Charta 77
Dokument Ÿ. 4
PalŸivìm probl‚mem v oblasti lidskìch pr v je ji§ l‚ta trvaj¡c¡
diskriminace pýi vìbØru ml de§e na stýedn¡ a vysok‚ çkoly. Ka§dìm rokem je
mo§nost studia odm¡tnuta velk‚mu poŸtu mladìch lid¡, kteý¡ svìmi studijn¡mi
vìsledky, povahovìmi vlastnostmi, z jmem o vzdØl n¡ a £spØçnØ slo§enìmi
pýij¡mac¡mi zkouçkami prok zali zp…sobilost ke studiu.
Jde o diskriminaci, uplatåovanou ji§ po ýadu let proti dØtem
obŸan… nejr…znØjç¡ch kategori¡, do nich§ re§im dØl¡ podle nevyhl çenìch , ale
tvrdØ uplatåovanìch smØrnic nepohodln‚ Ÿleny Ÿesk‚ a slovensk‚ n rodn¡
pospolitosti, a t¡m je nez konnØ, ale o to £ŸinnØji zbavuje ýady z kladn¡ch
lidskìch pr v, mezi jinìmi i pr va na svobodn‚ vzdØl n¡ pro jejich dØti. Dý¡ve
to byly zejm‚na rodiny tzv. kulak…, rodiny politickìch vØzå… z r…znìch proces…
pades tìch let, rodiny pý¡sluçn¡k… z padn¡ch arm d z druh‚ svØtov‚ v lky,
rodiny emigrant…, rodiny praktikuj¡c¡ to Ÿi ono n bo§ensk‚ vyzn n¡ atp. Dnes to
jsou - v masov‚m mØý¡tku - zejm‚na rodiny obŸan…, kteý¡ se bØhem roku 1968
anga§ovali ve veýejn‚m, politick‚m vØdeck‚m umØleck‚m §ivotØ.
Vìtky , vzn çen‚ proti tØmto obŸan…m, neobstoj¡ ani po vØcn‚
str nce, neboœ k demokratickìm princip…m, kter‚ h jili, se dnes hl s¡ mj. i
podstatn Ÿ st mezin rodn¡ho komunistick‚ho a dØlnick‚ho hnut¡ a ostatnØ je
rozv¡jela v roce 1968 i vl da ¬SSR, jej¡mi§ m¡stopýedsedy byli tehdy i dr. G.
Hus k a L. ætrougal. Nav¡c zast nci demokratickìch princip… nikdy nebyli ani
nemohli bìt za tuto svoji Ÿinnost otevýenØ postaveni pýed soud a ý dnØ
odsouzeni, tak§e jejich diskriminov n¡ je Ÿasto vØc libov…le a mnohdy prost‚ho
vyýizov n¡ £Ÿt…. Ale i kdyby çlo o osoby souzen‚ a odsouzen‚, nem…§e se jejich
trest vztahovat na osoby prokazatelnØ zcela nevinn‚, na jejich dØt¡. Trest n¡
tØchto dØt¡ v nejcitlivØjç¡ oblasti - v oblasti jejich vzdØl n¡ a pý¡pravy na
§ivot - je tedy nejen naprost‚ nez konn‚, ale tak‚ se pý¡Ÿ¡ vçem pýedstav m o
ý dn‚, hum nn¡ spoleŸnosti, zejm‚na o spoleŸnosti, kter se prohlaçuje za
socialistickou. Je to jen a jen akt msty, zastraçov n¡ a korumpov n¡ jak rodiŸ…
a uŸitel…, tak tØch, kteý¡ se do §ivota teprve pýipravuj¡ a kteý¡ se maj¡ st t
u§ v ml d¡ poddajnìm n strojem st tn¡ moci.
