Charta 77
Dokument Ÿ. 7
Od vzniku Charty 77 se setk v me s kritickìmi £vahami, kter‚ se
tìkaj¡ soci ln¡ch a hospod ýskìch pr v. Pova§ujeme za £Ÿeln‚ je shrnout v tomto
dokumentu.
Oba Pakty, na nا Charta navazuje, jsou prodchnuty demokratickìm
ide lem svobodn‚ lidsk‚ bytosti. V t‚to souvislosti pova§ujeme za spr vn‚
zd…raznit, §e ide l osvobozen¡ ŸlovØka od strachu mØl a m sv‚ho
nejradik lnØjç¡ho obh jce v mezin rodn¡m dØlnick‚m hnut¡, kter‚ si tato pr va
formulovalo v nejrozvinutØjç¡ podobØ. Socialistick‚ hnut¡ si kladlo a klade za
c¡l vytvoýen¡ pomØr…, v nich§ pracuj¡c¡ nebudou muset svou pracovn¡ s¡lu
prod vat. Pro tento c¡l £pln‚ho osvobozen¡ pr ce nebyl vçak odsunut stranou
prostì a v§dy aktu ln¡ po§adavek, aby ŸlovØk, jen§ vstupuje na trh pr ce, mohl
svou vlastn¡ pracovn¡ s¡lu prod vat za podm¡nek co nejpý¡znivØjç¡ch: aby mØl
nejen pr vo na pr ci v £zk‚m slova smyslu, ale tak‚ na jej¡ svobodnì vìbØr, aby
za pr ci dost val mzdu zaruŸuj¡c¡ sluçnou §ivotn¡ £roveå rodiny, aby mØl pr vo
jednat o mzdØ a pracovn¡ch podm¡nk ch jako rovnopr vnì partner, aby mØl pr vo
organizovat i uvnitý tov rny nebo na jin‚ pracoviçti boj za mzdov‚ a jin‚
po§adavky, aby mØl pr vo zakl dat odborov‚ organizace a mo§nost svobodn‚
Ÿinnosti atd.
Vçechny tyto po§adavky jsou nyn¡ uz konØny v Mezin rodn¡m paktu o
hospod ýskìch, soci ln¡ch a kulturn¡ch pr vech( viz. Sb¡rka z kon… ¬SSR Ÿ.
120/76 Sb. , kterì se stal souŸ st¡ Ÿs. pr vn¡ho ý du. N s , signat ýe Charty 77,
obŸany s r…znìmi politickìmi n zory, spojuje souhlas s ustanoven¡mi tohoto
Paktu. Na z kladØ £vah o nich jsme dospØli k z vØru, §e stav hospod ýskìch a
soci ln¡ch pr v v ¬eskoslovensku si vynucuje nepýedpojat‚ zhodnocen¡, k nØmu§
chceme d t t¡mto dokumentem podnØt.
l. Jeden z nejd…le§itØjç¡ch Ÿl nk… Paktu mluv¡ o pr vu na pr ci,
kterou si ŸlovØk "svobodnØ vybere nebo pýijme" (Ÿl. 6). ¬asto se
setk v me s tvrzen¡m, §e v ¬eskoslovensku toto pr vo ji§ bylo uskuteŸnØno a §e
na rozd¡l od kapitalismu zde neexistuje nezamØstnanost. Je pravda, §e
Ÿeskoslovençt¡ pracuj¡c¡ vytvoýili hospod ýsk‚ pomØry, kter‚ odstranily zjevnou
nezamØstnanost, pracuj¡c¡ maj¡ v tomto ohledu vØtç¡ soci ln¡ jistotu ne§ v
jinìch vyspØlìch zem¡ch. Toho vçak bylo dosa§eno za cenu, kter k odstranØn¡
nezamØstnanosti nebyla nutn : sn¡§ila se efektivnost n rodn¡ho hospod ýstv¡ a
vznikla rozs hl skryt nezamØstnanost, projevuj¡c¡ se mno§stv¡m zbyteŸnìch
instituc¡ a pracovn¡ch m¡st, kter by mohla bìt pýi souŸasn‚ £rovni technologie
a organizace pr ce d vno zruçena.
