nestačí Vám to ke
spokojenosti? Zalíbil jste se přeci TAK mnohým! Ale vše má svou
tečku. Chápu, že si přejete, abych (odtud) "zmizel", abych (tu)
"nebyl". Nejste první, ani poslední. I tak chutnají Velikonoční
Svátky... Ale nebude to trvat dlouho, pár dní a svět se změní.
Ne všichni, kteří mají oči a uši, vidí či slyší. Naopak: zdá se
být příznačným pro tuto dobu, všemožně zajistit, aby viděli
spíše slepí a chromým umožněno už i létat v levitacích KRÁSNA.
Zrada, opuštění, honba za "štěstím a jistotou" se stala
zbožností. Tisíce ba milióny jdou v těchto šlépějích. Žije se
"pragmaticky", bez vášně a Láska prodávána za bakšiš. V době
digitálních zázraků, Lidské mrtvo, zcela. Po vraždách neteče už
ani krev. Stačí tiché pohrdání... S kvaternionem zobrazujícím
umučení a vzkříšení našeho Pána se možno setkat v průběhu každé
liturgie. Ne tedy "jen" při oslavách Velikonočních. Soudobá
hudba přestala existovat. Zní než šlágry, hity, popy, techna,
trapné muzeálnosti, slaboduchý "folklór". Zdegenerované nazýváno
"klasikou" zrovna tak, jako drogy falešné religiozity: gigapius
jakýsi či hyperspratek plný pohrdání: "meide politik und Streit,
pflege die Gemütlichkeit"...
A oheň Ducha?
Předbíhám?
Cožpak tu není?
Ne, nejsem prorokem
jsem "pouhým" realistou
a dokonce už ani to ne...
Každé ráno za úsvitu (a obzvláště tehdy, když se obloha rozhrne
jako závěs, však znáte ty malby co se tu objevují na nebi plus
panorama hor) do mne vjíždí ochota vydržet cokoli, všechny Vaše
ústrky, jidášský výsměch a pohrdání, protože není dozajista
možné, aby to vše bylo zcela nadarmo a zbytečně. Na Vašem místě
mohl být kdokoli jiný... nejsem vybíravý... svědomí nemáte
žádné...
Smutné. Na druhé straně mám radost, že Vaše NEIN UND AMEN už
dnes přináší plody - a navíc: Máte charakter! Jaký? - to je jiná
věc, ale v každém případě to není beztvaré Bahno... Udělal jste
to chytře: nastavil zrcadlo, vztyčil jeden z dalších křížů...
ne, nezlobím se a nepovažuji Vás ani za nepřítele...
Váš dB, 8.4.98
Vaše Excelence,nerad chodím kolem horké kaše. Před třemi měsíci jste dostaldopis od Vašeho "kolegy", kněze K.S, na který jste nereagoval.Deset let jste měl dostatek příležitosti k tomu, abyste zvážilsvůj postoj k sektě, která se považuje za "katolickou", to najedné straně - a na straně druhé: ke kulturní události, kterouse tato sekta snaží zlikvidovat a sprovodit ze světa. Nebyl naVás činěn žádný nátlak ani "zvenčí", natožpak "zevnitř"církve...Zákaz Týdne Liturgické Hudby v Bavorském Steinbrünningu dodnesbezdůvodně TRVÁ, s Vaším "požehnáním". V celém okolí se množíneonacismus, xenofobie, jsou vypalovány domy, stodoly, pořádányrepublikánské slety za hutné policejní asistence, nevinnýmhudebníkům házeny bomby do bytu, ministr vnitra osobně přijíždí,aby uklidnil populaci o tom, že "bude zajištěna bezpečnost"etc., zatímco kostelík ve Steinbrünningu, ač právě skvělerenovován, zeje prázdnotou, smuten, opuštěn a v podstatě bezúčelu...V roce 1987, tedy před deseti lety, kdy se tento, kdysi takúspěšný, Liturgický Týden ještě konat směl, zněla píseň jiná:mluvilo se o "otevřenosti srdce k novému", o "kulturnípokladnici", byl přítomen rozhlas i televize. Hodilo se to.Hranice, které tehdy ještě dělily Evropu, jakoby již skoroneexistovaly, což se o pár měsíců později stalo i politickouskutečností ...A dnes? Namísto hranic z ostnatých drátů a zdí z betonu, ostny vsrdcích, beton v mozcích. Zákaz za zákazem. Ve Vašem cynismu Vásnezajímají ani petice kněží, natožpak "laiků". Osoba, "která prývše způsobuje", a která (jak i Vám jistě neušlo) patří spíše"před koncil" (či přinejmenším do ústavu pro choromyslné) mádodnes plnou podporu nejen Vaší, nýbrž i celého ordinariátu, očemž