Osm let po vyhl çen¡ politiky normalizace nejsou na stýedn¡ çkoly
v ¬SSR pýij¡m ny dØti, kterìm v roce 1968 bylo 7-8 let, a na vysok‚ koly
studenti, kterìm v roce 1968 bylo 10-11 let , a jejich§ rodiŸe se zasazovali o
demokratizaci naçeho veýejn‚ho a politick‚ho §ivota. V dneçn¡m syst‚mu
pýij¡m n¡ na stýedn¡ a vysok‚ çkoly nejde o objektivn¡ oceåov n¡ schopnost¡,
nad n¡ a pýedpoklad… uchazeŸ… o studium, o spr vn‚ vyu§it¡, r…st a rozm¡stØn¡
talent…, ale pýedevç¡m na jedn‚ stranØ - o odmØnu za politickou
"anga§ovanost" a konformitu, a na druh‚ stranØ - o trest rodiŸ…m za
jejich politick‚ n zory, jestli§e nejsou v naprost‚m souladu s dneçn¡
politickou prax¡.
Politicky motivovan‚ diskriminaŸn¡ sankce tak postihuj¡
nejcitlivØjç¡ oblast lidskìch vztah…, vztah rodiŸ… a dØt¡. Zastraçuj¡ rodiŸe i
dØti, vnucuj¡ vnØjç¡ posluçnost a pokryteck‚ postoje. Deformuj¡ charakter
rodiŸ… i dØt¡ a mravnØ maj¡ povahu podobnou t‚, v n¡§ se ocitaj¡ lid‚, kteý¡
svìm jedn n¡m mohou ovlivnit osud rukojm¡. Nut¡ rodiŸe i dØti hr t poni§uj¡c¡
komedii v z jmu z¡sk n¡ studijn¡ch mo§nost¡.
Politika diskriminace v pý¡stupu ke vzdØl n¡, nikdy plnØ veýejnØ
nepýiznan , ale o to d…raznØji st tn¡m a politickìm apar tem prosazovan , je v
rozporu s proklamacemi, §e socialistick spoleŸnost si v §¡ schopnost¡ vçech
svìch obŸan… a §e jim d v mo§nost plnØ je rozvinout a uplatnit.
M¡sto nadanìch a talentovanìch uchazeŸ… jsou dnes ke studiu
pýij¡m ni i uchazeŸi s pr…mØrnìm , a§ vylo§enØ çpatnìm prospØchem, jestli§e se
oni nebo jejich rodiŸe anga§uj¡ opravdovØ Ÿi pýedst¡ranØ a jestli§e jsou
ochotni trpnØ pý¡j¡mat a slovy schvalovat vçe, co dneçn¡ vedouc¡ politick
garnitura hl s .
Jako doklad diskriminace a souŸasnØ protekcionismu lze uv‚st
ofici ln¡ p¡semnì pokyn ministerstva çkolstv¡ pro pýij¡mac¡ ý¡zen¡ ve çkoln¡m
roce 1976-1977.
Podle tohoto pokynu napý¡klad i uchazeŸ, kterì mØl u maturity i na
stýedn¡ çkole vçechny zn mky za l, slo§il v pýij¡mac¡m ý¡zen¡ p¡semnou zkouçku
na l a £stn¡ na vìbornou, ale nesplåuje "tý¡dnØ politick krit‚ria"
m pýi pýij¡m n¡ na vysokou çkolu horç¡ poýad¡ ne§ uchazeŸ, kterì mØl u
maturity a na stýedn¡ çkole pr…mØrn‚ zn mky 2,7 (tedy napý¡klad § dnou jedniŸku
a v¡c trojek ne§ dvojek), v pýij¡mac¡m ý¡zen¡ slo§il p¡semnou zkouçku na
nedostateŸnou a £stn¡ zkouçku mØl jen pr…mØrnou, ale splåuje "tý¡dnØ politick
kriteria".
Takovìto ofici ln¡ pokyn ministerstva çkolstv¡ nepodnØcuje
studenty ze stýedn¡ çkoly ke studiu, ke zvyçov n¡ vØdomost¡, k p¡li - sp¡çe
naopak. KromØ toho pýisp¡vaj¡ k nez konnosti pýij¡mac¡ho postupu dalç¡ faktory:
l) pokyny a pravidla o pýij¡m n¡ jsou tajn a tak se vymykaj¡
veýejn‚ kontrole, nemluvØ o tom, §e neinformovanost zmençuje mo§nosti vØtçiny
§adatel….
2) Celì postup pýij¡m n¡ je rovnا tajnì a bez jak‚koli veýejn‚
kontroly.