Tento stav je doprov zen faktickou povinnost¡ bìt zamØstn n,
omezen¡m pr va volit, ruçit a mØnit pracovn¡ pomØr s mo§nost¡ z konn‚ho postihu
obŸana, kterì v tomto ohledu nesplåuje pý¡sn‚ a st l‚ se zostýuj¡c¡ po§adavky
st tu. St t je prakticky monopoln¡m zamØstnavatelem, sdru§ov n¡ pr v
pracuj¡c¡ch v dru§stvech je st le v¡ce omezov no, dru§stva sama jsou st le
v¡ce, ý¡zena st tn¡mi org ny . Mo§nost svobodn‚ volby pr ce je ned¡lnou
souŸ st¡ pr va na pr ci a pr vØ tomuto znaku pr va na pr ci vych z¡ bاn praxe
i z kon¡k pr ce jen velmi m lo vstý¡c. V posledn¡ch letech vykazuj¡ pracovn¡
z lohy a praxe dokonce tendenci k zhorçov n¡.
2. Mezin rodn¡ pak ustavuje rovnا pr vo na spravedlivou odmØnu za
pr ci, kter by "staŸila na sluçnì §ivot rodina" (Ÿl. 7). Takto
ch pan‚ pr vo na spravedlivou odmØnu je vçak v ¬eskoslovensku t‚mØý iluzorn¡,
ponØvad§ mzda jednoho §ivitele jen zý¡dka zabezpeŸuje sluçnou £roveå cel‚
rodiny.
Proto tak‚ je v ¬eskoslovensku vysok zamØstnanost §en, dokonce
jedna z nejvyçç¡ch na svØtØ. Avçak snad ka§dì si je vØdom, §e to je z nouze
ctnost. VØtçina §en nevstupuje do pracovn¡ho pomØru z touhy po plnØjç¡m §ivotØ
a nez vislosti, nìbr§ pod hospod ýskìm tlakem, z hol‚ nezbytnosti, proto, §e
plat mu§e nezajiçœuje sluçnì §ivot rodiny. Takýka vçeobecn zamØstnanost §en je
proto v tomto ohledu vyçç¡m stupnØm jejich pýipout n¡ a nikoli vìrazem jejich
zrovnopr vnØn¡.
¦eny jsou diskriminov ny i pokud jde o jejich pracovn¡ zaýazen¡ a
o mzdu. Por…znu publikovan‚ £daje z prvn¡ poloviny 7O. let dokazuj¡, §e §eny
vydØl vaj¡ asi o týetinu m‚nØ , ne§ mu§i. OdvØtv¡, v nich§ §eny tvoý¡ vØtçinu
pracovn¡k…, poskytuj¡ zpravidla podpr…mØrnou mzdu. Pýitom rozhodnut¡, zda dan‚
pracovn¡ m¡sto m bìt obsazeno mu§em Ÿi §enou, je obvykle £ýedn¡ z le§itost¡.
Pracovn¡ podm¡nky v sektorech, v nich§ §eny hraj¡ zvl çœ velkou £lohu (lehkì
pr…mysl, obchod, zemØdØlstv¡) maj¡ daleko k uspokojiv‚mu stavu. Pr vØ zde je
intenzita pr ce nezý¡dka na hranic¡ch lidskìch mo§nost¡.
Soci ln¡ situaci §en zhorçuje i systematick‚ opom¡jen¡ rozvoje a
zejm‚na neust l‚ zdra§ov n¡ slu§eb vçeho druhu, kter‚ trv prakticky po celou
dobu existence souŸasn‚ho spoleŸensk‚ho zý¡zen¡. Zn m‚ jsou chronick‚ pot¡§e se
z sobov n¡m trhu nejr…znØjç¡m zbo§¡m, sortiment nedostatkov‚ho zbo§¡ se sice
mØn¡, ale probl‚m s m z…st v nezmØnØn.
Ofici ln¡ §ensk organizace na tyto skuteŸnosti nepoukazuje, nebo
tak Ÿin¡ vla§nØ, nepýedkl d z konod rn‚ nebo vìkonn‚ moci § dnì vìznamnØjç¡
podnØt ke zjedn n¡ n pravy. M¡sto toho soustýeÔuje svou energii na pý¡m‚ nebo
nepý¡m‚ dokazov n¡, §e rovnopr vnost §en je u§ v ¬eskoslovensku vyýeçena , §e
pr va mu§… a §en (Ÿl. 3) jsou prostØ zajiçtØna. Vytvoýit si jinou organizaci,
kter by z jmy a pr va §en skuteŸnØ h jila, je vçak z konnou £pravou
spolŸovac¡ho pr va znemo§nØno.