svědčí i výsledek zasedání "inkvizičního aparátu", dne15.6.94. Zde nejde o žádný "nahodilý přehmat" či "Einzelfall",jak se snažíte namluvit, nýbrž o cílevědomý úder protiKulturnímu, právnímu a sociálnímu státu, kterým Bavorsko bezpochyb je. Jednání byl osobně přítomen i kardinál Wetter a dnesjiž historický dokument je podepsán generálním vikářemDr.R.Simonem (GV-Nr.5014/94/RS E-6055).Jak Vám osobně, tak mnichovskému ordinariátu je naprostolhostejno, že o této nesmyslné a krajně nekulturní likvidaci víjak Bayerische Staatskanzlei (Dr.Edmund Stoiber), takBundespresident Roman Herzog, jak Apoštolský Nuncius v Německu(Msgr.Lájoš Kada), tak Sv.Otec Jan-Pavel II, jehož autority seVáš "Schützling", Pfr.Hubert Hixlage, dnes a denně, poněkudtrapně a s naivní "zbožností zneuznaného světce" dovolává. Jakjistě Víte, dal Sv.Otec už mnohokrát a nepokrytě najevo,naposledy letos v Paříži, že stojí na straně věru KATOLICKYsmýšlejícího mládí a nikoli na straně byrokratismem zkorumpovanémašinérie "německé" církve...Tradice je bezesporu úžasná věc, ale pravou kulturou začne býtteprve tehdy, když nešlape po tradicích a kulturách jiných. I jápocházím ze země, kde kvalitní liturgická hudba byla "vždydoma". Bez české emigrace si lze vývoj evropské hudební tradicejen stěží představit. Srdečně Vás tímto - a to velmi OTEVŘENĚ -prosím, abyste bez pýchy a zbabělosti před "psychoterorem avydíráním" Váš poněkud nedomyšlený, souhlasný postoj k likvidaciLiturgického Týdne znovu zvážil a vzchopil se alespoň k udáníDůVODů Vašeho zákazu, když už ne k podpoře této vyjímečnědůležité, nanejvýš ozdravující, nadnárodní akce...Pokorně, nicméně s odvahou, která Vám bezesporu chybíDaniel B r o ž á kSteinbrünniger Woche der Liturgischen Musik1987-97, D-83416 Saaldorf
nevím, kdy se dostaneme k vážné diskusi, já jsem zde v Olomouci
už jen příležitostně a asi čím dál tím méně (co bych tu dělal?)
a Vy jste časově zaneprázdněn tak, že z deseti pokusů o setkání
vyjdou dva, letmé, zdvořilostní. Připadám si tu jako ve vězení a
navíc padla slova "církev není holubník"... Dříve než otud opět
"odletím" - a si to bude na hodně dlouho, pár slov k dopisu
ctihodné sestře (doufám, že jí byl předán), resp. k Vaší
neschopnosti zjednat jasno v základní otázce: má dopis pravdu?
Obávám se, že ano, ne proto, že jsem jeho autorem, ale proto, že
se zde každodenně přesvědčuji o klerofašistických praktikách,
které si pomalu ale jistě razí cestu napříč Evropou. Začíná to
vždy nenápadně: zákazem toho či onoho projektu, lhostejností,
strachem, přílišnými obavami. Škoda. Namísto dodání odvahy, jste
mi dnes vzal poslední naději. Nedělám si iluze, věc se dá
spočítat na prstech jedné ruky a netřeba mít žádnou velkou víru
či představivost, chce-li si člověk uvědomit kam cesta
autocenzury vede. Ke zploštění, k prázdnému formalismu bez
fantazie, k pseudospolečenství, k rádobyzbožnosti. Dopis
kardinálu Vlkovi je už vlastně jen pouhou poslední tečkou.
Přijde-li odpověď (o čem pochybuji) rád Vám poskytnu její kopii.
Zatím, vše nutno brát tak, že žádná nepřišla (od 5.ledna 1997
uplynul skoro rok) neonacistické trendy zesílily a já musím
konstatovat, že mě "naše" církev nechala na holičkách, ba co
víc, byl přidán kámen, zvětšen kříž v podobě událostí "doma",
kde se cítím být téměř až vetřelcem. Nevadí. Na podstatě věci to
nemění nic. Syn člověka nemá kde by hlavu složil. Rafaela a Vy
ano. Nechápete, že zde vůbec již nejde ani o mou hudbu a i
kdyby, že je nanejvýš nevhodné a urážející (nikoli mne, nýbrž
princip kreativního, duchovního snažení) chtít, muset vše
"slyšet předem"? To snad jako věřící člověk nemůžete myslet
vážně! Nikde ve světě jsem se tolik nespálil, jako "doma".