3) Nezveýejåuj¡ se ani skuteŸn Ÿ¡sla o poŸtu studijn¡ch m¡st a
jejich obsazov n¡. UmØlìm sni§ov n¡m poŸtu tØchto m¡st v nØkterìch oborech,
zejm‚na v netechnickìch oblastech, se st le sni§uje mo§nost pýijet¡ pro
politicky handicapovan‚ dØti, co§ postihuje ýadu skuteŸnØ nadanìch jedinc…,
napý. jazykovìch, vìtvarnìch, hudebn¡ch talent… atd. Je nutno m¡t na pamØti, §e
v ýadØ obor… je k vykon v n¡ urŸit‚ Ÿinnosti zapotýeb¡ - podle naçich z kon… a
zvyklost¡ - nejen skuteŸn‚ho nad n¡ a pý¡padnØ i pracovn¡ch vìsledk…, nìbr§
zejm‚na vysvØdŸen¡ (napý. provozov n¡ hudby, vìtvarn‚ho umØn¡, ale i liter rn¡
a pýekladatelsk‚ Ÿinnosti atp.) Pov §livì je zde tak‚ moment celospoleŸenskì,
toti§ to, §e se zde umØle ochuzuje n rodn¡ spoleŸenstv¡ o ý dnØ çkolenou
inteligenci v oblasti humanitn¡ch vØd a umØn¡.
4) Tajn‚ je v nØkterìch pý¡padech otv¡r n¡ nØkterìch roŸn¡k… na
urŸitìch oborech, napý. konkr‚tnØ studia dØjin umØn¡, kde
se jeden rok nepýij¡maly ani pýihl çky, ale pak byl roŸn¡k otevýen
a obsazen vìluŸnØ dØtmi (zejm‚na dcerkami) z dneçn¡ch "prominentn¡ch"
rodin.
5) Je ýada pý¡pad…, kdy se pýij¡maj¡ studenti z tØchto kruh… bez
obvykl‚ho pýij¡mac¡ho ý¡zen¡.
6) Mo§nost ý dn‚ho studia politicky hendikepovanìch mladìch lid¡
je zmençov na d le neopodstatnØnìm podporov n¡m dØt¡ , nenadanìch ale politicky
"§ douc¡ch". Tito studenti zab¡raj¡ toti§ m¡sta zejm‚na v prvn¡ch
roŸn¡c¡ch, a pozdØji odpadaj¡ - pýes r…zn‚ dalç¡ vìhody, kter se jim
poskytuj¡. SvØdŸ¡ o tom vysok "£mrtnost" student… prvn¡ch roŸn¡k…,
zejm‚na v tØch oborech, kde pýece jen nejde zkouçky tak snadno obej¡t (medic¡na,
technika). To je nejen mrh n¡ finanŸn¡mi a jinìmi prostýedky, kter‚ zatاuje
n s vçechny, ale tak‚ jedn¡m ze zp…sob… , jak omezit pý¡stup ke studiu mladìm
lidem z jinìch kategori¡ obŸanstva a z roveå sni§ovat vçeobecnou £roveå
kvalifikace v pý¡sluçnìch oborech.
7) To vçe s sebou pýin ç¡ vçeobecnou degradaci lidskìch hodnot ve
çkolstv¡ a vytv ý¡ pý¡hodn‚ podm¡nky pro protekcion ýstv¡ vçeho druhu. æ¡ý¡ se
povØsti i o £platk ýstv¡. Tato skuteŸnost lze ovçem jen obt¡§nØ prok zat. Ti,
kteý¡ pýiznaj¡, §e za £platk ýstv¡. Tuto skuteŸnost lze ovçem jen obt¡§nØ
prok zat. Ti, kteý¡ pýiznaj¡, §e za £platek dostali sv‚ d¡tØ na vysokou çkolu
(nØkteý¡ se t¡m t‚mØý chlub¡), souŸasnØ prohlaçuj¡, §e to veýejnØ nikdy
nedosvØdŸ¡. Ministerstvo çkolstv¡ by ovçem mØlo naj¡t cesty, jak tyto pý¡pady
zjistit a pýeçetýit.
