CD-ROM Katalog české artificiální elektroakustické
hudby
Upozorňujeme na projekt CD-ROM katalogu české
artificiální elektroakustické hudby dr. Lenky Dohnalové, Ph.D. (ve spolupráci s
prof. ing. Václavem Syrovým, CSc. – Zvukové studio HAMU) přijatý MK ČR v rámci
programu Výzkum a vývoj pro r. 2000-2001 s přispěním Nadace ČHF.
Projekt jednak reagoval na vypsané téma MK ČR na
zpracování tématického katalogu části současné české hudební tvorby, jednak
navazuje na doktorskou disertaci L. Dohnalové Estetické modely evropské
elektroakustické hudby a elektroakustická hudba v ČR (1998), jejíž součástí je
databáze české elektroakustické hudby (disertace je v edičním plánu pro r. 2000
PF UK).
Cílem projektu je zlepšení současné evidence dané
tvorby v již existující databázi, upřesnění a opravy dat, zvýšení formalizace
popisu a terminologie samozřejmě s ohledem na specifický charakter této hudby.
Součástí je také inovace programového prostředí.
V současné době je autorům rozesílán dotazník.
Prosíme o spolupráci. Dotazník je jen součástí komplexnějšího přístupu, ale
velmi důležitou a v některých aspektech nezastupitelnou (např. ve sdělení
autorského záměru, sémantiky event. autointerpretace formy a tektoniky
skladby). Dotazník bude rovněž přístupný na stránce SEAH a ze stránky autorky
(viz položka Aktuální projekt na str. http://www.nipax.cz/chr/dohnalova.html,
event. přímo na adrese www.nipax.cz/dotaznik.html.
Na rozdíl od slovníku dr. M. Kaducha je práce soustředěna na tvorbu (popis
jednotlivých skladeb), osobní údaje budou řešeny formou odkazu na další zdroje
(např. web. str. autora apod.). CR-ROM by měl existovat také v anglické verzi.
Projekt je ojedinělý i v mezinárodním kontextu,
protože tento způsob zpracování katalogizace formou relativně podrobné databáze
se zvukovými incipity (event. typickou další ukázkou) zatím není v EAH použit.
Bližší informace prosím konzultujte přímo s autorkou
na dohnalova@email.cz, event. na
domácí adrese a telefonu (Jeronýmova 7, Praha 3, 130 00, tel. 6279198 nebo
0603/584218).
Dotazník tohoto projektu:
NÁZEV SKLADBY (kompletní), event. překlad
do angl., existence variant
DATUM VZNIKU – projektu: Realizace ve studiu (studiích):
(Pozn.:Rozlišení na vznik projektu a realizace platí
samozřejmě jen v případě pregnantního autorského rozlišení, event. pro případ,
že preskriptivní projekt vznikl dlouho před jeho studiovou realizací.)
REALIZAČNÍ TÝM:
MÍSTO ULOŽENÍ ORIGINÁLU:
2. event. též formátově plnohodnotné kopie:
FORMÁT originálu zatrhněte:
Studiový pás, rychlost
19 nebo 38, DAT, CD
Mono,
stereo, quadro, vícekanálový (specifikujte……..), surround efekt.
A) časové limity projektu
B)
čas
jedné z realizací zachycené na pásu nahrávky ve studiovém formátu (viz výše).
a) Přirozené zvuky (hlasy, nástroje, přírodní zvuky,
industriální zvuky, konkretizujte:
TYPY PŘÍSTROJU, HARDWARU použité při skladbě
(významné z hlediska hlavního záměru a estetických kvalit kompozice a
realizace)
SOFTWARE:
ZÁSADNÍ POUŽITÉ METODY ZPRACOVÁNÍ ZVUKU z hlediska záměru a
estetických kvalit kompozice (např. využití kontaktního mikrofonu, kvadrofonie,
efektu echa, různých typů syntézy zvuku apod.)
FORMA: v tradiční abstraktní klasifikaci (např. AXA, variační,
oblouková apod.)
Pozn. Tektonika je chápána ve vymezení K. Janečka
jako konkretizace abstraktního formálního schématu (např. postupné zahušťování
zvuku nebo postupný nárůst entropie apod.).
Sémantický záměr uveďte, pokud existuje.
PROVEDENÍ – premiéra česká (datum a místo)
premiéra zahraniční (datum a místo)
event. další provedení
GRAMOFON. NAHRÁVKA (ed., rok, číslo)
PARTITURA anone
Popis partitury (zatrhněte, event. specifikujte)
A)tisk(Vydavatel, rok, číslo apod.)
B) rukopis
C) typ: preskriptivní (tj. poměrně detailně
zpracovaná a priori),
deskriptivní(tj. a posteriori) a) fenomenologická
(tj. poslechová)
b) technická (tj. např. automaticky generovaná
počítačem)
D) typ zápisu (event. specifikujte):
a)
grafická,
b)
graficko-notovaná
Formát: (A4, A3 apod.):
Počet listů:
Uložení:
REFERENCE (tj. odkazy na články apod.)
Můžete poskytnout svou zvukovou kopii pro tento účel?
Vlastní návrh na smysluplnou
nejkratší zvukovou ukázku ve smyslu incipitu či tématu (sekundy skladby od do).
Pokud se údaje nevejdou, přiložte, prosím, na
dalších listech. Uvítám i vyjádření k formě dotazníku (výběru položek apod.).