Děkuji Vám. Nemyslím to ironicky. Děkuji, opět beze špetky i té
nejmenší ironie sáldorfskému faráři, který mi dal pocítit, že
dnešní liturgická hudba asi doopravdy JE něčím mocným (přiznám
se, že i já jsem ji dříve bral jako pouhé "zušlechtění"
bohoslužby), když z ní máte takový strach. Víte jaké je to pro
mne ulehčení mých sociologických studií, když vidím, že mezi
Vaším postojem a postojem jakéhosi prušáckého oficíra v rouše
kněžském není vlastně rozdílu, vyjma snad toho, že on řve a Vy
ne? Konec konců je to do nebe volající i špitem. Dobře si dopis
kardinálovi přečtěte. Je určen i Vám, všem, které
reprezentujete.
To, co si dovolil děkan Říha v Kroměříži či "Vaše" sestra
Rafaela, nejsou ojedinělé případy. Jsou to sice (do jisté míry)
výjimky, ale jen potvrzují pravidlo: s kulturou a se skutečným,
přítomným, nezcizeným a pravým životem v Duchu Kristovy radosti,
lásky a společenství, ani s církví takovéto chování nic
společného nemá. Uzurpování a Kristus, nesvoboda a tvůrčí
princip jaksi nemají nic společného. Milovat se v poutech,
nelze. A milovat v poutech? To je něco úplně jiného...
Přeji Vám všem, mnoho radosti ze svobody. Kéž by se Svatý
Kopeček stal doopravdy "holubníkem" Ducha a radosti, pravdy,
vzájemné pospolitosti s pocitem skutečného domova.
dB,16.11.97
mlčet k jakémukoli zločinu, tedy i ke "konečnému řešeníSteinbrünningské otázky", znamená stát se spoluviníkem,spolupachatelem. Jsou zločiny, které nemohou, ba nesmějí býtnikdy promlčeny. V roce 1987 se konal v malé vesničce poblížSalzburgu světoznámý festival soudobé liturgické hudby.Mnichovský ordinariát nejen že nevzal tuto (dnes již takojediněle vzácnou) iniciativu na vědomí, nýbrž ji i přípisemGV-Nr.5014/94/RS E-Nr.6055 bezdůvodně zakázal.Prvních pět let jsem to bral "sportovně", komponoval jsem klidnědál, snažil se odpovědět hudbou. Ale nepomohlo to. V posledníchletech se mi svírá nejen umělecké, ale i lidské hrdlo... Nechcise stát spolupachatelem jedné z největších genocid tohotostoletí, vyhlazení tzv.vážné hudby, tak, jak jsme jí dnes adenně svědky. Někteří tuto událost už ani nevnímají. Zvykli si,že z radia zní drek a nic jiného už ani nepotřebují. Zde nejde onějakého "venkovského faráře", který si prostě postavil hlavu,zde jde o systematický konglomerát demonstrace moci mnichovskéhoordinariátu, o systematické zastrašování a rafinovaná, téměřnedokazatelná mučení, pod pláštíkem lidové 'zbožnosti', která sižádá své...Je pořád ještě lépe vše "přejít" trpělivým a křesťanskýmmlčením? Jak dlouho ještě? Až bude vypáleno ještě více domů a ažbitky mezi skinheady a cikány budou na denním pořádku? Zdeopravdu nepomohou žádná "ideová prohlášení" kardinála Ratzingerao "soli země"; v podstatě je nosí v sobě každý křesťan - anemá-li je uvnitř své duše, pak je pro něj církev pouhou"partají", jen jakousi politickou stranou a ničím více."Bavorská církev", alias "the Church of Saaldorf" mou církvínikdy nebyl a nebude! Biskup Schwarzenböck mi zakázal o tétověci mluvit. Ale to neměl dělat...Vážený pane Kardinále,chci věřit tomu, že nepřejdete tyto řádky mlčením, které byopravdu znamenalo než spoluúčast na neobarbarských jevech vcírkvi...Daniel BrožákD-83416 Saaldorf
na světě je mnoho míst, kde hlásáno Slovo Boží, jedním z nich je
Chrám Páně na sv.Kopečku, kde působí i ctihodná sestra Rafaela,
dobrotivá, milá, otevřená, přístupná každé duši, všem poutníkům,
neboť (jak známo - ačkoli nikoli jen proto) jde o poutní místo,
kam se utíkají (podobně jako do Maria-Plain, Maria-Zell,
Maria-Bühel etc. etc.) tisíce - a dnes již snad desetitisíce
poutníků na této zemi, těch, kterým nejen lidská společnost,
nýbrž i sama církev Svatá způsobila ona nepochopitelná příkoří,
nad nimiž zůstává lidský rozum stát, takže než "pouhá" dimenze
Milosti a víry je schopna je překonat...