DemoralizaŸn¡ d…sledky dneçn¡ho vìbØru na studium tاce poçkozuj¡
mor ln¡ profil ml de§e. Mlad¡ lid‚ se rychle uŸ¡ £ŸelovØ rozezn vat mezi
kr snìmi ofici ln¡mi proklamacemi a skuteŸnost¡, kter je s nimi v rozporu. Tìk
se to jak tØch, kteý¡ jsou nespravedlivØ diskriminov ni, tak i nespravedlivØ
preferovanìch.
Ve svìch demoralizaŸn¡ch £Ÿinc¡ch postihuje cel praxe pýij¡m n¡
na çkoly, tak‚ uŸitele, j¡m§ tento vynucenì postoj § k… znemo§åuje
kvalifikovanì pedagogickì pý¡stup. Z roveå je vh n¡ do podobn‚ho mravn¡ho
dilematu jako rodiŸe posti§enìch dØt¡, neboœ nerespektov n¡ citovanìch pokyn…
by je ohrozilo existenŸnØ.
KromØ sv‚ho pý¡spØvku k devalvaci mor ln¡ch hodnot, k masov‚mu
pokrytectv¡ a protekcion ýstv¡ m dneçn¡ praxe vìbØru na studia jeçtØ dalç¡
z va§n‚ d…sledky pro odbornou £roveå absolvent… çkol v jejich budouc¡m p…soben¡
i v praktick‚m §ivotØ. Cel spoleŸnost je ochuzov na o tv…rŸ¡ s¡ly, o talenty.
Pro ekonomickì a kulturn¡ rozvoj st tu, chud‚ho na suroviny a ostatn¡
extenzivn¡ zdroje r…stu, je to zvl çœ z va§n‚ a alarmuj¡c¡. Ti,kdo§ jsou dnes
odpovØdni za hospodaýen¡ s naç¡ nejcennØjç¡ n rodn¡ hodnotou - tv…rŸ¡mi
schopnostmi lid¡ - by si mØli uvØdomit, jak‚ obrovsk‚ a Ÿasto nenahraditeln‚
ztr ty jsou t¡m p…sobeny, cel‚ naç¡ spoleŸnosti.
Ti, kdo rozhoduj¡ o zp…sobech pýij¡m n¡ na stýedn¡ a vysok‚ çkoly,
nejen nerespektuj¡ slavnostn¡ mezin rodn¡ pý¡sliby naçich nejvyçç¡ch
funkcion ý…, ale hrubØ poruçuj¡ i Ÿeskoslovensk‚ z konn‚ normy. Jako signat ýi
Charty 77.:
l) Aby byla zruçena vçechna diskriminaŸn¡ naý¡zen¡, smØrnice ,
pokyny a pod. çkolsk‚ spr vy o pýij¡m n¡ na studium, pokud jsou v rozporu s
normami Charty o lidskìch pr vech , kter‚ po z konn‚m schv len¡ a publikov n¡
Charty jsou dnes souŸ st¡ Ÿs. pr vn¡ho ý du, zvl çtØ aby byl uveden v §ivot
Ÿl nek 26 Charty: "Z kon zak §e jakoukoli diskriminaci a zaruŸ¡ vçem
osob m stejnou a £Ÿinnou ochranu proti diskriminaci z jakìchkoli d…vod…."
2) Aby bylo veýejnØ ozn meno v tisku, §e ¬SSR splnila z vazek,
kterì pýevzala podle Ÿl nku 4O Charty: "St ty , kter‚ jsou smluvn¡mi
stranami Paktu se zavazuj¡, §e budou pod vat zpr vy o opatýen¡ch, pýijatìch k
uveden¡ pr v uznanìch v tomto Paktu v §ivot, o pokroku, jeho§ bylo pýi u§¡v n¡
tØchto pr v dosa§eno, do jednoho roku ode dne, kdy se staly £Ÿastn¡ky
Paktu."
3) Aby byla zý¡zena komise kvalifikovanìch pedagog… a çkolskìch
pracovn¡k…, nezat¡§enìch diskriminaŸn¡ prax¡ pýi vìbØru na studia, kter by
vypracovala a uveýejnila objektivn¡ analìzu dosavadn¡ situace pýi pýij¡m n¡ na
stýedn¡ a vysok‚ çkoly a zhodnotila jeho d…sledky pro vzdØlanostn¡ potenci l
naçeho n roda i pro jeho dalç¡ ekonomickì, technickì, vØdeckì, kulturn¡ vìvoj.