3. Diskriminace §en v…Ÿi mu§…m nen¡ vçak jedinìm projevem mzdov‚
diskrimance. Tendence k diskriminaci celìch skupin pracuj¡c¡ch lze zaznamenat
pýi odmØåov n¡ nØkterìch vysoce kvalifikovanìch skupin v…Ÿi nekvalifikovanìm,
jako§ i pýi hodnocen¡ sektor… atd. Hromadnìm a çiroce demoralizuj¡c¡m projevem
diskriminace v odmØåov n¡ je tzv. politick‚ anga§ovanosti jsou nahony vzd leny
skuteŸnìm spoleŸenskìm potýeb m.
Drastick‚ projevy m tato praxe ve sf‚ýe ý¡zen¡ pr ce v podobØ
k drovìch nomenklatur a k drovìch strop…, v podobØ sv‚voln‚ho preferov n¡
jednØch (zvl çtØ Ÿlen… KS¬) a nespravedliv‚ho poçkozov n¡ druhìch. Hospod ýsk‚
ý¡zen¡ a odborn‚ ý¡zen¡ v…bec je v d…sledku tohoto mechanismu odmØåov n¡ a
vìbØr… lid¡ souŸ st¡ mocenskopolitickìch apar t… a jeho funkce je deformov na:
na prvn¡ m¡sto se neklade pr ce, ale potýeba chr nit a zabezpeŸovat re§im,
kriteria hodnocen¡ a odmØåov n¡ ý¡d¡c¡ch pracovn¡k… dbaj¡ nejv¡c na to, co pro
skuteŸnØ optim ln¡ vìvoj nen¡ podstatn‚. OstatnØ osud lid¡, kteý¡ byli nuceni
opustit z politickìch d…vod… sv m¡sta - vykon vaj¡ nyn¡ pr ci neodpov¡daj¡c¡
jejich kvalifikaci, je jen krajn¡m projevem t‚to vçeobecn‚ praxe.
4. Nejen zvyklosti odborov‚ho hnut¡, ale i z konn‚ normy, kter‚ se
tìkaj¡ sdru§ov n¡ v odborech, jsou v rozporu s pr vem odborovìch organizac¡
" na svobodnou Ÿinnost" (Ÿl. 8), neboœ nepýipouçtØj¡ "pr vo
pýistupovat do odborovìch organizac¡ podle vlastn¡ho vìbØru" (Ÿl. 8, odst.
a). V odborech nerozhoduj¡ pýedevç¡m dØln¡ci a ýadov¡ zamØstnanci, ale
hospod ýsk‚ a jin‚ apar ty. Funkce, kterou sehr ly odbory po dlouh‚ des¡tky let
pýi ochranØ §ivotn¡ch z jm… pracuj¡c¡ch, byla prakticky £plnØ vymaz na. D vno
se u§ zapomnØlo i na to, §e v prvn¡ch letech po 2. svØt. v lce existovaly vedle
odbor… jako org ny samotnìch pracuj¡c¡ch z vodn¡ rady s rozs hlìmi pravomocemi
vŸetnØ vìrobnØ ý¡d¡c¡ funkce a imonuj¡c¡ aktivitou politickou a soci lnØ
ekonomickou, zapom¡n se i na to , §e z vodn¡ rady mØly pokraŸov n¡ sv‚ho druhu
v rad ch pracuj¡c¡ch v r. 1968).
O vztahu dØln¡k… k pr ci v on‚ dobØ svØdŸ¡ sociologickì vìzkum,
provedenì v roce 1969:
pr ce bavila do
srpna 1968 po srpnu 1968
mnohem v¡c ne§ pýed-t¡m 46.8
% 0.9 %
o nØco v¡ce 20.1
% 2.6 %
bez zmØny 21.0
% 11.5 %
o nØco m‚nØ 4.9 % 14.2
%
mnohem m‚nØ 3.1 % 68.1
%
nev¡, nepamatuje se 4.2 % 2.8 %
Odbory se nestaraj¡ o to, aby se vrstvy pracuj¡c¡ch pod¡lely na
mzdov‚ politice - aœ u§ v mØý¡tku m¡stn¡m nebo celospoleŸensk‚m. PýipouçtØj¡,
aby se tato politika urŸovala shora: kdy§ se pracuj¡c¡ br n¡ sni§ov n¡ mezd
(napý. pýi racionalizaci mzdov‚ soustavy v letech 1973/75, nestoj¡ po jejich
boku. Vstupuj-li dØln¡ci do st vky (pýi riziku perzekuce, kter je v rozporu s
pr vem na st vku, se to nedØje Ÿasto), zrazuj¡ je . ¬s. odbory neusiluj¡ ani o
to, aby vl da stanovila existenŸn¡ minimum, kter‚ by bylo ka§doroŸnØ upravov no
a na jeho§ z kladØ by byla stanovena minim ln¡ mzda.