Nikoli tedy náhodou povýšil Sv.Otec Jan-Pavel II. i toto věru
posvátné místo a poctil je svou návštěvou, ze které dodnes tato
arcidiecéze žije a zdá se, že i sestra Rafaela, vědoma si svých
povinností, vykonává pečlivě a zbožně svůj ouřad, tj. s láskou a
ochotou přijímá kolemjdoucí hudebníky po vzoru Sv.Cecilie, žehná
jim bičem svého pohrdání a výsměchu, vždy připravena hájit
hnízdo pravěkého cynismu, středověkého tmářství, huhilismu
hluchoty (byť i k právě znějícímu slovu od oltáře), zkrátka
všeho toho, čeho byla církev již v dějinách schopna, pod
pláštíkem pokryteckého zadostiučinění spravedlnosti v hroší
kůži...
Jímá mne děs a hrůza, když vidím kolik se toho dnešní církev (ve
svém až do nebe pyšném rituálu moci) naučila od svých
"předchůdců", rozuměj od pseudokomunistických mocipánů: stupidně
sveřepou hrubost, oslizle falešnou laskavost horší nelaskavosti,
intrikářství, byrokratické praktiky, neúctu k darům Ducha,
bigotní omezenost či strachem motivovanou neschopnost vidět a
slyšet samo poselství Ježíše Krista, nemluvě o jakékoli další
transcendenci...
Kdybych nevěděl, že je tomu jinde jinak, přijal bych za vlastní
onen tak široce rozšířený názor, že kriminální dějiny katolické
církve dosud neskončily - a tím by byla věc odbyta. Jenomže ono
je tomu opravdu a skutečně jinde jinak! Lidé se již mají rádi,
snaží si porozumět, neplivou po sobě, nepohrdají. To vše je
včerejší, neúnosné, neosvědčilo se to jako skutečný modus
vivendi, patří to (jako naprosto nepraktické a krajně nerozumné)
minulosti. To skutečně dnešní (a to se týká nejen hudby) má
název spontaneita, radost z darů, blízkost, láska, společenství,
tedy skutečná Bohoslužba, služba Bohu, Bohu-služba, zatímco
odcizení, chlad a nenávist všeho druhu i cynický výsměch,
neúčast na aktuálním (a tím je i nevnímání právě přítomné osoby
či situace) má již, naštěstí, definitivně odzvoněno...
Vrátil jsem se domů, krásný pocit, ale nalezl zde spoušť,
naladil tedy svou violu co možno nejhlouběji - a - nepomohlo to.
Pokora už neznamená vůbec nic, důležitá je pýcha. Namísto odvahy
k novému, strach. Tatáž církev, ta, která v době útlaku byla
pilířem naděje a humanity, stala se nositelkou laciného úspěchu,
stačí jí aplaus množství, droga úspěchu povrchního a brutálního.
Byl jsem vyhozen z pěti "Bohoslužeb" aniž jsem zahrál první
notu, nevadí, hřeje to a dokonce vím proč...
Daniel B r o ž á k, hudební skladatel
c/o Církevní konzervatoř v Kroměříži
31.8.1997
PS: kdesi se tomu říká "do vlastního přišel a vlastní ho
nepřijali"...
Ne, vyhýbat se darům Hudby, rozumné není...
Po počáteční velké decimě (a1-cis3 na houslích, d1-fis2 na viole) sestupuje SR, deklamačním stylem, velmi pomalu, vždy jen jeden hlas -1, ostatní zadrženy, když dosaženo zhruba klesnutí o velkou tercii (-4) od výchozího bodu alespoň v jednoum z hlasů, pak kánonicky nastupují další hlasy, které se vyhýbají oktávám a unisonům. Počet nástrojů i hlasů ad lib. Varhany nastupují až po notné chvíli, kdy již ustáleno téměř pravidelně se měnící harmonické spektrum ve vrchních hlasech - a to hlubokým, jemným pedálem, quasi celé noty, velmi statické, triton směrem vzhůru C - Fis (opakovat ad lib) a pak vždy o půltón výše, žádné velké změny, je to spíše pravidelné ostinato (maximum pět půltónových transpozic směrem vzhůru - t.j. všech dvanáct tónů) zatímco všechny vrchní nástroje klesají po půltónech dolů až k nejhlubšímu možnému tritonu (as-d na houslích, des-g na viole či čelu) a zakončeno kvintou... Nástroje nemusí končit společně. Dle hudebního napětí a expresivní dynamiky střídané s klidnou plochou, či nepřetržité gradace až do fortissima (či naopak z fortissima do pianissima) může jít o kompozici relativně delší a hodí se pro offertorio (anebo i kommunio zároveň, dle liturgických požadavků)...