4) Aby podle vìsledk… çetýen¡ uveden‚ komise - byla d na
nespravedlivØ diskriminovanìm uchazeŸ…m mo§nost studovat.
Signat ýi Charty 77 pova§uj¡ za prospØçn‚ a £Ÿeln‚ shroma§Ôovat
£daje o konkr‚tn¡ch pý¡padech diskriminace v oblasti, vzdØl n¡ a seznamovat s
nimi odpovØdn politick a £ýedn¡ m¡sta a § dost¡ o jejich pýeçetýen¡ a
n pravu.
Signat ýi prohl çen‚ Charty 77, veden¡ upý¡mnou snahou
konstruktivnØ a pozitivnØ pýispØt k ýeçen¡ tohoto palŸiv‚ho probl‚mu, ani§ by
si kdy kladli jak‚koliv jin‚ c¡le a n roky politick‚ Ÿi jin‚, pova§uj¡ za svou
mor ln¡ a obŸanskou povinnost nab¡dnout svou pomoc pýi odstraåov n¡
diskriminace pýi pýij¡m n¡ student… na stýedn¡ a vysok‚ çkoly. Tento dokument
pova§uj¡ za prvn¡ podnØt ke kvalifikovan‚mu jedn n¡, kter‚ by odstranilo
nedostatky st vaj¡c¡ praxe a uvedlo pýij¡m n¡ student… na çkoly do souladu s
Chartou o lidskìch pr vech, Ÿeskoslovenskìm st tem z konnØ pýijatou.
MluvŸ¡ Charty 77: prof. dr. Jan PatoŸka
V clav Havel (t.Ÿ. ve vazbØ)
prof. dr. Jiý¡ H jek
Dodatek k pokyn…m
Na z kladØ dodateŸnìch pokyn… Mæ § d me, aby v souhrnn‚m archu
bylo u ka§d‚ho posluchaŸe v rubrice "pozn." vyj dýena pý¡sluçnìm
p¡smenem zaýazen¡ ka§d‚ho posluchaŸe do jedn‚ z n sleduj¡c¡ch skupin:
A) posluchaŸi, kteý¡:
l) splåuj¡ tý¡dnØ politick kriteria
2) celkovì prospØch u maturity a ze stýedn¡ çkoly maj¡ lepç¡
ne§ 2,OO
3) VìbornØ vykonali £stn¡ zkouçku a z matematiky l‚pe ne§ s
prospØchem 4 (tzn. l,2 a 3)
Bl-uchazeŸi, kteý¡:
l) splåuj¡ tý¡dnØ politick krit‚ria
2) celkovì prospØch u maturity a ze stýedn¡ çkoly maj¡ v rozmez¡
mezi 2.00-2.70
3) pr…mØrnØ vykonali £stn¡ zkouçku a z matematiky s prospØchem
vŸetnØ zn mky 4
B2-uchazeŸi, kteý¡:
l) nesplåuj¡ tý¡dnØ politick kriteria
2) celkovì prospØch u maturity a ze stýedn¡ çkoly maj¡ lepç¡ ne§
2,OO
3) vìbornØ vykonali £stn¡ zkouçku a z matematiky slo§ili l‚pe ne§
s prospØchem 4 (tzn. 1.2 a 3)
Cl - uchazeŸi, kteý¡
1) splåuj¡ tý¡dnØ politick krit‚ria
2) celkovì prospØch u maturity a ze stýedn¡ çkoly se pohybuje v
rozmez¡ 2.00-2.70
3) U £stn¡ zkouçky prospØli a matematiku slo§ili na zn mku 4
C2- uchazeŸi, kteý¡:
l) nesplåuj¡ tý¡dnØ politick krit‚ria
2) prospØch u maturity a ze stýedn¡ çkoly je vyçç¡ ne§ 2,7O
3) neuspØli a £stn¡ pýij¡mac¡ zkouçky a matematiku slo§ili na 4