Odborov‚ org ny disponuj¡ r…znìmi informacemi o stavu bezpeŸnosti
pr ce a o §ivotn¡ch podm¡nk ch pracuj¡c¡ch v…bec, maj¡ k dispozici £daje o
faktick‚m sni§ov n¡ re lnìch mezd skrytìm i zjevnìm zdra§ov n¡m a jsou Ÿasto
upozoråov ny na nepoý dky v hospodaýen¡ s byty, pýesto vçak ve vçech tØchto
smØrech nevyv¡jej¡ tak na z sadn¡ ýeçen¡. M¡sto , aby sv dØly boj o £Ÿast na
jak‚mkoli z sadn¡m ekonomick‚m rozhodov n¡, vykl¡zej¡ pole a nesou tak
spoluzodpovØdnost za rozhodov n¡ byrokratick‚.
Odbory se z£Ÿaståuj¡ moralizuj¡c¡m ta§en¡ za pln‚ vyu§it¡ pracovn¡
doby, ale skuteŸn‚ m¡nØn¡ a z jem pracuj¡c¡ch v t‚to ot zce nevyjadýuj¡. Je
pravda, a to v¡ ka§dì, §e co do sv‚ho vyu§it¡ je v ¬eskoslovensku pracovn¡ doba
snad nejkratç¡ na svØtØ, v z kladn¡ pracovn¡ dobØ se pracuje skuteŸnØ mnohem
m‚nØ, ne§ by se pracovat mohlo, Ÿasto v tich‚ dohodØ s nadý¡zenìmi. Ale z roveå
se vçeobecnØ v¡ i to, §e zapoŸ¡t v -li se pýesŸasov pr ce o sobot ch a
nedØl¡ch, maj¡ Ÿeskosl. pracuj¡c¡ jednu z nejdelç¡ch pracovn¡ch dob, alespoå v
EvropØ. Tento paradox nen¡ v…bec n hodnì. Je d…sledkem §iveln‚ snahy
pracuj¡c¡ch dospØt ke spravedliv‚ odmØnØ cestou, kter se jim v dan‚ situaci -
v podm¡nk ch vçeobecnØ n¡zk‚ £rovnØ ý¡zen¡ a organizace pr ce - jev¡
nejsch…dnØjç¡. Proto pr…mØrnì pracovn¡k svou pracovn¡ s¡lu çetý¡ a neodv d¡
vìkon, kterì by odv dØt mohl. "Uçetýenou" pracovn¡ s¡lu uplatåuje v
pýesŸasech nebo ji prod v na Ÿern‚m trhu (zde ostatnØ p…sob¡ siln popt vka po
nejr…znØjç¡ch slu§b ch). U vØtçiny dØlnickìch profes¡ je odmØna za pýesŸasovou
dobu d…le§itou slo§kou mzdy.
Odborov organizace k tomuto slo§it‚mu n rodohospod ýsk‚mu
probl‚mu nezauj¡m § dn‚ produktivn¡ stanovisko, aŸkoli se nab¡z¡ cel çk la
mo§nost¡, jak za £Ÿasti vçech Ÿlen… prosadit skuteŸnou d‚lku pracovn¡ doby,
mo§nost¡ jej¡ho zkr cen¡ alespoå na z konnou dobu 42 a p…l hodiny nebo i na
ni§ç¡ hranici, a to pýi zachov n¡ nynØjç¡ch vìdØlk… nebo dokonce pýi jejich
zvìçen¡ (v nØkterìch oborech).
OŸek vat ale od odbor…, kter‚ se staly pý¡vØskem hospod ýsk‚ho
apar tu, aby se ujaly pr va pracuj¡c¡ch na spravedlivou odmØnu a vyvinuly v
tomto smØru radik ln¡ iniciativu, by bylo zýejmØ nerealistick‚. Toto zjiçtØn¡
by vçak nemØlo bìt alibistickìm argumentem pro ka§d‚ho, kde m k vØci nØjakì
vztah. Neboœ ka§dì jednotlivec, maj¡c¡ povinnost k druhìm a ke spoleŸenstv¡, ke
kter‚mu pý¡sluç¡, je povinnen usilovat o rozv¡jen¡ a dodr§ov n¡ pr v uznanìch v
tomto paktu". (preambule Paktu o hospod ýskìch, soci ln¡ch a kulturn¡ch
pr vech).