chrchel, sopl, sokl... a jde-li o cestu Nikam, nemusím být a nechci být u toho, dá rozum liturgie odvážných má nepatrnou šanci na přežití vypadá to s ní bledě její pokora nebezpečným jevem zbytek se popírá... liturgické TICHO zraňováno falešným a plytkým výjimečné znesvěceno (kolikrát to ještě musím opakovat) přitakáno hnusu pohodlí prosté až příliš sprosté samota jedněch výsměch druhých perfektně maskovaný... že by se v dějinách cosi opakovalo ? - to se mi nechce věřit... cožpak už se někdy stalo, že by arogantní moc a zloba natrvalo zvítězila nad dobrem krásou a uměním ? břídilství genocid dodnes aktuálním tak jako kupčení s kýčem ale to není vše to není to nejhorší to nejhorší teprve přijde... radovánky nekrofilního muzeální "hudba" křepčení bezduchého... byla odstraněna z koncertních síní, z kostelů a radiových stanic stala se nepohodlnou nebyla "pflegeleicht" nebyla prodejnou vždy mluvila pravdu za všech totalit trnem v oku prolhaným a "mocným" tohoto světa dnes prakticky neexistuje zdánlivě obratně umlčena těmi, kterým šlo o nejbanálnější z babánovitého - souhlas a nadšení masy kvantita nad kvalitou... výjimečné znesvěceno Gebrauchware, Werbekraft, sonst gar nichts - týká se to i lidí ? když pochopové brutálně unesli jedno z mých "mimin" pochopil jsem "ekumenismus v praxi" a kdyby mi to někdo vyprávěl, řekl bych že kecá... ale už se stalo, bída bídoucí, hotový středověk trapné... lhala a může si za to sama nebude jindy, jinde, jinak... co to jen do ní vjelo ? ďábel snad ? - cožpak v něj věřím ? jasné, že v knize Života nejsou a nebudou snílkové, hamouni a tvrdohlaví tupci kozlice a kozlové, debílkové bez účtu s Pánem ošklivci bez půvabu suchopáři, šlapšvancové a pravověrní aršloci (genius loci) z dějin tisíciletí bohapustý horor deziluze miliónů sračkovité bláto bezcharakternost lhostejnosti a uzurpátorství všeho druhu jinak nic... to co se stalo, muselo se stát "zhmotnilo" se pouze to, o čem přemýšlím dnem i nocí je smutno a bolest se vysmívá do xichtu páč i zkurvení má mnoho forem a nejdůležitější z nich je AUTOCENZURA, počátek všech patologií... paleček dolů a je to... sooft schon gesagt vše možno zamést pod koberec no problem at all paleček dolů a je to... ne, "ad acta" nehodlám založit nic z toho co se stalo za posledních deset let... je zde stále Nové a nedá se to ukojit lacinými žvásty chápu jde o beznadějný boj nerovný až příliš mnoho spících a přesto hlučných mrtvol soudobá Hudba do Chrámu Páně nesmí - a je to ze strachu z pýchy gigapius zatleskal "triste e consolamente"... směšné bráno vážně, vážné zesměšňováno.... i darované možno ukrást... ke konci blízko paruka honosné znání snaha zredukovat do debilit prázdnoty a odcizení... umělec hovnem požehnání zradě zbývá než chrchel jako odpověď kdybych žil jinde nevnímal bych to tolik co zmohu tam kde nesmím a musím zároveň ? paleček dolů a je to... všade doma, "doma" nejmíň a v roli návštěvníka této planety a nutno než opakovat: žijeme v netvůrčí době... namísto komunia Khomeni vše podřízeno vkusu masy tak jako Bavorsko-České přátelství úžasná věc a když se mě ptají proč se nevrátím domů připadá mi to jako výzva z let sedmdesátých "když se Vám u nás nelíbí, tak proč nejdete jinam"? - a kam tedy? nejsou to složité věci spíš prosté co u nás odnesou propíchnuté pneumatiky u auta s německou značkou zde zakázaný festival těžko říct co je horší... v kajutách "privátního nebe" život pouhou fraškou planý sen o ekumenismu či o sloučení "všech náboženství" čili: jen jeden Bůh, poněkud krutý, vím komuniem Khomeni, nic z Komenského a fundamentalistický ustrašenyzmus vlastně vším pyšné se bije s neortodoxní odvahou... a ti co chtěli nemohou a ti co mohou - nesmí - zbabělost má na tisíce tváří už ani výsměch to není už ani samota ne a opovržení spíše plavé bestie... ostuda za ostudou sloni v porcelánu a dětinská negramotnost, kterou nelze omluvit... * kdysi jsem psávával poezii o Hudbě popisovala její jevy jako zjevení (později zkurvení) a hemžilo se to tam "legáty, rytmy a liniemi" "hmotami zvuků" popisem choroby zvané vnitřní slyšení pak mě to přešlo stačil mi optimismus tvaru souvstažností zrodila se radost a po ní samet horší to bylo s intelektuály a jejich kydy: zajetí, fixace, svoboda, "komunikační šum" miloval jsem snad tak málo? šlo mi jen o vlastní kůži? dluh rodné zemi jsem (doufám) splatil pro otčinu pouhej "papeženec" zasranej emigrant a pak setkáním s kostlivcem H.H. alias gigapius H.H.H.H. Klerofašismus je silné slovo a celý se třesu, když ho vyslovuji. Mám k tomu hned několik důvodů: je nebezpečný, dokáže zblbnout masy lidí, je schopen zúžit horizonty Bytí na minimum, dokáže překrucovat, naparovat se či cynicky lhostejně ignorovat - sebe sama, příkoří páchaná na jiných... s perverzitou snad jen jemu vlastní, dokáže obrátit naruby téměř vše, má mnoho forem, podobá se stonožce, objímá vše a zuří, když se mu to nepodaří... a holedbá se rozumem, objektivní realitou... byť i pod pláštíkem lidové zbožnosti která není ničím jiným, než setrvačnosti odplaty za hříchy minulých generací lže si do vlastní kapsy i břicha jeho svědomí přestalo existovat... i k záměrné likvidaci evropské hudební tradice je potřeba odvahy je to spíše profánní drzost hyperspratkova ale nechme to (pro tuto chvíli) tak jde o dokonalý zločin nedokazatelný hříchem vše co není dostatečně zajištěno a pojištěno předem nejlépe "s hůry" a na dostatečně velkou sumu, dá rozum aby při ztrátě nedošlo ke ztrátám... Ó, jaká logika! všeobecné zkurvení neurčito opar nevzkříšení konglomerát hnusu a násilí vše "skromné" a "nabízející" respektive podbízející se jinak kulové paleček dolů a je to... zlovůle? - jak jinak! liturgie moci zachází s kulturními statky jako s melanomem, s nádorem trapná rivalita dává zapomenout na společný domov deptá zvratky dosud nezrozeného jinými slovy: kdo není s námi, je proti nám... a zapamatuj si to blbče už jednou pro vždy (mluvím k sobě, smím tedy, alespoň doufám) že kámen zavržený kamenem úhelným liturgie není MODLOSLUŽBOU mrtvým totémem je s ní tak pouze zacházeno služebnice služebníků božích NENÍ děvkou prodejnou když dává rozluštit tajemství doby pomáhá uchopit transcendenci Bytí kterou z větší části už nechápeme... církvi na přelomu tohoto tisíciletí se podařilo téměř nemožné odduchovnit tvůrčí potenciál Ducha Svatého zbyly než střepy trapné hnusno, skřeky, prázdný kýč už kvůli tomu netrpím vidím než zmoklé slepice a zapařené tchoře v nedýchatelném zasmrádlu a opět Šábes (12.12.1998) předvánoční výspa sterility zvané "advent" řečí chromá hluchota šlapšvanceraj, aršlocheraj v dívčí i "mužné" podobě tudíž pod-obojí obojek zuřivých psů maskován všelijak LITURGIE ZBABĚLÝCH doma téměř všade dominuje slepotou "nechtěnou", dá rozum přihlížející pouze... vpodstatě už nejde o nic... cynický výsměch kredem slaboduchá naivita "přikázáním" hospodské kecy "zbožností" zjednodušeno eliminováno zminimalizováno "askeze duchovního bohatství" (chcete-li) vše nevhod NIC není vhod vše vyřčeno jinak než mělo být na špatném místě v nevhodnou dobu hudební avantgarda NULOVÁ čili kulové HOVNO in the middle of Nowhere - ó, jak bojácný je prostý lid ! genocida na plné obrátky zbabělost modem vivendi odvaha hříchem všade onen pivní tácek s buřtem v ruce před mešitami kýčů na poutním místě... Cukrohrady Magie světy se nesetkaly škoda a vše mizí do zelené mlhy bermudský trojúhelník paleček dolů a je to... s elegantní ignorací dojdeš nejdál... zbytek nesmysl... dobrovolná omezenost autocenzura bigotní zájmy nenávist k cizímu a babrají se v tom jakoby to věda byla údajně prý "Nový Zákon" ve skutečnosti žit než ten starý oko za oko, zub za zub... paruky, pudr k posrání... konec století hra na konec nic nového a kdesi na zdi (dá rozum že v hospodě) božský Kléma a nad ním Husák tady i tam prázdno po hastrmanech zbyla než prolhanost zkurvení pornologie a srdce zlenivěla... cílem beztvaré plenky včas přebalit a chrochtají blahem když zavrženo ne, Hudba neztratila nic ze své tonality... jen tonikality už tu není a nebude 1 - půltón, kontinuo, vzájemné vše, příčina temperování... 2 - celotónová škála, gigantické zjasnění Debussyho, polovina systému, jakési "rozdvojení", úžas nezvyklého, čistota a pokorná odvaha k novému, dosud "neslýchanému"... a Wagner to po Bachovi už nebyl... 3 - zmenšené akordy, deprese, chmury, prapůvod ignorace tritonu... 4 - velká tercie, pravá dominanta hudby, přerod k novému cítění, zjasněné světy)... 5 - progrese známé každému varhaníkovi, kruh do nekonečna jdoucí CHORÁL VZKŘÍŠENÉHO... Kvarta i kvinta zároveň... 6 - zdánlivý ďábel, ve skutečnosti Pramen Světla dosud neznámého... (hudební prostor intervalových tónin, který mi bylo dáno definovat v roce 1977, je výběrem tří (t.j. poloviny) ze šesti možných intervalů temperovaného systému. Dvanáctitónový systém je symetrickým a nutno zachovat tuto jedinou známou objektivitu, nechceme-li mást subjektivním. Intervaly 1-6 (t.j.půltón (1), celý tón (2), malá tercie (3), velká tercie (4), kvarta (5) a tritón (6)) tvoří základ, ostatní intervaly, inverze 7-11 (t.j. kvinta (7 půltónů), malá sexta (8), velká sexta (9), septimy (10,11) či oktáva (12)) a extenze (13,14,15 etc.) nejsou z hlediska hudebně teoretického podstatou definování vícezvuků (např..c-e-g = 4+3 směrem vzhůru a všechny ostatní derivace, obraty, extenze a "instrumentační triky" nehrají, z harmonického hlediska žádnou roli). To se týká i harmonických spojů, které nutno chápat rovněž intervalově a nikoli na podkladě stupňů škály, která jak známo v dodekafonické, dvanáctitónové, seriální či jakkoli jinak atonikální hudbě prostě již neexistuje)... - a tvar ?!? ptáci to mají snazší nedeptá je fialový hnus neupřímnost, chorobná ctižádostivost neví nic o upírech duchovního, o chatrných cárech minulého o kožených kalhotách v nichž obsažena definice totálního zblbnutí (tentýž princip (princip symetrie), nikoli překvapivě, obsažen i v koncepci hudebního Času, tak, jak se vyklubala z praktického vývoje dějin hudby: kde archetyp Statický (S), kinetický (K) a rytmický (R) tvoří základní triádu "harmonie, melodie a rytmu", přičemž S stojí v protikladu s komplementem KR, K "protiřečí" SR a proti rytmu (R) stojí staticko-kinetické (SK) a naopak: SK-R, SR-K, KR-S, ba co víc: lze koncipovat jemné nuance jako SK-K-S proti R-SR-KR etc. Intervalové, terciální "barvy" hudebního časo-prostoru ukázaly svou platnost i zde. Tato zdánlivě složitá, ve své podstatě však velmi jednoduchá teorie komplementárních kontrastů vždy umožňovala a dodnes umožňuje plastickou řeč hudby, její výrazové schopnosti, její harmonii a rovnováhu i tehdy, kdy opuštěn systém tonikálních center a navíc se týká všech hudebních jevů bez výjimky, včetně hudby konkrétní, elektronické a computerové, kde mnozí dosud nechápu, k jak jednoduchému principu jsme překvapivě došli: Poezie, filozofie, na dokonce theologie, současná fyzikální i hudební věda se zde slučuje v jedno: S - Otec, K - Syn, R - Svatý. To není zas jedna z dalších "záhad metafyziky", nýbrž pouhá praxe. Popis základních hudebních tvarů je prostý: S, statika neobsahuje nic rytmického, pohyb omezen na minimum. Klid či víření "allegrového" K, kinetika, pohyb tzv."melodie" (kterou může být i glissando), žádný rytmus, nic statického, artikulace nepravidelná, "tekutá", zřetelný směr pohybu, tvary klesající, stoupající, cesty k vrcholu a zpět, sestup k nejnižšímu a návrat, sinusovky obou typů, tj. nejdříve důl, pak vrchol či obráceně... R, rytmický archetyp nepravidelného, vše na rastru pulsů, kterým buď "přitakáváno", či odporováno, tradice evropské hudby... - a tak, jako interval leží na spojnici mezi dvěma tóny, skutečné Hudební tvary, jak dokazuje praxe, možno nalézt pouze na spojnici mezi dvěma strukturálními archetypy. Není možno, aby existovalo "čisté" S, K či R. Statika, ať je jakákoli, jakkoli ustrojena, má vždy v sobě příchuť pohybu či rytmu a naopak: jakýkoli rytmus je zároveň i pohybem kinetickým (tónové výšky) či bývá zplošťován nevyhnutelným opakováním. Melodie, kinetika a pohyb se bez rytmu rovněž neobejde. Kouzlo Hudebního časoprostoru je v tom (a to je poznatek opravdu filozofický), že kombinacemi intervalového prostoru a rytmického členění času, vzniká dimenze třetí, která je nejen mystickou, nýbrž je i reálným obsahem, oslovujícím každého "kdo má uši ke slyšení". Není to "průchozí kanál", tunel, kulisa, nýbrž skutečný, Bytí modelující DĚJ, tvůrčí čin, a kdo nemá dostatek odvahy k tomu, aby se nechal modelovat Ideou skladby i v těch nejmenších detailech hudebního řemesla, nezbývá než doporučit, aby komponování raději zanechal dřív, než s tím začal)... psychický softwér však dosud chybí pouhá půlnoc existují jistá Tabu to, o čem se mluvit nesmí co překračuje rámec tzv."reality"... co bude dál nevím a kdybych to věděl - bylo by to snazší ? "Katolický" klerofašismus na cosi zapomněl... zradil... obelhávání či alibicionismus už nic nenahradí... odvážné se realizuje těžko (čím odvážnější, tím hůře realizovatelné)... zbyla než církev dětských zahrádek bábovičky Bavorsko-České přátelství... nesubstanční "atheismus" fundamentalistický ustrašenyzmus pyšného umění ničím důležitým stačí břídilství pragmatismus doby teror vymývání mozků... bytí zredukováno na vydírání na nečas trhovců zbyly než kroky a tóny pro nikoho sicut erat in principio... zvuk hračkou sračkou odvarem fekálie ponravou kříž ničím droga vším veřejné pokrytectví barbarství zbožných mrtvol a smradlavá teplíčka zatuchlého kde odvaha nulová zatímco nehorázná pýcha... upíjím z láhve prohry chléb okoral blátivé neurčito... "Gott soll gerne in ein Gotteshaus gehen, das die Menschen gebaut haben, um ihm dort zu begegnen. Gott ist ein Schöpfer; wenn der Mensch seine Funktion als Ebenbild Gottes erfühlen will, muß er auch schöpferisch sein. Der Mensch nähert sich Gott durch Kreativität" (F.Hundertwasser,1987) alias: "Nechte trávu klidně růst a zjistíte, jak nádherná je rozkvetlá letní louka. Nezapomínejte, že neexistuje žádný plevel, nýbrž jenom divoce rostoucí byliny jako kopřiva nebo bodlák, které poskytují motýlům drahocennou potravu a slepýšům úkryt. Nehrajte si na Stvořitele tím, že byste stříhali živé ploty, stromy nebo keře, a tak jim předepisovali, jak mají růst"... (paní R.S.) - jinak dekadentní slaboduchost a PROFANEITA se stala jednoznačnou odpovědí na problém doby "umění" zvratků zbabělost namyšlená pýcha v protikladu s tím, čeho žádá LITURGIE... ROMA versus AMOR zneváženo i nesvětější ne, Hudba není pouhou kulisou a liturgie třetího tisíciletí to bude mít těžké nebude pouhých "vánků ducha" - bude vichřic bez kondomů sterility cenzura zrušena páč Milost přichází pouze k pokorným a k ochotným PŘIJMOUT touhu po Kristu nezviklá nic vnějšího povrchního obejde všechna znechuceni vše prohnilé jen kvůli tomu aby se zrodila k NOVÉMU odděleno zrno od plev nebude "ZDE a NYNÍ" a smutná duše má neb zapliváno i žalostné málo spíš vražda privátní nebesa zdrogování všeho druhu upír existence... hovénka bez křídel směšná zloba (jakkoli tajená) nekřesťanství mátohy kosmu nežitá šance hrob zázraku, chrám kupčení studna plná výkalů... šedé prázdno & long way to go... pokora přijmout chybí zcela o odvaze tvůrčích nemluvě zbylo než prostřední průměrné a jisté to "oslňující" zaručené a vše splňující... unylý hnus "know-how" k blití... "easy-going life" pflegeleicht in modo "dountworybíhapynau" plus rigidní koženost hroší psychická "rovnováha" debilů... dospěli jsme, jistě - ale kam... "kosmetická úprava" definicí umění "soudružský kolektivismus" namísto komunia... volgari in nel piú profondo del cuore korupce mafiánství všeho druhu loktaření prázdný kýč chudoba fantazie Bůh dosud nestvořen mrtev - švejkárny v ženském vydání stále tentýž středověk... bahno šablon spolupráce na společném díle nulová "hřbitovní mír" styles of the 90ies von House bis Techno, Neuer Dance-Synthesizer, Software, Sounds, Sampler, Kaufberatung, Top-Sampler, Was Software und Soundkarten leisten, Die besten Profi-Tips, 16IN + 16OUT - DIGITAL DOMAIN - REALTIME... a k tomu "NEIN und AMEN" trhni si nohou a táhni jinam... právě se dozvídám že kdosi chtěl v Salzburgu vystavit veliký kámen se sedmi děrami v něm - umělecké dílo zvané: Sedm Aršlochů což chápu...
(dB, 12.12.98)
Vydáno: Daniel Brozak: Liturgie zbabělých 1973-98, SPNM Salzburg